Jag håller på att planera ett däck som ska bli entré trapp och fylla ut vinkeln på mitt hus. Det är 120cm från marken upp till ytterdörren och jag tänkter ha ett trappsteg från däcket upp till dörren för att hantera snö och få lite mer plats under ett framtida tak och inglasning på däcket.


Jorden består av kompakt blålera så tanken är att borra hål och gjuta plintar. 30 cm jordborr där jag gjuter 15cm plintar borde ge en ok fot på plinten.


Hörnet som däcket ska fylla är 330*435cm och däcket kommet sticka ut 1 meter för att ge plats åt en trapp så storleken blir 430*435cm

Min fundering är om jag klarar mig med tre bärlinor eller om jag bör gå upp på 4st. Jag vill göra så få plintar som möjligt men ändå få det stadigt. Eftersom det är så smått blir det väldigt stor skillnad om jag stoppar in en bärlina till eller en plint till per bärlina.

Alternativen är som följer:

cc215 på bärlinor med 215cm mellan plintarna = 6 plintar

cc215 på bärlinor med 145 cm mellan plintarna = 8 plintar

cc140 på bärlinorna med 215 cm mellan plintarna = 9 plintar

cc140 på bärlinorna med 145 cm mellan plintarna = 12 plintar

däck1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
däck3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
däck4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
däck2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Jag hade kört på 3e alternativet.
 
Skall du använda jordborr och "bara" borra 30cm hade jag kört på så många plintar som möjligt. Hade du (som jag) tänkt att gräva 80 cm manuellt, hade man kanske tänkt efter lite mer. Men alternativ 3 eller 4 räcker nog gott...

Vad skall du ha för dimension på bärlinorna?
 
Alt 4 men hade nog placerat mitten raden i liv med huset så ev uterum har stadigt.
Från huset räknat cc165, cc165, cc100.
Svenktträ och träguiden är smidigt för dimensionering. Antalet plintar ocg cc avstånd vögs ut av hur mycket jobb det är att sätta plintar mot att gå upp i dim. på bärlinor.
 
@Grynungsräd Tanken var att borra hål med 30cm i diameter drygt en meter djupt, sopa ner betong och sen gjuta i ett 15 cm rör . Mellanrummet mellan hålet och röret fyller jag med grus. Det borde resultera i en svampformat plint som sitter ordentligt. Alla plintar får justerbara balkskor så att jag kan skruva om det sätter sig.

@JKrister Jag betalar just nu hellre mer för virke än att lägga tid på plintar. Bygget behöver gå fort men ska ju samtidigt bli bra. Menar du att lägga en lina i liv med fasaden och fortfarande ha en utanför? Det blir då väligt tätt mellan de yttersta linorna.

Ytterligare en variant är att sätta bärlinorna indragna en bit. Då kan golvreglarna hänga över en meter om jag sätter dem lite tätare än cc 60.

däck5.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • däck5.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Tycker då hellre att du kör två rader. En i mitten 215 från vägg och en på slutet. 1m överväng varav hänga en trapp på det känns onödigt...

Jag vägrade stolp så jag la betongplattor cc120 men jag hade grattis fyllnadsmaterial.
 
Jag har 120cm upp till altanen och ett fönster under så att fylla upp är inte gångbart.

Om jag bygger med överhäng kan ju trappen vila på en bärlina fäst i väggen. Så det borde bli stabilt. Det skulle också ge altanen ett lättare intryck om det inte är stolpar ända längst ut i kanten
 
Ytterligare en variant.

45*195 i bärlinor och 45*145 i golvreglar. Spontant känns det lite långt spann på 45*145 med 215cm även om de ligger cc 40. Har någon synpunkter?

däck6.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du kan ju sätta kortlingar mellan golvreglarna också, gör en hel del.
 
Hur du än gör tycker jag att du bör försöka få en plint under (eller iaf så nära som möjligt) hörnstolpen för det blivande taket till uterummet. Känns som en viktig plats.
 
@b8q Den plinten är given. Den blir på bilden ovanför den näst översta på bärlinan med 4 plintar. Tanken är att taket ska bäras av en limträbalk så väggen och stolpen blir de enda upplagen. Så den plinten blir nog 20 istället för 15 cm och stolpen blir genomgående från taket ner till plinten.

Funderar på om det är bättre att skruva bärlinorna på sidan av stolpen eller att göra att urtag i stolpen och fälla in bärlinan. En infälld bärlina sitter starkare men försvagar samtidigt stolpen.
 
Så här blev resultatet efter en dag med jordborr och en dag med cementblandare. Marken var stenigare än jag trodde på sina ställen så jag höll nere antalet plintar. I överkant på bilden hamnade plintarna väldigt nära en dålig stödmur så jagbestämde mig för att skippa dem.

Jag har tänkt förstärka överhängen ner mot stolparna och hoppas att det räcker. I värsta fall blir däcket så högt att det går att komma in under och göra fler hål för plintar i efterhand.

däck7.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Här kommer resultat av bygget

Första bärlinan på plats 45*170

IMG_1042.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Andra bärlinan 45*170. Bpda bärlinan hänger med vinkeljärn och uppochnervänfa gaffelbeslag i en golvregel som är skruvad i väggen. Jag ville inte ha en plint mitt i fräneringen och det fassn helt enkelt inte vägg nog att vila bärlinan uppepå en regel.

IMG_1043.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Upplastade golvreglar 45*145 cc 65 (60mellan reglarna för framtida isolering)

IMG_1044.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trall 28*120 på plats

IMG_1046.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vangstycken av 45*145 med kilar av 45*170 slurvade och limmade med PU lim
IMG_1040.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Totalt tre vangstycken och sedan klädd med 28*120
IMG_1051.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
trojlee och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.