God morgon!
Har reglar upp för altanen och skruvat klart trallen nu i veckan. Och har efter mycket funderingar bestämt att den även skall glasas in och få ett kanalplasttak över sig.

Mina undringar är nu om bärigheten i regelverket räcker.
Altan.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det kritiska är att jag ju har ett överhäng på 1150 mm, och där hamnar ju mycket tyngd i dels fönsterpartier (typ förläng vår & höst) samt mycket av takets tyngd.

Mina funderingar är att ställa två stolpar till under den yttersta bärlinan. Samt från stolparna sätta snedstag upp mot motsvarande golvbjälkar så att stabileten ökar på i vart fall 5 st golvbjälkar.

Anledningen till att överhänget är där är att det är en grusgång under, så stolpar hade blivit likt en slalomgång.

Hoppas ni har några tankar kring det!

Ha en bra fredag

// repseJ
 
Ingen som vet?

// repseJ
 
Hejsan!
Spontant hade jag gjort som du föreslår. Du har ju förvisso rejäla golvreglar, och dryga meterns överhäng borde inte vara något problem (kanalplasttak väger ju inte så mycket), men för å kunna sova lugnt är det skönt å vara på den säkra sidan. Också skönt när det är riktigt stumt å inte "svajigt".
 
Tycker överhänget är lite väl mycket.

Du får även lyftkrafter vid inre bärlinan du måste ta hänsyn till.
 
Aha, jag såg nu att jag slarvläste. Jag trodde du menade att du skulle stärka upp med stolpar längst ut på överhänget, men du menar yttersta bärlinan som ligger ca 1 m in under trallen?! Det spelar nog ingen större roll om du stärker upp där, utan det är längst ut det behövs isf...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.