Jag vill ha badrumsfläkten styrd av samma kronströmställare som lampan till badrummet vilken sitter utanför badrummet. Men i alla instruktioner till badrumsfläktar jag hittat, t.ex. PAX 200-serien, så skall fläkten inte jordas utan kopplas till en allpolig brytare istället. Jag har ju ingen allpolig brytare, såsom det är kopplat nu.

Jag byter egentligen bara ut en gammal fläkt som har gjort sitt och den var jordad kopplad på kron-trapp-strömställaren vid lampan.

Finns det några badrumsfläktar som kopplas till jord med enpolig brytning nu för tiden, eller måste jag lösa det med allpolig brytning? :-/
 
Kan du inte sätta en brytare på vinden då? Och sedan göra lösningen som du tänkt..
 
Det finns inte många fläktar som jordas idag eftersom de flesta är gjorda i plast.
Pax har brytare som man montera direkt på badrumsfläkten, kanske ett alternativ? Tror det räcker med den då.
 
Tack för era svar!

Jag har förstått att de flesta fläktar verkar vara av denna typen jag talar om. Problemet är tyvärr att jag vill använda den brytare jag redan har och som passar i stil med övriga i huset. Men hur gör nu alla andra då? De hem jag besöker verkar ofta ha liknande lösningar med badrumsfläkten startas vid lysknappen. Har man bara "blundat" för kravet på allpolig brytning i och med att de flesta numera har jordfelsbrytare?
 
Möjligen är jag ovanligt trög ikväll, men jag fattar inte varför du inte kan sätta en brytare på vinden, och sedan koppla via den brytare du vill..??

Eller varför inte välja en fuktstyrd fläkt, så slipper du fundera på att stänga på/av den.. Vi har en sådan, och den fungerar mycket bra.
 
norrbottenstorpet skrev:
Tack för era svar!

Jag har förstått att de flesta fläktar verkar vara av denna typen jag talar om. Problemet är tyvärr att jag vill använda den brytare jag redan har och som passar i stil med övriga i huset. Men hur gör nu alla andra då? De hem jag besöker verkar ofta ha liknande lösningar med badrumsfläkten startas vid lysknappen. Har man bara "blundat" för kravet på allpolig brytning i och med att de flesta numera har jordfelsbrytare?
Du använder båda, dvs pax-brytaren är normalt alltid påkopplad och du "kör" med din vanliga brytare. Kravet på allpolig brytare brukar ju mest vara till för att kunna garantera att fläkten är strömlös vid t ex service.
 
norrbottenstorpet skrev:
Jag vill ha badrumsfläkten styrd av samma kronströmställare som lampan till badrummet vilken sitter utanför badrummet. Men i alla instruktioner till badrumsfläktar jag hittat, t.ex. PAX 200-serien, så skall fläkten inte jordas utan kopplas till en allpolig brytare istället. Jag har ju ingen allpolig brytare, såsom det är kopplat nu.

Jag byter egentligen bara ut en gammal fläkt som har gjort sitt och den var jordad kopplad på kron-trapp-strömställaren vid lampan.

Finns det några badrumsfläktar som kopplas till jord med enpolig brytning nu för tiden, eller måste jag lösa det med allpolig brytning?  :-/
köp den separata pax200 brytaren som finns, den passar i fläkten, man skär ut lite i plasten , kolla på deras hemsida, och all-polig brytare = bryta all normalt ledande ledningar, d.v.s BARA fasen, enligt elsäkerhetsverket,

>:( men det finns dom trög skallarna som vill att man ska ha 2-polig brytare, men den disskussionen orkar jag inte igen, sök på all-polig eller likn här forumet....

lycka till

 
C
el richard skrev:
köp den separata pax200 brytaren som finns, den passar i fläkten, man skär ut lite i plasten , kolla på deras hemsida, och all-polig brytare = bryta all normalt ledande ledningar, d.v.s BARA fasen, enligt elsäkerhetsverket,

>:( men det finns dom trög skallarna som vill att man ska ha 2-polig brytare, men den disskussionen orkar jag inte igen, sök på all-polig eller likn här forumet....
Antar att du menar alla normalt strömförande ledningar?
Pax200-brytaren är 2-polig (bryter både fas och nolla) så dom är nog trög skallar på Pax också... ;D
 
el richard skrev:
>:( men det finns dom trög skallarna som vill att man ska ha 2-polig brytare, men den disskussionen orkar jag inte igen, sök på all-polig eller likn här forumet....
Jag är uppenbarligen också bland de tröga. Men med den tolkningen som du gör har jag inte längre något problem.

