Röd stuga med ny altan byggd av återbrukade trallbrädor och pergola, med utsikt över en sjö och grönskande natur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Äldre trätrallbrädor med synliga sprickor och slitage, jämförda med nya träbitar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som inspiration till mer återbruk tänkte jag berätta lite om vår "nya" altan. Vi "fick" materialet från en 13 år gammal 45kvm altan som revs pga utbyggnad av huset. Trallen var 120x28 men nu i torkat skick låg den på mellan 115-118 i bredd. Uppskattar att vikten på 5-6 torkade 3,5m trallbrädor väger som ungefär 2 nytryckta 5,4m. Bar ner allt material 74 trappsteg ner till byggplatsen...

Tidens tand hade tagt hyfsat på virket så ovansidan av trallen var lite ojämn och en del sprickor i ändorna, nästan svart osv. Därför bestämde vi omgående att vi skulle lägga trallen med gamla undersidan upp.

Innan bygget var planen att slipa trallen då den var färdig. För jämn yta och färg. Nu när den är lagd så har vi börjat ändra oss. Ser lite skönt "naturligt" ut med färgskiftningarna och den smälter bättre in i naturen här på platsen. Har dock slipat ner alla vassa skarvar och ojämnheter för att minska risken för stickor. Så vi låter den nog vara så här ett tag för att se hur det känns framöver. Jämnmörk lär den ju bli framöver av sig själv.

Det hade legat och torkat i vårt luftiga garage sen april 2016 så fick lägga med färdiga springor. Där jag utifrån hur tätt det varit tidigare, funktion och utseende kom fram till att varje trallbräda fick ta upp 121mm utrymme.

Fick planera altanen utifrån att utnyttja reglarna maximalt utan onödiga kapningar. Det blev 303cm ut från vägg och runt friggeboden som är på 15kvm. Räckte precis till ca 40kvm färdig ny altan. Fick dessutom köpa till några extra kvm trall till baksidan. Gick ner till ca 55cm i regelavstånd och kapade bort sista cm på nästan varje trallbräda där skruvarna suttit tidigare och sprickor fanns.

Köpte några nya reglar att sätta längst ut på ramen för att få lite bättre virke där. Generellt var gamla regelverket i riktigt bra skick. En regel hade ruttnat lite nertill det var allt.

Djupet planerades också utifrån att slippa klyva någon bräda inemot väggen. Krävdes konstant kontrollmätning för att lyckas få till det till slut. Lät varje bräda ta 121mm utrymme i bredd så därför varierar springstorleken lite. Blev exakt 25 rader trall på 303cm färdigt djup. Gångspången på kortsidan blev 10 brädor =121cm. Gick åt ca 1800 trallakruv till slut och med baksidan med ny trall blev det ungefär 46kvm altan totalt.

Valde lite olika läggriktning på trallen till olika delar på altanen. Delvis för att förenkla regelkonstruktionen och behöva komplettera med minimalt virke. Sen ritade upp olika varianter på papper och fastnade till slut för denna för att få lite olika naturliga avdelade "zoner" runt stugan, till olika användningsområden.

Fick ofta skarva trallbrädor mellan reglar för att inte offra allt för mycket virke. Lade en avkapad spillbit under i skarven. Blev hur stadigt som helst. Var det nära till en regel så valde jag naturligtvis att skarva ovanför den.

Pga bygghöjden lades reglarna 45x145 på trädgårdsplattor längst ut och i mitten. Syllpapp användes närmast plattorna för att skydda träreglarna. In mot vägg användes balkskor som fästes i stugans nedersta timmervarv. Reglarna skruvades sen ihop med skruv 6x100. Gick åt närmare 300st. Två stycken längre klämtvingar användes för att enkelt kunna vrida alla krokiga reglar raka innan de fixerades.

Sur eller glad gubbe? Struntade i det då jag vände all trall med undersidan upp för slätaste golv och mer att slita på. Mindre storlek på gamla skruvhålen också. Men konstaterar att en del brädor var rejält kupade. Satt då skruvarna långt ut på kanten i möjligaste mån. Återanvände alltså inte gamla skruvhålen heller. Tror att diskussionen glad/sur gubbe kommer från hur man vill ha den kupad torrt respektive blött. Dvs vattenavrinning kontra sticka upp kanter att slå tårna i!

