Ett par tecknar sig för ett nybyggt hus i ett kvarter som uppförs av stor känd svensk byggentreprenör enligt ABS05. En tid in i byggprocessen, då ytterväggar är på plats förutom putsfasad, tar sig vandaler in i huset och försöker bränna ner det med hjälp av 4-5 dunkar brännbar vätska. Händelsen rubriceras som mordbrand. Bottenvåningen i 2-våningshuset blir helt utbränd och spår av tydliga rökskador syns på ovanvåningen där ett kraftigt rökmoln har stått. Lukten av rök kring huset är påtaglig.

Tre veckor senare har paret ännu inte fått besked från byggföretaget, angående vilka åtgärder som företaget vill vidta. Paret anser att hela huset rimligen måste rivas och byggas om på följande grunder:

1. Ett nytt hus, som paret har skrivit på avtal om och lagt 10% handpenning på, måste på alla sätt ha samtliga kvaliteter som det identiska grannhuset, dessutom måste minsta skugga av tvivel angående detta skingras hos köparna. Nya hus marknadsförs med känsloord som trygghet, garanti, besvärsfrihet etc. Denna marknadsföring borde anses ingå i avtalet.

2. Vid en eventuell senare vidareförsäljning av huset får det inte på något som helst sätt vara möjligt för en besiktningsman att kunna se att en omfattande brandsanering genomförts. Detta skulle sannolikt medföra att köparen vill pruta med det som argument, vilket ur parets synvinkel är helt oacceptabelt.

3. Bottenplattan i betong innehåller golvvärmeledning, avlopp samt andra ledningar. Rör som sticker upp ur plattan har brandskadats och måste på något sätt lagas/skarvas. Paret anser det osannolikt att byggföretaget kan ge några trovärdiga garantier för livslängden för dessa konstruktioner är opåverkad då stora mängder brännbar vätska brunnit några centimeter högre upp.

Reflektioner på detta? Ett nytt hus ska väl vara ett nytt hus?
 
Tror jag inte finns en chans, Om huset går att reparera till samma standard som det försäkringsbolaget skulle ställa upp med om branden hade skett i ett begagnat hus så lär det bli det som gäller.


Såvitt jag förstår så får man ex. acceptera skarvad golvvärmeslang om en hantverkare råkar borra i den. Så länge sanering och reparation sker med godkända metoder osv, så får man troligen acceptera det.
 
Att en brandsanering skett är inget skäl som löser ut en besiktningsvillkors paragraf. har man ett besiktningsvillkor så kan man bara förhandla om fel som verkligen är fel efter besiktningen.
 
Det låter ju nedslående. Vi får se vad företaget kommer med för svar - blir det ett negativt svar kan man konstatera att floskler som "kunden i centrum" bara är tomma ord. Men det är väl ingen nyhet iofs... :( De sparar någon hundratusenlapp och vi får leva med oron så länge vi bor där.

Men en sådan här sak lär ju medföra att andrahandsvärdet blir sämre? Hur kan det vara ok? Är det då likvärdigt med ett nytt hus?

Självklart skulle jag pruta på ett hus om jag misstänker att det brunnit i det - vad tror du om det?
 
Varför pruta om ett hus tidigare haft brandskador? Om det är fixat på ett tillfredsställande sätt borde det inte dra ner värdet.

Vi köpte hus där det tidigare varit vattenskador i badrummet. Säljaren visade upp papper på att allt var fixat. Vår besiktningsman hade inte heller någor att klaga på och vi prutade inte på priset pga den tidigare vattenskadan.
 
Det skall ju givetvis inte finnas några spår kvar av branden, typ sot eller lukt. Men om man i dolda utrymmen kan se att en reparation har skett och den är korrekt gjord, så tror jag inte att du kan hävda det som ett fel.

Ser det inte heller som uppenbart att en reparerad brandskada skulle behöva sänka priset, möjligen om ni säljer inom typ mindre än ett år efteråt. Då skulle åtminstonde jag som köpare misstänka att ni upptäckt problem med brandsaneringen osv.

