Hej!

Jag skall bygga en altan på andra våningen.

Jag skulle vilja ha så få pelare som möjligt från altanen och ner i marken. Huset är 11 meter långt. Vet någon vilken dimension och vilken typ av balk man skall använda sig utav för att klara sig på 3 pelare? Bör även pelarna vara av balk?

Någon som vet? :)
 
Tror att man behöver en ritning för att kunna svara!
 
Hej!

Det är en altan på andra våningen och den skall vara 11 meter lång och 2 meter bred. Tanken är att försöka att ha endast 3 pelare i ytterkant för att bära upp hela konstruktionen. Vet inte riktigt hur jag skall bifoga en ritning. Är detta även svaret på spännvidden?

Mvh
 
Detta ger dig isf en spännvidd på 6.5 m
 
Hur räknar man ut det?
 
Är tämligen övertygad om att en balkong kräver bygglov och att man vill se riktiga konstruktionsritningar utförda av en behörig konstruktör för att ge ett sådant.
 
Bygglov är redan godkänt utan några konstruktionsritningar.
 
Dom är snälla i Götaland:)
Men har du nån nån byggnadsansvarig med (Bygg E) det är väl standard...för att få bygglov...

Mvh
 
Det är jag själv.....
 
Ingen som vet?
 
shelby67 skrev:
Kolla denna [länk]
Funkar inte tyvärr.
Fel lastfall.
 
Kan man inte ta och bulta ihop två stycken 45x195 reglar för att kunna öka stolpavståndet?
 
KJS skrev:
Kan man inte ta och bulta ihop två stycken 45x195 reglar för att kunna öka stolpavståndet?
NEJ!

Du måste ha en konstruktör till att räkna på detta.
Hitta inte på några genvägar.
Det är många parametrar man ska ta hänsyn till: Nyttig last, egentyngd, spännvidd, balktyp och säkerhetsklass bla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.