Tänkte bygga ~25kvm altan där det idag är gräs.

Efter att ha läst en del på forumet tänkte jag lägga den på betongplatta

Jag tänkte däremot endast gräva ut för plattorna och platta till ordentligt och lämna resterande gräs

Därefter tänkte jag lägga markduk över hela området (alltså både över gräset och de utgrävda områdena där plattorna ska vara) och strö makadam över framförallt där plattorna ska vara men även lite glesare som tyngd över resten av markduken

Läste detta experiment och tänker att lite tyngd hjälper föhindra gräs och till skillnad från experimentet kommer ju dessutom mycket mindre ljus tränga igenom altanen när den väl är på plats.

På det här sättet slipper jag väl en hel del grävande och bortfraktande av gräs och jord, men borde väl ändå få till en jämn altan utan ogräs under?

edit: kan någon flytta inlägget till ”Altan & Uteplats” snälla?
 
Redigerat:
Hej, hur gick det med detta? Går i liknande tankar för altan till våren
 
Unikt namn
Allt kräver ljus för att växa.
Ligger det en altan i vägen för ljuset så kommer det i princip inte växa något under även utan markduk.

Om altangolvet skulle vara så glest lagt att det kommer tillräckligt med ljus ner till marken, så kommer det ändå mha luften hamna frö-ogräs ovanpå markduken och det börjar växa ändå. (Men detta är väl rätt osannolikt).

Jag har en litenaltanstump på västra sidan om huset på ca 1,8m höjd från marken. Det är mycket svårt att försöka etablera gräsmatta under den trots "skugg gräs" osv.

Så jag skulle skippat markduken.
Har även ett par ställen på tomten där markduken som förra ägaren lade, under tex en grusgång, krupit upp efter några år. Det ser förjävligt ut. 👎
 
Oskarander Oskarander skrev:
Hej, hur gick det med detta? Går i liknande tankar för altan till våren
Tog det säkra för det osäkra och körde markduk. Kostade ju inte särskilt mycket och blev inte mycket extra jobb.

Klippte gräset på lägsta inställningen, hade på duk och byggde sen altanen. Inget gräs kunde växa där efter det
 
R reta skrev:
Tog det säkra för det osäkra och körde markduk. Kostade ju inte särskilt mycket och blev inte mycket extra jobb.

Klippte gräset på lägsta inställningen, hade på duk och byggde sen altanen. Inget gräs kunde växa där efter det
körde du markduk ner i hålen du grävde ut?
 
Oskarander Oskarander skrev:
körde du markduk ner i hålen du grävde ut?
Ja precis, jag hade duk över hela området och sen fyllde jag med sten/grus i hålet och la plattorna överst
 
  • Trädgårdssängar under konstruktion, träramar, täckt med fiberduk, intill häck och grusstig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Oskarander
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.