Happ, då har man blivit husägare och skriver sitt första inlägg på byggahus.se.

Har fått lite tips om hur vi kan sänka uppvärmningskostnader nu när vi har direktverkande el.

  • Byta till nya element/radiatorer.
  • Byta till nya fönster.
  • Skaffa braskamin. (egentligen mest för mysfaktorn, men det värmer ju också :) )
  • Skaffa luftvärmepump

Är det ekonomiskt motiverat att göra allt eller bör vi välja några av dem?
 
blob skrev:
Happ, då har man blivit husägare och skriver sitt första inlägg på byggahus.se.

Har fått lite tips om hur vi kan sänka uppvärmningskostnader nu när vi har direktverkande el.

  • Byta till nya element/radiatorer.
  • Byta till nya fönster.
  • Skaffa braskamin. (egentligen mest för mysfaktorn, men det värmer ju också :) )
  • Skaffa luftvärmepump

Är det ekonomiskt motiverat att göra allt eller bör vi välja några av dem?
Jag skulle satsa i följande ordning.
1. Luftvärmepump
2. Braskamin
3. Nya fönster.

Nya el radiatorer? Om dom gamla är sönder ja.
El radiatorer matar du med 1krona in och får 1 krona ur. Möjligen gör styrningen lite. Elektroniska termostater kan vara lite billigare i drift. Men det är inte många kronor det handlar om.
Börja men en bra LLVP!
 
Tyresö
Börja med braskamin, men om fönsterna är katastrof, då börjar du med dom.

Vi förlitar oss så på vedkaminen, att vi (jag) har bytt elementen till (endast) 400 W oljefyllda. Utan kamin är elementen för klena, men värmekostnaden är ju också väldigt låg.

Vedkaminen lönar sej bäst om du ordnar gratis timmer som du klyver själv. Det går åt ett par lördagar på sommaren med vedklyven och några öl - hur trevligt som helst. Ja alltså min fru kör vedklyven och jag dricker öl......och travar ved.

Det bästa ni kan göra är att bo in er i huset först, och ta en sak i taget - ni hinner ändra planeringen 100 ggr innan ni kommer fram till en bra lösning. Så stressa inte fram något - ta in information och läs på, innan ni ändrar på något.
 
1 kW el är alltid 1kW el, oavsett om radiatorerna är nya eller gammla. så ur energisynpunkt är det bortkastat att byta radiatorer.
Gammla termostater i el radiatorer kan funka dåligt, då kan man byta dom mot nya, eller ännu bättre är att köpa ett reglersystem, där en termostat styr flera radiatorer.

Sen är alltid numer 1 att isolera vinden, täta fönster & dörrar. detta är billiga åtgärder som ger mer besparing än dom dyra åtgärdena.
 
Tyresö
CarMan skrev:
1 kW el är alltid 1kW el, oavsett om radiatorerna är nya eller gammla. så ur energisynpunkt är det bortkastat att byta radiatorer.
Gammla termostater i el radiatorer kan funka dåligt, då kan man byta dom mot nya, eller ännu bättre är att köpa ett reglersystem, där en termostat styr flera radiatorer.

Sen är alltid numer 1 att isolera vinden, täta fönster & dörrar. detta är billiga åtgärder som ger mer besparing än dom dyra åtgärdena.
Om det var mitt inlägg du citerade, så håller jag med dej helt och hållet - anledningen till att vi bytte element, beror på att vi ville ha oljefyllda el-element, istället för dom stekheta tunnplåtselementen som var monterade när vi flyttade in.
Att det sen blev bara 400W-element, beror på att vi inte behöver mer, och då är det bara en fördel att slippa en stor metallklump som hänger under varje fönster.

Men det är ju som du påstår, man får mest värme för minst pengar genom att isolera.
 
Grattis till huset!
Hur gammalt är huset?
Tilläggsisolera med eftertanke, om du saknar ångspärr kan du få problem med fukt.
Kolla fönsterbågarnas tätningar.
Kolla drevning av fönsterkarmarna (under fodret).
Byt inte till treglasfönster på äldre hus, det ser inte bra ut med feta fönsterkarmar, husets förlorar sin charm, byt det kopplade fönstrets inre glas till lågemmisonsglas som inte släpper ut värmestrålning.
En luftvärmepump kan rädda några kronor meddans ni funderar på vad ni ska göra. Den har betalat sig själv på 1-2 år.
 
Tack för alla svar! Huset är sen 70-talet.

