Ska till och bygga en altan med ett tänkt framtida uterum på en del. Har bärlinor på 45x195, reglar på 45x145 och trallvirke på 34x145. Bärlinorna ligger på plintar gjutna i somras.
Hur ska jag förbereda för ett framtida uterum vår/höst variant? Där jag skall ha uterummet är det ca 30 cm luft under barlinorna så det lutar kraftigt från huset.
Har tänkt mig att använda mig av frigolit mellan reglarna. Kanske man skall bara förbereda för att kunna ta upp trallvirket där jag skall ha uterummet och inte i detta läge lägga i lägga i någon isolering?

mvh/kenth
 
Anpassa CC-mått på golvreglar efter bredd på cellplastskivor, och skruva dit lister som de kan vila på.
Sedan kan du skjuta in dessa lätt i efterhand.
 
GoForIt skrev:
Anpassa CC-mått på golvreglar efter bredd på cellplastskivor, och skruva dit lister som de kan vila på.
Sedan kan du skjuta in dessa lätt i efterhand.
Så gör jag också, cellplastskivorna är 600mm breda så istället för att regla cc600 så reglar jag med 600mm mellan reglarna för att slippa stå o såga alla cellplastskivor. Bygger jag trall och uterum samtidigt brukar jag täcka cellplasten med svart markduk alt vindpapp för att det inte skall lysa vitt mellan trallbrädorna när de torkar isär.
 
Om ni inte bygger båda samtidigt, väljer ni att bygga uterummet eller altan först?
 
Hanoy skrev:
Om ni inte bygger båda samtidigt, väljer ni att bygga uterummet eller altan först?
Spelar ingen roll egentligen bara man har uterummet med i planeringen så att man inte behöver specialbeställa bredd o höjd på skjutdörrar samt att tänker till så att man får rätt lutning på taket beroende på vilket tak man tänkt.
Sen bör inte altanen utanför uterummet vara i samma nivå som uterummet, det bör vara en nivåskillnad på ca 5-7 cm pga att snö och is lägger sig utanför som sedan smälter och rinner in under bottenskenan och sedan fryser igen. Då får du dålig funktion på dörrarna.
Dessutom får man svårare att få det tätt, det rinner gärna in vatten under skenorna och in i uterummet om de är i samma nivå.
 
Altanen först, tänkte vänta till det blir bygglovsfritt att bygga ut huset med 15 kvm. Hörde att nåt sånt var på G.
 
Bygga ut huset med en glasveranda menar jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.