Jag tackar för ert engagemang och era svar!
 
cpalm skrev:
[quote author=el richard link=1148382914/0#6 date=1148444635]köp den separata pax200 brytaren som finns, den passar i fläkten, man skär ut lite i plasten , kolla på deras hemsida, och all-polig brytare = bryta all normalt ledande ledningar, d.v.s BARA fasen, enligt elsäkerhetsverket,

>:( men det finns dom trög skallarna som vill att man ska ha 2-polig brytare, men den disskussionen orkar jag inte igen, sök på all-polig eller likn här forumet....
Antar att du menar alla normalt strömförande ledningar?
Pax200-brytaren är 2-polig (bryter både fas och nolla) så dom är nog trög skallar på Pax också...  ;D[/quote]

ja det menade jag förstås, klockan var ju 06:30 ::)

Pax säjs även i norge, har dom inte 2 faser till uttagen där, mm?. (kanske blandar ihop länderna) då är båda ledarna .....




 
el richard skrev:
[quote author=cpalm link=1148382914/0#7 date=1148450183][quote author=el richard link=1148382914/0#6 date=1148444635]köp den separata pax200 brytaren som finns, den passar i fläkten, man skär ut lite i plasten , kolla på deras hemsida, och all-polig brytare = bryta all normalt ledande ledningar, d.v.s BARA fasen, enligt elsäkerhetsverket,

>:( men det finns dom trög skallarna som vill att man ska ha 2-polig brytare, men den disskussionen orkar jag inte igen, sök på all-polig eller likn här forumet....
Antar att du menar alla normalt strömförande ledningar?
Pax200-brytaren är 2-polig (bryter både fas och nolla) så dom är nog trög skallar på Pax också...  ;D[/quote]

ja det menade jag förstås, klockan var ju 06:30  ::)

Pax säjs även i norge, har dom inte 2 faser till uttagen där, mm?. (kanske blandar ihop länderna) då är båda ledarna .....




[/quote]

;D ;D
Räknas inte nollan som en strömförande ledare........ :cool:
 
C
sverre skrev:
Räknas inte nollan som en strömförande ledare........ :cool:
Ha ha, och då är vi tillbaka till allpolig-diskussionen.
Men för att citera föreskrifterna:

"allpolig till- eller frånkoppling
Till- eller frånkoppling – inte nödvändigtvis samtidig – av alla ledare som under normal drift för spänning till jord.

Råd: Föreskriften innebär till- eller frånkoppling av såväl fasledare som neutralledare. Se spänningsförande
del. Se även 461.2."

OK. Rådet kan väl bara tolkas på ett sätt - nollan "bör" brytas. Men det borde innebära att de resonerar som att neutralledaren "under normal drift för spänning till jord", och vad detta resonemang baserar sig på vete katten.
 
cpalm skrev:
[quote author=sverre link=1148382914/0#10 date=1148491725]
Räknas inte nollan som en strömförande ledare........ :cool:
Ha ha, och då är vi tillbaka till allpolig-diskussionen.
Men för att citera föreskrifterna:

"allpolig till- eller frånkoppling
Till- eller frånkoppling [ch8211] inte nödvändigtvis samtidig [ch8211] av alla ledare som under normal drift för spänning till jord.

Råd: Föreskriften innebär till- eller frånkoppling av såväl fasledare som neutralledare. Se spänningsförande
del. Se även 461.2."

OK. Rådet kan väl bara tolkas på ett sätt - nollan "bör" brytas. Men det borde innebära att de resonerar som att neutralledaren "under normal drift för spänning till jord", och vad detta resonemang baserar sig på vete katten.[/quote]


Det baserar sig på ett TN-C -system, dvs kombinerad jord och nolla. Detta fenomen elimineras dock med en vanlig jordfelsbrytare.
 
