Har tänkt lägga lägga golv i ett eller två rum i källaren. Rummen används inte så mkt så jag tänkte slippa lägga laminat med platon under eller klinker.

Vad finns det för alternativ? Någon sa att såna där "uteplatsrutor" i trä med gummibeläggning under kunde fungera. Finns det fler alternativ?
 
Vi ska fräscha upp gillestuga och hobbyrum i källaren. I gillestugan ligger nålfiltsmatta ovanpå 1 cm frigolit och tunn masonit. Ingen mögel upptäckt där. I det blivande hobbyrummet var det plastmatta utlagd på betongen, där var det mögel under.

Vi har växlat spår flera gånger vad vi ska göra med hobbyrummet, från Bergo-plattor, till klinker (utan golvvärme) till nu senast konstgräs. Vi var på Hornbach i göteborg och fick se detta material som inte påminner så mycket om gräs, snarare liknar det nålfiltsmattan utan att vara så kompakt. Den är ju också helt diffusionsöppen vilket ju är ett krav i vår källare. Jag föreställer mig att det inte blir så kallt om fötterna heller. Fanns dessutom i fler färger än grönt...
 
Intressant! Vad kostade konstgräset per kvadratmeter? Prio 1 är att det andas ok såklart och det andra att det inte ska bli för dyrt.

Konstgräset var väldigt kort om jag förstår rätt? och man behöver ingentig under?
 
Det var inte grässtruktur utan mer som filt, fast glesare och styvare. Eller som en nålfiltsmatta men lösare...

Jag försökte kolla priset på konstgräset på nätet, men hittade bara för 2-meters bredd på K-Rauta (tror jag att det var) och då skulle det kosta ca 100 kr/kvm.

Förutsättningar för oss är att vi kommer att slipa bort alla färg och limrester på betonggolvet samt att konstgräset måste finnas i tillräcklig bredd för att inte behöva skarvas för att det ska bli det valet för oss. Rullen jag såg på Hornbach var definitivt bredare än 2 meter, dumt att jag inte kollade priset... Jag föreställer mig att man helt enkelt bara rullar ut det...
 
Såg nån sorts trallrutor i hårdplast nu på OBS-bygg..Såg väldigt intressant ut. Lätt att lägga, det är luftigt och med nån matta på så blire även skönt att gå på. Blir nog sånt för mig.

Bra är även att man slipper ta bort limresterna på betonggolvet!
 
Det låter som sådana där Bergoplattor som jag nämde. Nackdelen med dem är att det blir nog svårt att hålla rent. Damm och hår och dylikt som alltid ansamlar sig fastnar nog jättebra... För att inte tala om ev små grejor.
 
Ja det kanske är just Bergoplattor..Man verkar lägga ut dom löst på betongen?

Det kasnke inte är något för ett rum där man är i ofta, men i hobbyrum med relativt lite rörelse så funkar det nog damm-mässigt. Man får väl rengöra under plattorna i samband med julstädningen!
 
  • Gilla
Zorro33
  • Laddar…
Heltäckningsmattorna verkar vara på väg tillbaka...

De lade in en röd i "Från koja till slott" har jag för mig.

/pinebar
 
Jahaja, mitt första inlägg på en sajt jag besökt under många år. Känns skönt.
I vår källare har vi ett pannrum ca 20 kvm, tvättstuga 6 kvm och en gillestuga på ca 22 kvm.
Den senare har ett trägolv ingjutet i bottenplattan. Det har jag nu slitit upp. För att slippa bryta upp plattan har jag tänkt att lägga typ en 100 mm och en 65 mm Pordrän, markduk och sen flytspackel/betong. Klinker på det. Bör bygga max 20 cm totalt.

Pannrum och tvättstuga har fina betonggolv båda två. Fräser bort färgen och lägger klinker, med Bergoplattor.

Vad tycker ni om detta? Frågan är HUR kallt det blir i gillestugan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.