Hej på er alla duktiga altanbyggare, jag har en fundering, kan man göra på det sättet som min ritning visar d.v.s. bärlinor i 2" 9", en fastsatt vid husvägg och en längre ut på 3,35 m, jag gör krysskolvning av 2" 3" vid 1,98 m från husvägg för att staga upp den något p.g.a. lång spännvidd på golvreglarna. Jag har även tänkt mig ett överhäng på ca 60 cm. Golvreglarna använder jag mig också av 2" 9" alternativt 2" 8". Jag vill inte att altangolvet ska gunga när jag går på det. Jag kan inte gräva ner plintar, utan den främre bärlinan bärs upp av stolpar stående på betongplattor för att jag lätt ska kunna justera dem när marken rör sig.

Tacksam för synpunkter
 
  • Altanbjälklag 4.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
snyggt å proffsigt om du gör så.
men ta samma dim alltså 2"9" å kör hela kortlingar imellan istället å sett dom sick sack så du kan spika in i ändarna på dom...
mvh
estwing
 
Tack för ditt svar estwing, det har diskuterats tidigare på forumet om krysskolvning kontra kortling är det bästa sättet att staga upp en alltför lång spännvidd på golvreglar. Jag har kommit fram till att krysskolvning är att föredra (jag kan ha fått fel uppfattning). Estwing, i ditt svar så förstod jag att du menar att jag ska kortla 2"9" mellan golvreglarna, är det något som du föredrar? Jag har sett dina fantastiska projekt här på forumet och man kan inte annat än bli imponeradd^_^b, jag såg även att du använde dig av kortling.
Vad tror du blir denna altan tillräckligt stadig så att inte något svajning eller gungning uppstår. Man kan i och för sig också skruva fast en tvärslå från väggen ned till stolpen som bär upp den främre bärlinan.

Med vänlig hälsning
 
Mikael_L
Kan du inte sätta en till bärlina istället?
 
Jag har dryga 3m spännvidd med 2"8, tanken är att gräva ner en plintrad/bärlina mitt på där, eller kan det funka med att kortla?
Spännviddstabellen säger 3.1 på 45x195..
 
Jag vill gärna bara ha en bärlina längst ut för att kunna justera den i höjdled i och med att jag räknar med att backen kommer att röra på sig. Skulle jag sätta en bärlina till i mitten, vilket givetvis är det bästa, då skulle jag få problem med att kunna justera dessa stolpar/plintar då jag inte kommer åt dem. Frågan är om det räcker med att krysskolva eller kortla i mitten för att få tillräcklig stadga.
Vad jag föstår så är det konstuktionsvirke det pratas om i de olika spännviddstabellerna och man kan väl inte jämföra konstruktionsvirke med impregnerat virke? Är inte impregnerat virke av lite sämre kvalitet?
Tack för synpunkterna
 
Mikael_L
Ja, impregnerat virke har markant sämre hållfasthet och böjstyvhet.

Jag håller väl med estwing om att det är enklare att kortla med regelbitar av samma dim som bjälklaget än försöka krysskolva.
Jag gjorde så i husets bjälklag:
 
Tack för synpunkterna Mikael_L, det ser snyggt ut på din bild. Frågan är om det blir stadigare (mindre svajning) om man krysskolvar eller kortlar, sen om det är enklare (går fortare) att kortla är av midre vikt bara det blir stadigt nog.
 
Mikael_L
Noggrant utfört tror jag inte att det ska skilja något.
Tror alltså, och jag kan inte se någon mekanisk anledning till att krysskolvning skulle vara bättre.

Egenvikten på bjälklaget blir dock något lägre med krysskolvning vilken är en liten fördel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.