Hej alla här inne.

Nu gick vi iväg och köpte ett spa idag, leverans om ca 6 veckor, dvs. mellandagarna :D
Det här bör ju ge oss rätt så god tid för att bygga en "utbyggnad" av den befintliga altanen. ( Hoppas jag )

Nu till mitt problem eller förhoppningsvis goda råd av er som ger oss lite tips och idéer.

Så här har jag tänkt mig;
Altanen ca 4 x 4 meter. eller 3 x 4 eller något. Så långt har jag kommit just nu.
Spat kommer att väga ca 2 ton med vatten, spa:et, vi och våra vänner.
men nu till vad jag skulle vilja ha mer information om.

1. Vilka dimensioner på hörnstolparna?
2. Vilket dimension på bärlinan?
3. Vilket cc mått mellan reglarna?
4. Vilket mått på trallen?
5. Vilken sorts trall är bäst håller längst?
5. Kanske ska bygga bärlinan och reglarna i stål? ( jobbar som licenssvetsare )

Hoppas på tips och idéer!

Hur har ni byggt, hur ser era ut? infällda, stående ovan på?

Ringos.
 
Vårt är nerfällt MEN jag gjorde misstaget att göra delar av däcket före badet stod på plats... Det kan jag inte rekommendera. Det blev mycket pillande för att få det hyfsat praktiskt i slutändan.
http://www.facebook.com/photo.php?pid=30802457&id=1036532745

Är nöjd med slutresultatet ur estetisk synvinkel men den dan jag behöver göra något mer avancerat underhåll på badet blir det krånligt :/

Mvh Tobbe G
 
Pratade med Byggmax idag och dom sa att det är bättre att bygga rejält än att det ska rasa pga vikten.

dom rekommenderade cc40 på 45 x 195 på bärlinorna för det ända målet eller är det lite väl i överkant? räcker det med cc 60 45 x 195 för ca 2 ton uppe på altanen.
Samt att dom tyckte att det behövs inga reglar utan bara skruva dit dom på bärlinorna.

Vad säger ni?

Ringos.
 
Jag sate en 1.5tons leksakspool på mitt däck i sommars och det som gav med sig va 2 franska skruvar som gick mellan bärlinan och en stolpe. (däcket är 1 meter högt) Däcket sjönk några centimeter på ett ställe men det va snabbt fixat med en domkraft när poolen va borta.
 
Du kan inte ha det "nedsänkt" i altanan?
Så att det står på marken, grusar och lägger plattor som den vilar på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.