Hej,

Vi har nyligen köpt ett parhus som strax står klart med tillträde 30/7 2021. När vi kom in i processen i våras var allt i full fart på byggplatsen och vi fick ta del av bygghandlingar och leveransbeskrivningen där alla material och detaljer är specificerade, med reservation för att byten mot likvärdig produkt kan ske. Nu har vi tittat in genom fönstren och upptäckt att så gott som ALLT gällande vitvaror och detaljer är helt andra. Köket är bytt från grågrönt Kvik till grått kök från vitryska Zov (aldrig hört talas om) ovala svarta brytare och uttag är bytta till vita standard fyrkantiga och en massa massa andra saker.

Vi har ännu inte skrivit upplåtelseavtal och avvaktar med det tills vi får rätsida på detta med ansvarig.

Vissa byten hade vi räknat med kan ske, men att det då skulle bytas mot likvärdig design och färg. Svarta led-skenor är ju inte inte ens i närheten likvärdiga de vita plafonder som nu sitter på plats. I köket står kyl och frys med olika design i rostfritt, en har slät dörr och en har välvd.

I kontakt med ansvarig har vi mest fått bortförklaringar inledningsvis men nu börjar dom inse att vi inte bara tänker acceptera detta och signera alla byten.

Är det någon här som haft liknande problem med omfattande ändringar gentemot leveransbeskrivningen som kan ge tips kring hur vi bemöter detta, vad som är rimligt att acceptera och kompensationskrav?

/Cecilia
 
Claes Sörmland
Det knepiga med att köpa en ny bostadsrätt är att du är delfinansiär av bygget i och med förhandsavtalet men inte beställare av det. Beställaren är vanligen byggstyrelsen som inte sällan köper byggtjänsten av sig själva. Det vanliga skyddet för dig som konsument, t ex konsumenttjänstlagen, är satt ur spel och rent juridiskt så köper du lite grisen i säcken. Den lag som styr dina rättigheter och skyldigheter är istället bostadsrättslagen. Läs den här, och då särskilt 5 kap. samt 6 kap. som handlar om förhandsavtalet och den senare överlåtelsen av bostadsrätten:

https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...ssamling/bostadsrattslag-1991614_sfs-1991-614

Notera att det är styrelsen som senare kommer att stå för eventuella reklamationer till byggentreprenören, inte du som bostadsrättsinnehavare. Så inte ens där har man makt över det som man upplever att man har köpt.

Det är den strikt juridiska situationen. Men sen kan man ju komma långt med att bara kommunicera sina förväntningar, synpunkter och klagomål. Framgången i detta beror lite på hur hänsynslöst byggbolaget är och om man värderar nöjda bostadsrättsköpare eller inte.
 
Redigerat:
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Det ni kan göra är att se till att göra en besiktning inom 4 veckor från tillträde, det ni gör då är en reklamationsbesiktning som besiktas efter vad ni har för handlingar & avtal som är för ert köp.

Hjälpte några bekanta med det för 3 år sen, dom skickade över besiktningsutlåtande med 89 punkter och fick samtliga åtgärdade.

Men, ni har bara en kort tid, brukar stå många gånger att de är 4 veckor i köpeavtalet för att en reklamationsbesikning ska gå igenom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.