Halloj!

Nu längtar man efter att snön ska försvinna så att man kan börja med trädgård/altan!
Vi har nyligen flyttat in i vårt nybyggda Varbergshus och det börjas planeras för altan.

Huset är 15 m brett och vår tanke var att gå ut någon meter vid kortsidorna av huset för att senare kunna knyt ihop altanen med blivande stenläggning längs långkanterna.

Det skulle innebära att vår altan skulle vara ca 17x5 meter (85m2), har någon en mellan fingrarna uppskattning på vad detta kan kosta?? Material/ev.arb.kostnad.

Troligtvis tar vi hjälp att göra gjutning/regling och skruvar trallen själva.


:) Tacksam för hjälp! / Gagga
 
Glömde nämna att fasaden är järnvitriolad, kör man med tryckimpregnerat eller......
 
Hej,
Svårt att säga vad det kommer kosta, beror ju mycket på vilket träslag ni väljer samt hur staketet ska se ut.
Vi räknar iallafall med att vår altan med staket (rätt så glest staket) på ca 6x5 m kommer kosta 15-20 tkr. Vi ska ha tryckimpregnerat. Kommer snickra ihop den själv.
 
Vår tomt e flack så vi kommer inte behöva något staket.

Någon annan som har en hint om kostnad? / Gagga
 
TAck ska du ha!
 
Gör en sammanställning över hur mycket du behöver av varje dimension (kommer du ju ändå behöva göra förr eller senare). Sen mailar du denna sammanställning som offertunderlag i ett massutskick till byggvaruhandlare i din region så sätter du dem i arbete. Sen kan du luta dig tillbaka och vänta på att offerterna ska trilla in.

Jag håller precis på med denna process och offerterna har börjat komma in (det är för övrigt lite förvånande hur lite de tar betalt för transport!). Priserna jag fått är enligt bygghandlarna alltid maxrabatterade men det verkar hittills som om det går att trycka ner priset ytterligare någon procent. Min plan är att jag ska leta fram lägsta pris per dimension, sammanställa detta och om det skiljer hyfsat mycket skicka ut en vända till till några utvalda handlare. Som det ser ut just nu så är lägstapriset 21601:-, jämfört med min referens (Beijer, som har alla sina priser på nätet) som ligger på 24075:-. Jag har även ByggMax (även de har sina priser på nätet) som "lägstareferens" och de ligger på 19900:-... Men jag har fått för mig att ByggMax inte har nån vidare kvalité men övertygas gärna att så inte är fallet...

När jag slutligen pressat priset så mycket jag kan så tänkte jag beställa så att virket finns hemma precis lagom till att snösmältningen kommit en bit på väg.

Jag tror detta kan vara ett bra tillvägagångssätt. Om inte annat så har man möjlighet att göra ett medvetet val och behöver aldrig vara orolig för att man ska ha betalat ett överpris.
 
Tjena!

Och hur stor är er altan?

Ps. Mild for president!!

Gagga
 
Jag har byggt en altan som är 10x5 m med kryssräcke runt och två trappor. Altanen står på en regel fastsatt i väggen och en bärlina på 4 st plintar.

Jag lånade en minigrävare och grävde för plintar själv och snickrade allt själv.
Priset på material slutade på ca 13.000 kr vill jag minnas för två sommrar sedan.

Arbetskostnad skulle jag tippa på kanske ca 40 tim med allt plintar, bjälklag, trall, räcke och trapp arbetskostnaden blir ju då 40 tim ggr timpeng beroende på hur du vill betala den ;)

Du kan ju hyra ett jordborr med för att gjuta plintar, väldigt smidigt om du inte har för mycket stora stenar i din mark.

Ta in offerter av alla bygghandlare i ditt område som IFK säger, det gör jag alltid när jag skall handla till något projekt.

Lycka till.
 
Thanx!! :)
 
Jag har begärt in offert på:

Finsågat (priser från Derome, exkl moms):
45x195 => 286,6 m (á 24,35 kr)
45x120 =>  26,4 m (á 15,22 kr)
22x95  =>  26,4 m (á 8,16 kr)
28x95  =>  26,4 m (á 13,74 kr, eg 28x120 då 28x95 ej salufördes)
95x95 =>  86,4 m (á 31,09 kr)
45x45 => 172,2 m (á 6,17 kr)

Trall (3 alternativ):
28x120 => 560 m (á 10,70 kr)
28x095 => 700 m (á 8,56 kr)
22x095 => 700 m (á 6,29 kr)

Säve Trä (www.savetra.se) är billigast hittills men deras offert ligger hemma och jag inte siffrorna i huvudet. Derome (www.deromebyggvaror.se) i Veddige är näst billigast och de vill ha (inkl moms) 14587:- för det finsågade, 7491:- för trall 28x120 och 28x95, 5503:- för 22x95 och 740:- för frakt och lossning ute på nordvästra Hisingen. Säve Trä ligger alldeles något lägre totalt.

Mild for President!! Han borde kunna ta posten på UD relativt omgående, som uppvärmning liksom...
 
Säve Trä ligger alldeles något lägre totalt.
Så Säve trä är billigast? Jag har aldrig upplevt dem som billiga, men det kanske de är!!! :-/
 
Av de jag har skickat till så har jag fått svar från Kungälvs Trä, Högsbo Trä, Törners Byggvaruhus, Derome Byggvaror, Hornbach och Säve Trä.

Inkl moms, trall 22x95 och förutsatt att jag räknat rätt... så blir totalerna:
Derome 20830:-
Kungälvs Trä 21601:-
Törners 22878:- (beroende på lite vilka längder som fanns i lager)
Hornbach 21102:- (de sålde inte alla önskade längder vilket kan ha påverkat priset)
Säve Trä nånstans mellan 20000:- och 20600:-, minns inte exakt.

Via nätet har jag räknat fram:
Byggmax 20024:- (förutsatt dyraste frakt i ovanstående offerter => 900:-/Hornbach)
Beijer 24275:- (också 900:- för frakt)

Så egentligen är Byggmax fortfarande billigast men jag vill av någon anledning som jag inte riktigt har kläm på inte köpa där.
 
Det är bra med en sambo som vaktar huset...

Säve Trä 20263:-!
 
Hej!

IFK, du verkar ju ha koll på läget, kan inte du ersätta Janne plånbok!!! ;)

Hoppas på många goa kvällar på nya altanerna samt på ullevi!

Mvh Gagga
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.