Ska tipsa sambon om vedhuggningen, och att jag kan dricka öl :D
 
Att byta fönster är en stor investering både i tid och pengar, så väg det mot vad ni tror ni kan tjäna in på minskad förbrukning. Mig veteligen brukar inte byte av fönster, om det inte är 1800-tals englas vi pratar om, rekommenderas just för att du inte hinner spara in pengarna du lagt ut på att få dem bytta. Vi har originalbågarna kvar från 30-talet. De läcker säkert en del värme, men de är vackra och den kvaliteten får man betala mkt för idag.

Jag säger som övriga här: satsa på en riktigt L/L-pump (dvs inget för 5 tkr från Jula). Sen sätter ni in kaminen. Är hur härligt som helst att sitta vid brasan om kvällarna och ha det varmt o gött.
 
Tyresö
En sak som är lite utanför tråden - men som ändå har med el-utgifter att göra.

Stå inte och duscha tills badrummet är som en ångbastu och varmvattenberedaren är helt tom på varmvatten. Har ni tonårsdöttrar, så rekomenderar jag att ni gör som jag var tvungen att göra - montera en ballofixkran på utgående varmvatten från varmvattenberedare.

Dom fick varmvatten i 10 min vardera - sen gick jag och vred av ballofixkranen - oavsett om dom hade hela håret fullt med schampoo - dom var ju inte helt utan vatten, fast det vattnet var kallt.

Det blev bra akustik i badrummet när dom skrek, men det påskyndade i alla fall inlärningen att inte slösa med varmvatten.
 
Tyresö skrev:
En sak som är lite utanför tråden - men som ändå har med el-utgifter att göra.

Stå inte och duscha tills badrummet är som en ångbastu och varmvattenberedaren är helt tom på varmvatten. Har ni tonårsdöttrar, så rekomenderar jag att ni gör som jag var tvungen att göra - montera en ballofixkran på utgående varmvatten från varmvattenberedare.

Dom fick varmvatten i 10 min vardera - sen gick jag och vred av ballofixkranen - oavsett om dom hade hela håret fullt med schampoo - dom var ju inte helt utan vatten, fast det vattnet var kallt.

Det blev bra akustik i badrummet när dom skrek, men det påskyndade i alla fall inlärningen att inte slösa med varmvatten.
Då är det duschfest hemma hos dig när du är på jobbet? :p
 
Tyresö skrev:
En sak som är lite utanför tråden - men som ändå har med el-utgifter att göra.

Stå inte och duscha tills badrummet är som en ångbastu och varmvattenberedaren är helt tom på varmvatten. Har ni tonårsdöttrar, så rekomenderar jag att ni gör som jag var tvungen att göra - montera en ballofixkran på utgående varmvatten från varmvattenberedare.

Dom fick varmvatten i 10 min vardera - sen gick jag och vred av ballofixkranen - oavsett om dom hade hela håret fullt med schampoo - dom var ju inte helt utan vatten, fast det vattnet var kallt.

Det blev bra akustik i badrummet när dom skrek, men det påskyndade i alla fall inlärningen att inte slösa med varmvatten.
Klockrent! Har inga tonårsdöttrar själv men väl två systrar som slogs om duschtiden:D
 
Blindnit skrev:
Då är det duschfest hemma hos dig när du är på jobbet? :p
Då är väl balofixen avstängd och "balofixarmen" med i fickan till jobbet :cool:
 
När barnen bodde hemma, hade vi en sån 15 sek på, ventil. Det var jobbigt för alla att duscha. Men visst gick det undan.

Jag står fast vid att byte av fönsterna är inte prioritet 1. Det handlar oftast om 60-100 tusen. Medan en bra LLVP får man för under 20tusen.
Kamin för 25 tusen / om man gör jobbet själv.
Med LLVP börjar man spRa direkt.
Samma med kaminen. Fönsterna går alltid att isolera provisoriskt med plast t.ex.
Mer värme från elrad får man inte. 1 krona in 1 krona ut. Med en bra LLVP 1 krona in 5 kronor ut. Samt att den påtvingar luftcirkulation.

Vill man ha mer värme, får man be hustrun hämta bira! :)
 
Angående varma gammla plåt radiatorer, så kan rätt reglesysteme göra att radiatorerna inte blir tok helta! (strömen pulseras fram så de håller en jummen medeltempratur)

När det gäller fönster så finns det masa olika sorter, så an kan vist få 3 glas med samma look som gammla.
Nu är ju till läggs isolera många gånger bättre ur värmeförlust sunpumpt & billigare än att byta fönster. men om du nu ska byta fönster s kan man göra som jag gjorde, jag bytta bara inner rutan mot en dubbelkasset., var en 4 del av priset.
 
hehe missa att detta var 1år gammal tråd.. nattskiftets fel :(
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.