Hej, bygger min första altan. Har använt spännviddstabellen för dimensionering. Har bärlinor 45x170 och golvbjälkar 45x120. Cc40. Lite klena golvbjälkar men enligt spännviddstabellen ska mitt byggefunka.

Det jag nu vill är att sätta en regel som ramar/stänger in golvbjälkarna. Den regeln har jag även tänkt ha till att fästa stolpar i. Se tecknad bild (ovanifrån är den ritad).
Tecknad konstruktionsritning av altan med bärlinor och golvbjälkar, perspektiv ovanifrån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Se även bilder på golvbjälkarna.
Altan under konstruktion med träbärlinor och golvbjälkar på grusmark nära hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Altan under konstruktion med bärlinor och golvbjälkar på stolpar mot grusunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Man ska ju inte skruva i ändträ har någon sagt mig så hur fäster jag den här. Hur gör jag.
Med vänlig hälsning,
/roger
 
Redigerat:
Absolut inget fel med att skruva i ändträ. Det är bara att köra på. Förslagsvis 90-100mm långa skruv
 
  • Gilla
uhlrog
  • Laddar…
surris
Klart du kan skruva i ändträ, min 100mm skruv.
 
  • Gilla
Bertil Andersson och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Vill du vara på den säkra sidan har ju tex Essve en bra konstruktionsskruv för ändamålet:

Konstruktionsskruv från Essve med TX-fäste, CE-märkning och Fibercut-teknik, presenterad som starkare än traditionella träskruvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
uhlrog
  • Laddar…
U uhlrog skrev:
Hej, bygger min första altan. Har använt spännviddstabellen för dimensionering. Har bärlinor 45x170 och golvbjälkar 45x120. Cc40. Lite klena golvbjälkar men enligt spännviddstabellen ska mitt byggefunka.

Det jag nu vill är att sätta en regel som ramar/stänger in golvbjälkarna. Den regeln har jag även tänkt ha till att fästa stolpar i. Se tecknad bild (ovanifrån är den ritad).
[bild]

Se även bilder på golvbjälkarna.
[bild] [bild]
Man ska ju inte skruva i ändträ har någon sagt mig så hur fäster jag den här. Hur gör jag.
Med vänlig hälsning,
/roger
Alternativet är väl att du kör med balkskor och ankarskruv.
 
  • Gilla
uhlrog
  • Laddar…
M Mangan13 skrev:
Vill du vara på den säkra sidan har ju tex Essve en bra konstruktionsskruv för ändamålet:

[bild]
Riktigt bra skruv. Jag använde dem för att skråskruva golvbjälkarna i bärlinan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.