Som sagt, en förvirrad återkommande rekommendation. Kan vi inte gå till botten med detta?

Vad vill "rekommendanten" egentligen åstadkomma? Vill han/hon frikoppla den anslutna utrustningen för:
1 mekanisk säkerhet (mekaniskt underhåll, rengöring av fläktblad)
2 elektrisk säkerhet (elektriskt underhåll, rengöring av oisolerat utrymme)
3 kemisk säkerhet (explosionsrisk vid gnistbildning)
4 utbyte (byte av hela apparaten).

I fall 1 finns det knappast någon anledning att bryta nollan.
Fall 2 är ett gränsfall. Litar man på att det inte finns nollsläpp längre upp så är det inte direkt farligt att göra underhållet utan att bryta nollan. Däremot är det risk att man löser ut jordfelsbrytaren om man kortsluter (obruten) nolla och jord, och det är ju ett aber (om än inte särskilt farligt).
I fall 3 bör man definitivt bryta även nollan. Kortslutning mellan nolla och jord kommer annars att ge gnistbildning.
Fall 4 är ju lovvärt, men då fungerar det ju inte med en brytare som är inbyggd i apparaten själv (som i Pax-fallet)!

Rent praktiskt i Pax-fallet är det fall 1 och 4 som kan komma ifråga. Då kan man dammsuga och byta ut eländet. Ingen reparerar väl en Pax-fläkt på plats (eller överhuvudtaget)?

Jag vill inte ifrågasätta rekommendationen, men det vore intressant att förstå anledningen. Sedan är det ganska ogenomtänkt att utan minsta kommentar betrakta nollan som normalt spänningsförande till jord, eftersom spänningen är mycket måttlig. Hade det däremot stått normalt strömförande ledare hade det varit självklart.

Pen

PS: En yttre brytare för Pax-en enligt rekommendationen blir väl i det allmänna fallet 3-polig, eller hur? Nolla, Fas, Tändtråd (med kombinerad fukt- och lamp-styrning). Det får bli modell tvättmaskins-brytare alltså.

 
C
Pen skrev:
Som sagt, en förvirrad återkommande rekommendation. Kan vi inte gå till botten med detta? Vad vill "rekommendanten" egentligen åstadkomma?
Vill bara understryka att rådet kommer från allmänna avsnittet "definitioner och ordförklaringar", så syftet med texten är att definiera uttrycket "allpolig till- eller frånkoppling", ingenting annat.

Vill han/hon frikoppla den anslutna utrustningen för:
1 mekanisk säkerhet (mekaniskt underhåll, rengöring av fläktblad)
2 elektrisk säkerhet (elektriskt underhåll, rengöring av oisolerat utrymme)
3 kemisk säkerhet (explosionsrisk vid gnistbildning)
4 utbyte (byte av hela apparaten).
Fine, jag tror alla köper detta resonemang.
I föreskrifterna står det dock "Motorer skall vara försedda med organ för allpolig till- och frånkoppling". Punkt. Det står inget om några undantag eller varför det skall vara så. Jag är tveksam till att den formuleringen ger utrymme för att hitta på egna undantag baserade på ett eget resonemang om vad författaren till föreskriften egentligen kan ha tänkts mena när de skrev detta. Formuleringen i sig är ju ganska glasklar.
Att det sedan verkar korkat i vissa fall är ju en annan sak.

Formuleringen förklarar också varför brytaren kan sitta i själva fläkten. Det är motorn som skall vara försedd med brytaren, inte nödvändigtvis själva apparaten som motorn sitter i. Också korkat baserat på ditt resonemang, jag håller med, men det är faktiskt så det står.

PS: En yttre brytare för Pax-en enligt rekommendationen blir väl i det allmänna fallet 3-polig, eller hur? Nolla, Fas, Tändtråd (med kombinerad fukt- och lamp-styrning). Det får bli modell tvättmaskins-brytare alltså.
Så sant! :D
Observera dock att definitionen av allpolig till- eller frånkoppling säger att brytningen av respektive ledare inte nödvändigtvis behöver ske samtidigt. Så separata brytare verkar vara OK. Och tändtråden har väl en egen brytare?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.