Tjenare! Håller på och skall bygga ny entré samt en liten altan eller vad man kan kalla det runt denna.
Längden jäms med huset kommer vara ca 7 meter och ca 1,5 m ut ifrån väggen. Skall ansluta till altanen som är på baksidan av huset.

jag kommer sätta plintar ca 100 cm ut ifrån väggen så kommer få ett överhäng på ca 50 cm efter sista plinten. Reglarna är 140x45.
På längden sitter plintarna med cc 170.

Anledningen till att jag inte sätter plintarna längre ut är för att det är asfalterat längre ut. Reglarna kommer alltså hänga ut lite över asfalten.

Med detta sagt har jag nu några frågor som jag kanske kan få hjälp med.

1. Tänker att jag ska sätta bärlinan i fasaden. Den man ser som sitter under dörren var till den gamla trappan, denna sitter spikad in i fasaden. Min plan var att sätta franska träskruv in i fasaden. Ska jag sätta 45x45 reglar mellan panelen för att få ett litet spel mellan bärlina och fasad. Rätt eller fel? Misstänker att jag måste hitta reglarna i väggen för att skruva i dessa?

2. Kommer överhänget vara ett problem? Skall jag även försöka sätta något i backen mot asfalten?

har ni andra tankar är det mycket välkommet. :)
 
  • Förberedelse av byggarbetsplats med märklinje för ny altan vid husvägg och några trottoarplattor på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggplats med påbörjad konstruktion av altan med plintar och virke, intill en svart husvägg och vit dörr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är lättare (och antagligen snyggare) att sätta snedsträvor iställer för att sätta stöd mot asfalten om överhänget är ett problem. Däremot kan jag inte svara på om det är eller kan vara ett problem att ha ett överhäng med de dimensionerna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.