Hejsan !
Har några frågor angående grund till altanbygge.
Ska bygga om befintlig mindre altan som består utav trallrutor vilande på stenplattor som sedan ligger på ca 30 - 40 cm sand.
I nuläget är altan ca 35 km2
ska bygga ut till ca 53 km2

Jag har inte så mycket att spela på, från underkant dörr ca 20 cm ner till sanden.

Så min plan att slänga alla gamla ruttna trallrutor, flytta alla stenplattor, hyra en padda och padda ut sanden, på med en fiberduk och sen makadam på. Padda det plant med en liten lutning och sen lägga på stenplattor på igen. På dessa ska fem 95x95 bärlinor vila på som jag skruvar ihop av 45x95. Sen kommer 45x145 spikreglar och tillsist trallen.

Frågor då.
Funkar det med den ordningen med sand duk och grus? Har för mig att det borde vara duk, sand och till sist grus ?
Sanden som jag har, ska jag padda ut från 35 till 53 km2, bra ide ?

Finns det någon enklare ide som jag inte har tänkte på ?

Vilken sort makadam ? Någon snackar om 4-8 makadam ? Funkar det bra ?

Bör man gräva bort buskar som har stått intill den gamla altan, eller räcker det med fiberduk över ?

Om ni har frågor eller inte förstod vad jag menade tveka inte att fråga :)

Ralf
 
Vad gäller buskar så bör du nog ta bort rötterna, om inte annat ruttnar de med tiden och då sjunker marken. Du ska ju ändå gräva bort matjorden på hela den yta som nu blir altan, vissa buskar har ju dessutom en förmåga att inte vilja dö.

Om den gamla altanen har fungerat bra behöver du väl inte åtgärda den delen alls egentligen? Om höjden och kanterna är såpass att katter kommer under bör du ha någon sorts grövre material överst för att det inte ska bli en stor kattlåda.
 
Tack för ditt svar Anna.om burkarna. Ska ta detta i bevakning.
Det blir snyggare med en helhetig altan, just nu är som sagt trallrutor som ligger och lutar åt alla håll och kanter. Den gamla altanen är ju egentligen ingen altan, utan mer en förhöjd uteplats med stenplattor.
 
Ja, jag menade inte att du inte skulle byta bort trallrutorna, utan att du troligen inte behöver göra något markarbete där den gamla delen är utöver att ta bort trallrutorna. Går utmärkt att lägga reglarna på plattorna, skruva ihop allt med bärlinor i ändarna och skruva på trallbrädor.
 
Står inför ett liknande projekt (nästan identiskt :eek: dock ännu mindre höjd att spela på). Är inget proffs på något sätt och har inte startat projektet, förutom börja flytta lite växter från rabatten.

Planen är iaf att ta bort matjord vid den nya delen inklusive rötter från buskar sedan duk och någon form av grus/makadam. Vanlig duk hjälper inte så mycket mot rejälare växter (rotskott från buskrötter?) utan är väl främst till för att hålla isär olika material, om jag inte missförstått? Finns säkert rejälare dukar också för det ändamålet, men det är inte den "vanliga" markduken som säljs i byggvaruhusen.

Nuvarande del kommer jag nog inte göra så mycket åt underlaget, det bör vara väl packat efter alla år. Men får se lite exakt hur jag gör när jag börjat.

Följer tråden så dela gärna med dig hur du gör i slutändan :)
 
Hej Anna, jag har tänkt i liknade tankar. Men jag kommer för högt upp med där plattorna ligger nu. Då får jag inte plats med bärlinor eller spikreglar. Därför har jag som plan att padda ner sanden och ut med sanden så det går från 35 m2 till 53 m3.

Hej
Johan, kul med likande projekt. Jag har inte reflekterat så mycket över duken. Den är mest till för att gräset inte växter igenom och att inget annat får rot. Allt jag vet är att dom billiga inte är så bra.
Absolut, mitt projekt ska dras igång om en vecka :)
 
Ja, gräva bort lite kan man ju göra, men ta bort en massa och lägga dit annat låter onödigt.

Vi gjorde en sjuhelsikes rockad på materiel när vi gjorde om, eftersom det visade sig att det inte var några reglar under, trallen var skruvad i trallbrädor...

Grävde först bort en rabatt och en massa jord på framsidan och fyllde upp en grop på baksidan efter en bortruttnad björkstubbe med det.

Grävde sedan av så pass sand på baksidan att reglarna fick plats, och lade sanden i gropen på framsidan. Flyttade även med sjöstensplattor som täckte en del av altanen på baksidan och täckte altanen på framsidan med dem. Lite för mycket sand blev det, det fick hamna i den djupaste gropen under jorden från framsidan.
 
Anna_H: Ni grävde bort sand så att ni har en "grop" under altanen? (Lägre än omgivande marknivå)

En idé har börjat gro i mig efter att jag läste ditt inlägg. Att efter att ha grävt ur den gamla rabatten och lagt markduk flytta sand/grus från nuvarande trallrutor till den nya delen så det blir jämnt. Det bör då hamna ca 10-15 cm under nuvarande och omgivande marknivå.

Fördelen med det skulle vara:
Plats med grövre reglar => färre punkter för avvägning
Då det inte går att köra dit med lastbil/släp skulle det vara trevlig att slippa konka X ton makadam i skottkärra fram och tillbaka från någon vald avlastningsplats

Potentiella nackdelar?
Fukt? Vet inte fraktion på sanden/gruset och dess dränerande egenskaper men blir ju tunnare "dränerande" skikt
Något annat?
 
Nej, det är en slänt framför. I ditt fall skulle jag lägga en grusrand eller nåt sånt runt som dränerar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.