R
Hej!

Bakgrund: köpte huset för 1 års sen. Byggt 2006.

Kom hem idag och såg en blöt fläck framför VVB (Nibe ER 56cu-200)

Började med att testa säkerhetsventilen, helt trasig. Händer ingenting när jag vrider.
River ner front och isolering och möts av detta:
Rostig tvättmaskintrommel med skador och oxidation, placerad på en plattform, behöver troligtvis reparation eller utbyte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fattar att jag haft en jävla tur som inte råkat ut för nått värre med trasig säkerhetsventil och trycktank😱

Ser ut som någon varit på och svetsat tanken innan och att det läcker i en svetspunkt.

Är detta ett dolt fel?😉

Skämt åsido, jag behöver naturligtvis lösa detta asap med förmodligen ny vvb.

Till saken hör att den är ihopkopplade med pannan, en Nibe 310p. Och vad jag kan utröna så går allt varmvatten från pannan till vvb och sen ut i kranarna.
Vägghörn med rörledningar, några koppar och andra vita, mot kakel och mörkt golv. Skuggor och reflektioner syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vvb till vänster och pannan till höger.

Just nu är både vvb och pannan avstängd men då det är kallt ute är det ingen optimal lösning 😂

En ny säkerhetsventil kommer inhandlas imorgon och monteras. Kommer ju naturligtvis fortsätta att läcka från vvb men kan åtminstone få igång allt igen tillfälligt.

Frågan är dock om jag på något sätt kan temporärt täta vvb?
Jag har inga problem att mjuklöda rostfritt, det jag inte vet dock är om den är dubbelmantlad och jag riskerar att förvärra saken genom att försöka värma på och löda.

Risken är ju dock också att när jag försöker slipa rent att det bara är kex kvar av det rostfria.

Som sagt så tänker jag mig bara en tillfällig lösning tills man kan få hem en ny vvb.

Skiter i varmvatten tillfälligt, problemet är dock att pannan är ihopkopplad och behöver värme i huset.

Så alternativ 2 är om jag kan koppla bort vvb och endast köra pannan för både värme och varmvatten.

I mitt huvud så borde det vara så enkelt som att koppla ihop dessa 2 slangar:



VVS-installation under diskbänk med kopparrör, ventiler och flexibla anslutningsslangar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Varmvatten in från panna, varmvatten ut från vvb till kranarna.

Vad behöver jag? Misstänker en Backventil/säkerhetsventil eller något?

Hus är livet, förutom sådana här kvällar🤣
 
B
Det här är väl en vanlig elektrisk vvb? På kallvatten in så borde du kunna stänga av. Sedan kan du ju tömma ut den på varmvatten efter att du stängt av den elektriskt. Efter att du stängt av den borde du kunna slå på din 310p. Då borde den göra värme till huset, även om inget varmvatten kommer.

Din 310p sitter i serie, och din vvb slutvärmer varmvattnet antar jag?

I sådana fall borde du kunna dra ihop slangarna. Jag vet inte vad det är för storlek på gängan i slangen. Jag hade gissat med en sådan här, men jag är inte säker. Tar du med slangen till en vvsare får du rätt gänga. Behöver lite lin eller gängtejp för att täta.

https://www.vvsochbad.se/metall-sex..._xHAb4KI1tHeYiEbrL9Nla2XctZCPGewaAhbfEALw_wcB
 
  • Gilla
RalleB
  • Laddar…
R
Tack för svar👍
Yes det stämmer att vvb sitter i serie efter 310p:n.
Och som du säger så borde g15 passa mellan slangarna, ska mäta en extra gång innan jag beger mig till rinkabyrör imorgon.

Sen får vi se om jag testar att laga vvb tillfälligt eller om familjen får nöja sig med korta/snabba duschar ett tag innan ny vvb.
 
Krilleman
Det är 22mm Conex på NIBE VVB på bilden.

Köp en rak Conex klämringskoppling och montera ihop slangarna så är saken biff för stunden.

Rinkaby verkar inte ha Conex på hylla...

Webbsida visar resultat för "conex", tre rörkopplingar, två märkta "ECO Lead free".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Krilleman
Beredaren är tyvärr helt kass.
Bara kasta.

Vad har du för mått mellan dessa rören, centrum centrum?

Vid min gröna pil.
Jag misstänker starkt att detta är 60mm.

Ser ut som Vatette-vinklar där inne.
Stämmer det?

Vattenrör med kopplingar under handfat markerade av en grön pil, fråga om avståndet mellan rören.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.