Hej, jag är på gång att planera mitt altanbygge. Den kommer bli 8 m lång och 3,6m ut från huset. Jag vill ha trallvirket liggandes vinkelrätt ut från huset för att slippa skarvar. Det innebär väl teoretiskt att mina bärlinor i stället för parallellt med huset ligger vinkelrätt mot husväggen? Jag kommer även fästa en regel i fasaden, men det blir väl då teoretiskt en golvregel med extra bärighet? Jag har försökt tolka spännviddstabeller men inte riktigt fått kläm på det, är det någon som kan hjälpa mig att räkna på lämpliga dimensioner bärlina/golvregel. Min plan med plintarna är att ha de i två rader parallellt med huset, men som sagt bärlinorna kommer gå vinkelrätt från huset. Hur behöver jag dimensionera om jag tänker mig 7 plintar i varje rad (dvs 7 bärlinor med ca 133 cc) och hur behöver jag dimensionera om jag lägger 4 plintar i varje rad (dvs 4 bärlinor med ca 266 cc)? Golvreglarna ska ligga 60 cc. Trallen blir dimension 28x120.

Tacksam för svar till beginnern :blushing:
 
hej.
använd bärlina 2"9"
golvreglar 2"7".......

mvh
estwing
 
Tack för snabbt svar, menar du för 4x2 plintar eller 7x2 plintar?
 
hej.
det blir 5x2 plintar....
mvh
estwing
 
Jag har räknat på plintavstånd 1,9x2,0m oc kommer fram till bärlina 2"7" och golvregel 2"5" enligt spännviddstabellen som flourerar runt här.

Jag har också en fråga. Duger 2x 2"4" som plintstolpar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.