Skall ta över ett hus i dec i år och tänkt mig att ligga lite före.
Nu till problemet!
Sicken djungel det är med leverantörer som säger si och så tycker bara att man blir mer förvirrad.

Hoppas nu att ni kan hjälopa mig lite.
Hus info:
1 1/2 plan med källare (tegel). Bebott nu ca 115 kvm.
Garage i källaren + ett större rum ca 20 kvm samt tvättstuga snickarbod pannrum inte i nuläget direkt uppvärmt.
Hade doch tänkt mig att bygga badrum där nere.
Nu är det eluppvärmt via vattenelement.

Förbrukning per år för oss 2 och en dotter mellan 27 - 30,000kw/h rimligt?

Kollat lite på bergvärme men tror inte att det är det bästa med denna förbrukning?
Payoff tiden blir väldigt lång och man vill ha avkastning inom rimlig tid.

Pellets NEJ.

Då finns Luft till vatten: Elpannan är från 1997-98 så den skall hålla ett tag till så det jag skulle behöva är utomhusenheten + installation Eller ska man byta ut rubbet?
Pris ca? båda allternativen gärna.

Luft till luft: Billigt hittade en för 15.900 installerat och klart klarar av 140 kvm. Skall enligt säljaren sänka värmekostnaden med 50%. Mellanvåning blir öppen planlösning så det är ok. men övervåningen med 2 sovrum ingen dörr till trappan upp. Om jag gör om källaren så blir det att köra elementen där och ev på övervåningen ? Förstör en del av vinsten?

Har ni andra råd, eller om var man kan vända sig hellst oberoeende för mer råd.
Tack på förhand Ola




 
De flesta kommuner har energirådgivare, de kan hjälpa dig med opartiska råd och beräkningar.

Om du har öppen planlösning kanske en lämplig kamin kan hjälpa till med uppvärmningen?
 
Eftersom du har vattenburet idag så skulle jag nog tittat på en lösning som utnyttjar detta. Luft/Luft går därmed bort.

Det framgår inte var du bor men är det i södra delarna så borde luft/vatten var det alternativ som ger bäst ekonomi inom en rimligt tid.
 
Tipsar om ett annat forum som är bra när det gäller värmepumpar, nämligen www.varmepumpsforum.se.

Själv har jag 175kvm timmerhus eluppvärmt och hamnade på 22700kWh förra året inkl allt (2pers). De tre sista månaderna kompletterades direktelen med nyinstallerad luftvärmepump.

/Ingenjören
 
Det är ju inte bara payoff-tiden som skall styra ditt val. En brummande utomhusdel är kanske inte så kul det heller.

Om du måste byta pannan så blir inte skillnaden mellan BV och luft/vatten så stor. Jag hade skaffet en BV pump.
 
Tackar va å fick lite info idag, bor förövrigt i Göteborg.
Installerat och klart. 80.000 Luft till vatten. Elpannan jag har idag är från 1998 och väljer jag bort innedelen så hamnar jag på ca 60.000. Rimligt?

Bergvärme räknade han på 120-130.000 installerat och klart.
Det han nämde för mig var att jag skulle tjärna ca 2000 kr per år om jag valde BV, tänker jag fel om man resonerar så här 2000x 25 år = 50,000 som är skillnaden på BV och luft vatten alltså efter 25 år är det vinnande med BV för mig. Kanske tänker helt galet men som sagt så är man helt ny inför detta.

Skall skicka ut offerter till 3 st entrepenörer för att se ev skillnader.
 
En sak till dom hade en som var igång och det låter inte mycket. Bor i tegelhus så jag tror inte det skulle störa och på sommaren när man är ute mer i trädgården så går den väl one så mycket.
 
En kollega till mig har luft-vattenvärme sedan ett år och han är mycket nöjd då långt. Besparingen jämfört med elpannan ligger på c:a 50% (han bor på gränsen mellan Sörmland-Västmanland). Själv skulle jag aldrig välja värmepump överhuvudtaget, men jag har andra förtsättningar och det hör ju inte hit.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.