S
Hej

Bygger om övervåning, har flyttat om badrumsväggar och undrar om det alltid är krav att använda våtrumsskivor när man gör nya väggar? Alltså trots att vi ska ha matta på golv och vägg?

Om inte, räcker det med enkelgips på CC 450 eller bör man dubbla för att vara säker?

I vissa trådar kan man läsa att man ibland sätter fukttröga skivor vid duschplats åtminstone.

Ganska märkligt att fukttröga skivor skyddar mot vattenskada, jag menar att nånstans tar ju vattnet vägen om inte skivan suger upp det, eller?

Har man sitt på det torra om man tar ett gvk cert företag som sätter upp mattan etc och helt enkelt låter dem bestämma vilka skivor jag ska sätta upp före de kommer?

Hälsningar /Micke
 
T
Matta går under GVK och då är vanlig pappgips godkänd. Enkelgips och ditt CC duger bra.

Angående vattenskada så är det att pappen på gipsen möglar och det är inte hälsosamt : )
 
S
Ok, det var det jag gissade, men efter lite fundering så avvaktar jag med insidan av badrumsväggarna tills jag valt firma som ska göra jobbet. Så att de får vara med och speca material, med tanke på försäkringar etc.

Tack för svaret!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.