Hej, jag har idag en altan på husets kortsida som är ca 6.30m lång i ytterkant och ca 8.30m i mitten och innerkant (har sneda hörn alltså). Djupet totalt är 4.00m, varav 2.30m är utan tak idag och resterande täcks av en balkong. (Balkongen och (drygt) 1.70m djup av altanen är "inbyggda" i husstommen.) Höjden från altangolvet till balkonggolvet är ca 2.75m.

Idag är det olika staket på balkongen och altanen, staketet på balkongen kan vara kvar om det passar men det på altanen vill vi absolut byta ut. (Detta staket ska också finnas kring en
"pool-altan" som vi byggt i anslutning på husets långsida.)





Vi vill bygga ett tak (i 10mm kanalplast) över halva den öppna ytan på altanen.
  • Kommer det att bli bra/snyggt med tak över halva ?
  • Vilka dimensioner ska det vara på stolpar och reglar ? (Snözon 2,0)
  • Jag kommer att använda 4 takskivor i bredd, varav en snedkapad som altanen.
    Ska jag ha 4 stolpar i framkant (det blir exakt 3 hela skivor i framkanten) eller räcker det
    med 2 ?
  • Hur mycket lutning måste det vara ? Så lite som möjligt blir väl snyggast...
Jag är vidare MYCKET tacksam för staketförslag !!! Ska jag byta staket även på balkongen ?
Jag vill inte ha "X-staket" då jag tycker det är en för öppen lösning...


Har du bilder som du vill dela med dig av ? Jag tar TACKSAMT emot dessa, maila mig gärna på: altan"at"polhemsgatan.se (krångligt skrivet så inte spam-robotar hittar det så lätt...)

Såhär ser huset ut:

IMG_3573.JPG
IMG_3574.JPG
IMG_3576.JPG

Altanstaket i närbild:
IMG_3586.JPG
Balkongstaket i närbild:
IMG_3587.JPG
 
Redigerat:
Jo, en fråga till: Vad tycker ni att jag ska välja för färg på reglar och staket ?
 
Taklutningar har jag hittat nu:
"För vattenavrinningen ska taklutningen inte understiga 1:10, 10 cm per meter."

Då mitt tak blir ca 250cm djupt tänkte jag om det skulle börja 275cm ovanför trallgolvet (samma höjd som balkonggolvet) och sluta på 250cm höjd.

Tror ni att 2 stolpar i ytterkanten (då jag har snett hörn skulle det betyda en stolpe på 0cm och en andra på ca 325cm för att avluta på ca 430cm mot väggen, men där behövs väl ingen stolpe) med dubbla 45x95 (=90x95) räcker ? Eller måste jag ha 3 stolpar... Kan jag isåfall gå upp i dimension och få 2 stolpar ?

Stående 45x95 ovanpå den ena av "stolp-reglarna", blir det OK eller bör jag ha grövre ?

45x145 i takreglarna, är det OK ? "Tål" den dimensionen om jag sågar ur 45x70 (liggande) för de tvärgående reglarna under plasttaket (för att kunna ha dem i hellängd) eller måste jag fästa dessa med vinkeljärn (inte lika snyggt) ?
 
Redigerat:
Hittade en beskrivning här:
http://www.svenskttra.org/byggbeskr...&FileId=111&FileTypeId=17&Doc=pdf&Cid=931&Pid=

Beijer´s rekommenderar då bärlina (den ovanpå stolparna) 45x170 och takbalk 45x195. Dock har jag inte angivit var jag bor - är detta dimmensionerat för att funka i norrland eller måste även jag upp på dessa dimensioner ? (men 2st 45x95 till stolparna verkar OK - OM man tar 3 stolpar...)
 
Ett sadeltak, skulle det se konstigt ut ? Ska jag följa samma fall som ovan skulle nocken hamna (minst) 22 cm ovanför takfötterna.

Har NÅGON möjligtvis en bild på ett sådant bygge (även uterum kan vara intressant) eller vet någonstans på nätet som det finns ? Observera att det fortfarande bara gäller husets halva bredd...
 
Det var tydligen svåra frågor jag hade... Många läsare men inga svar.

Snart får jag väl chansa och då tror jag att jag chansar på:
Pulpet-tak med 2st 45x95 som stolpar och 45x170 som bärlinor och takbalkar. Om jag är modig sågar jag ut i takbalkarna och lägger in tvärgående (liggande) 45x70 (45x95 är nog att överdriva) att lägga taket på (10mm kanaltak). Snözon 2.0 som sagt, så jag tror det ska räcka.

Klent, rätt eller överdrivet ?
 
Jag puffar lite för tråden och hoppas på nya läsare...
 
...
 
Redigerat:
Såhär långt har jag hunnit nu.

Staketet i "beige" är bara löst ditställt och som en idé. Jag fick det av en som skulle bygga uterum och tog emot det som ett alternativ.

MEN, andra tips på staket emottaget TACKSAMT !
 
  • IMG_0747.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jo, angående de trådar som redan finns (som jag hittat iallafall) så vill jag ha:
Ett trästaket
Stående spjälor
 
Är detta ett enmansband? :)
 
Ja, ingen verkar läsa mina inlägg - eller iallafall inte ha några bra idéer...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.