Vinrankan fanns sen tidigare på platsen då där stod ett växthus innan. Trots att den legat ute över ett år mådde den bra. Lyckades få till så den kommer upp precis mitt emellan två reglar utan anpassning.

Byggde en Pergola som den nu får växa upp på. 95x95 är stolparna, 145x45 x5400 är bärlinan, spännvidden mellan stolparna 4200. Fäste in stolparna rejält mot regelverket och de står sen på en trådgårdsplatta. Blev otroligt stadigt! Efter att bara stolpar och bärlina på plats kunde jag med mina 90kg hänga på mitten och gunga utan att det kändes särskilt svajigt. När sen alla strävor 28x95 kom på plats med avstånd 38cm blev det ännu mer stumt mot väggen. Skulle inte tveka att hänga upp en hängmatta eller två från bärlinan in mot väggen!

Det gamla plastaltantaket ska vi kapa i 3m längder och ha i "beredskap". Tanken är vid tex middagar med risk för regn så kan snabbt/enkelt hämtad de och lägga ovanpå Pergolan som regnskydd. Fick till ett fall på ungefär 1cm/m så vattnet rinner år rätt håll. Kapde upp en skåra i takfotsbrädorna och fäste in alla plankor direkt i väggen med en liten kloss då jag inte gillar synliga vinkeljärn.

Nu fattas bara ett lite steg i den vinklade delen och avslutning ner mot gräsmattan.

Den gamla altanen fick vi ju så den totala kostnaden hamnade på 5000-7000kr för lite extra regelvirke, trall och pergolan, markduk, och skruv.

Tiden? Jag gjorde i princip allt helt själv så därför tar vissa moment lite längre tid. Tog nog 15-20 dagar + några dar för att handgräva bort gräsmattan under altanen. Då jag också fyllde ut på annat ställe och lade på grästorvorna där för nya gräsmatta. Sen tog det längre tid att jobba med begagnat virke än nytt. Då man ofta fick söka ut en lämplig bit att utgå ifrån för minimalt spill. Vissa skador/defekter vill man få på lämpligt ställe osv. Sen tar det ju mycket tid att kontrollmäta osv då man är petig som jag är! Så det går säkert att smälla ihop den lite fortare om man vill.

Hoppas någon fler blir inspirerad och vågar återanvända, eller bygga med begagnat material.

Trevlig sommar!

Altan under konstruktion med återanvänt trä och vinranka intill rött friggebod.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd altan av återvunna trallbrädor framför en röd stuga med en växande vinranke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverad altan med pergola och återbrukade träreglar, inbäddad i grönska intill ett rött hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Undersidan av en nyligen byggd träpergola som visar regelverk och klossarna fästa mot en rödmålad trävägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverad trall på altan med återbrukat trä och synliga skruvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Altan byggd av återanvänt virke med diagonalt lagd trall och utemöbler, bredvid en rödmålad friggebod.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd pergola med återanvänt trä och klättrande vinrankor, vid en sjökant med utsikt över vatten och träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Altan av återbrukat trämaterial med pergola och klättrande växter vid en friggebod, omringad av trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd altan av återanvänt trävirke med ojämn färgton och synlig vinranka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Lilllen och 12 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Riktigt snyggt och kul detalj med växten som takbeläggning på pergolan
 
Mycket inspirerande! Tack för att vi får se bilderna.
 
Snyggt och intressant. Ska försöka återanvända mitt gamla trallvirke. Tack för inspiration.
 
Åsa Lund
Tack för att du skakade liv i denna gamla tråd!
Nyfiken på hur altanen ser ut nu? ;)
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Tack för att du skakade liv i denna gamla tråd!
Nyfiken på hur altanen ser ut nu? ;)
Ja, visa gärna lite mer!
 
Tog den här bilden häromdagen- Så här ser den ut nu, ungefär 4 år senare. Plankorna vrider sig lite och en del skruvar har gått av. I övrigt har det inte hänt så mycket. Färgskiftningarna efter förra ägarens inoljning syns fortfarande ganska tydligt. Vi har dock varken oljat eller tvättat den på de här fyra åren. Så har fungerat väldigt bra(y)
Ett väderbitet trädäck med något vridda plankor framför ett rött trädgårdshus med vita knutar och dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Lilllen och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.