Jag skulle nog försöka få dit en besiktningsman som är expert på brandskador (var man nu får tag på en sådan) för att bedömma om byggfirmans åtgärder är korrekta och tillräckliga. Även då för att få bedömt om ev. röksanering är korrekt utförd. Gör man fel så kan röklukt komma fram igen efter en tid.
 
Tack för era svar, det känns lite mer uppåt!

Jag tror nog iofs att de kan göra en bra brandsanering. Vi räknar inte heller med att det ska vara något smusslande så att vi inte kan få göra en besiktning direkt efteråt. Småhusgarantin gäller ju också i 10 år, men kan man räkna med att eventuell röklukt upptäcks inom den tiden om det alls blir något problem? Man vill ju inte börja känna lukt efter 13 år, typ...

Någon som vet hur golvvärmeslang, avloppsledning etc. nere i betongplattan kan påverkas av en brand uppe på plattan? Kan man lita på att en provtryckning avslöjar alla eventuella fel och framförallt; kan man lita på att livslängden på dessa saker inte förkortats?
 
Earendil skrev:
Någon som vet hur golvvärmeslang, avloppsledning etc. nere i betongplattan kan påverkas av en brand uppe på plattan? Kan man lita på att en provtryckning avslöjar alla eventuella fel och framförallt; kan man lita på att livslängden på dessa saker inte förkortats?
Kan ni förmå husfirman att lämna längre garanti på de delar som utsatts för brand? Tex 5 eller till och med 10 år, det äv väl rimligt?

/Abbe
 
Lyckligtvis behöver vi inte be dem lämna förlängd garanti; de ringde idag och berättade att de tänker riva hela huset inklusive grunden och bygga om rubbet! En tung sten trillade från mitt hjärta kan jag berätta! Att detta innebär en försening på kanske 5 månader är förstås tråkigt, men på den punkten räknar jag med att kunna få en viss kompensation...

Tack för ert engagemang och era tips!
 
Grattis.

Förseningen hade säketrt blivit ungefär lika stor om de skulle reparerat.
 
Tack! Skulle också tro det. De säger sig ha 20 veckors leveranstid på fönster.... Bara en sån sak!
 
Byggarbetsplatsen är under byggskedet totalentreprenörens ansvarsområde. Vad som skall göras är troligen byggföretagets försäkringshandläggare som avgör eftersom denna sortens skador regleras som försäkringsärende.

Sedan är det upp till slutbesiktningsmannen at avgöra om det färdigställda huset uppfyller de avtalade egenskaperna.

Däremellan kan inte husägaren ställa några krav eller påverka processen eftersom byggföretaget inte har lämnat ifrån sig en slutprodukt.

Om husköparen inte anser att besiktningsmannens åsikt är rättvis så har man rätt att begära överbesiktning av annan besiktningsman som slutligen avgör om huset uppfyller de avtalade kraven.
Om man trots detta inte är nöjd så får man väl gå till domstol och processa.
Chanserna att få rättelse minskar om man under tiden tagit huset i besittning och flyttat in.
 
Någon som vet hur golvvärmeslang, avloppsledning etc. nere i betongplattan kan påverkas av en brand uppe på plattan? Kan man lita på att en provtryckning avslöjar alla eventuella fel och framförallt; kan man lita på att livslängden på dessa saker inte förkortats?


Vad beträffar golvärmeslangen som ligger 5-10 cm ner i plattan tror jag inte att du behöver oroa dig för. Värmen stiger uppåt och kan vara en bra bit över 800° i takregionen, medans det är "nästan" behagligt svalt nere på golvet. Hur ser golvärmerören ut som sticker ut ur plattan ut? Är de helt nersmälta till golvnivån eller ser de något sånär friska/ hela ut en bit upp?
Gör de det så tror jag inte du behöver oroa dig nämvärt.

Olof
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.