Jag har en mycket grundläggande och enkel fråga:
Vilket golv ska man välja?

Jag har en hästskoformad yta i huset som inkluderar entré, kök, matplats, sideentré och utrumme runt en trappa. Allt som allt cirka 30-35 kvadratmeter.

Jag skulle vilja ha samma golv på hela ytan men är orolig för slitage vid entrén kontra mycket svabbning vid matbordet och köket (två småbarn under tre år)

Så i denna djungel av olika golvtyper, allt ifrån klinkers, klickgolv, laminat, parkett, tarkett och all helvetes alla varianter så undrar jag om ni kanske kan tipsa vilket ert personliga val skulle ha varit.

Inget av golven är uppvärmda och det är inga konstigheter med ytan annat än att den är ganska stor och är själva "hjärtat" i husets mitt.
 
Eftersom du inte har någon värme i golvet skulle jag välja ett oljat trägolv av något slag, parkett eller massivt. Den oljade ytan kan lätt fixas om den skadas av vatten ellar annat mysigt från barnen. Hårda ytor typ klinker funkar också fint men utan värme blir det väldigt kallt att gå på, passar bättre i typ en hall.
 
Så ett oljat golv är bättre än ett lackad golv i t.ex ett kök?
 
Japp, en skadad i lacken och du behöver slipa om hela golvet för att fixa ytan. Olja kan man åtgärda lokalt utan att fixa hela ytan. Dock krävs löpande oljning 1-2 ggr/år i början varför det inte är så bra i t.ex. sovrum. Men i rum med högt slitage utan allt för mycket tunga möbler är det perfekt. Golven på Kastrup i Köpenhamn är oljade, de äldsta är 40 år nu och aldrig omsipade så viist tål trä misshandel om det underhålls.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.