Angående "1.1.1 Indelning i sidled" i

http://www.wennstamskakel.se/upload/plattsättning.pdf

Jag antar att prioriteringen av hela plattor mot öppningar beror på att man vill ha en eventuell fasad kant på kakelplattorna mot mjukfogen mot dörr-och fönsterfoder.

I mitt fall kommer jag att ha dörrfoder som ligger utanpå kakelplattorna och då känns det bättre att ha hela plattor ovanför dörröppningen än att göra en dubbelskärning enligt ovan. Kanterna på plattorna kommer ju ändå att täckas av dörrfodret. Däremot är det så klart viktigt att få det symmetriskt så att det är lika breda plattor på bägge sidor om dörren.

Vad tycker ni?
 
ovanligt med lika stora plattor om dörren. det blir som det blir, man kan inte hänga upp sig på storleken på plattorna runt alla detaljer
 
T
Bry dig inte om det dokumentet. Det är snyggare att ha så hela plattor som möjligt i hörnen istället.

Ser för taskigt ut när man dubbelskär plattor, riktigt amatöraktigt.
 
Jag skulle säga att gör dörren som som "den inte fanns", men såklart inte supersmå bitar mot karmen. Jag körde lite olika varianter i mitt badrum och det ser bra ut bara man får stora plattor. Dubbeldelning i mitten som byggkeramikrådet "rekommenderar" skulle sett fördj*vligt ut.

Dela väggen på mitten och sätt hela plattor utifrån det sen passbitar mot väggarna sa en kakelsättare jag känner.
 
Symetri är väl ledordet här, att hitta symetrin där blicken kommer att fall. Det går nog inte att konsekvent ge rådet om hel eller halv platta kring en dörröppning utan att se en del av helheten.
 
Tycker ni att resten av riktlinjerna är OK eller finns det fler konstigheter?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.