Detta blir mitt första inlägg här på forumet. Jag har länge haft planer på att sätta ihop en liten maskinverkstad för att börja med möbelsnickeri och nu har hag tänkt ta tag i saker och ting. Med andra ord kommer jag säkert att vistas ganska mycket här framöver.

Verkstaden ska hamna i en liten "lada" som står på vår tomt på södra Öland. Ladan behöver renoveras och isoleras. Det har jag inte tänkt börja med förrän i vår. Däremot känns det vettigt att redan nu hålla ögonen öppna efter bra klipp på snickerimaskiner. Jag antar att det kommer vara en ganska utdragen process där maskiner och verktyg tillkommer allt eftersom man hittar något bra.

Vad har ni att säga om http://www.blocket.se/alvsborg/Svarv_och_snickerimaskiner_50325065.htm?ca=11&w=3

Och rent allmänt om begagnade maskiner, vad finns det för stora do's and dont's?

Hälsningar Joakim
 
Välkommen hit...

Forumet kan sammanfattas i tre mycket enkla regler...

1: Läs igenom gamla trådar...
2: Köp Festool
3: Handla utomlands....;)

Skämtåsido, du kommer få massor av nyttig hjälp/information här av folk som kan.. så lycka till med ditt verkstadsbygge....
 
  • Gilla
ekblom och 2 till
  • Laddar…
Det här gänget köpte jag på mig i somras: Stenbergs cirkelsåg 4500kr, Solberga pelarborr 12000kr, Luna 350 plan & rikthyvel 13000kr och Moreten (Meber) 600 bandsåg 8000kr
Tunga stabila saker till ett bra pris som håller livet ut och dessutom går att sälja vidare för i stort sett samma pris
Hade en kombimaskin innan dess men den höll liksom inte måttet
ImageUploadedByByggahus.se1384617598.316312.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByByggahus.se1384617621.954074.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByByggahus.se1384617718.431892.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByByggahus.se1384617766.893782.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kan ju ge dig en ide om vilken nivå du kan sikta på
 
vanpire skrev:
Det här gänget köpte jag på mig i somras: Stenbergs cirkelsåg 4500kr, Solberga pelarborr 12000kr, Luna 350 plan & rikthyvel 13000kr och Moreten (Meber) 600 bandsåg 8000kr
Tunga stabila saker till ett bra pris som håller livet ut och dessutom går att sälja vidare för i stort sett samma pris
Hade en kombimaskin innan dess men den höll liksom inte måttet
[bild][bild][bild][bild]
Kan ju ge dig en ide om vilken nivå du kan sikta på
Känns vettigt att köpa tungt och stabilt. Är väl egentligen bara osäker på hur motorer och allt annat mekaniskt håller sig i längden. Köpte du förresten alltihop i ett svep?

kollar just nu på http://www.bjorklundsmaskiner.com/bandsag.htm som verkar lovande

Jag har dock hört talas om att det ibland går att göra riktigt bra klipp när folk som inte har koll ska sälja av en hel verkstad. Men det är ju inget man kan gå och vänta på direkt :rolleyes:
 
Välkommen till forumet!

Vad behöver du för maskiner? Vad har du för budget?

Generellt sett är mitt tips absolut att köpa begagnade maskiner, dels får man ofta mycket kapactitet för pengarna, dels behåller de ofta värdet bra till den dagen du vill uppgradera.

Angående maskinerna i din första länk:
Bandsågen ser ut som en enklare kinavariant, dessutom med små hjul och litet bord. Den tröttnar du nog fort på.

Rikt/planhyvel är nog en emco skulle jag tro, en rätt trevlig lite hyvel. Bredden på rikthyvel/planhyvel brukar sällan vara problemet med de små maskinerna, däremot är korta bord på rikten lite tråkigt. Beroende på ambitionsnivå kan moretens rph330, den fina Lunan i vanpirs inlägg, någon av ejcas modeller eller en hammer vara en bra maskin. Ett lite billigare men bra alterantivt är en rikthyvel av äldre snitt kombinerat med en modern 230V planhyvel typo dw 733 eller makita 2012. Då får du separat rikt och plan till relativt bra pris. De små planhyvlarna hyvlar bra även om de har lite begränsad kapacitet och för ett hemskt liv.

Bordssågen har jag ingen uppfattning om. Jag hade letat efter en variant med ett justerbord och gjutjärnsskiva. Du behöver inte ha någon enorm klinga, 250mm räcker rätt länge.

Sen är ett fräsbord och/eller vertikalfräs inte alls dumt.
 
  • Gilla
Anders 1920-tal
  • Laddar…
Ser ut som att det suttit ett justerbord på Stenberssågen tills rätt nyligen. Hade Stenbergs egna fabriker eller är det typ ombrandade Waco eller Jonsered?

Bortsett från justerbordets frånvaro ser sågen ändå fin ut. Går fint att göra en kapsläde till den också. Sen är ett SUVA-skydd uppgraderat med utsug och insynsfönster väldigt bra att ha, och använda.
 
Jag tror att Stenberg-sågen började sin bana hos Wadkin-Bursgreen.
 
Mr Handyman: Det är riktigt, det ingår ett justerbord men jag har inte monterar på det ännu.
 
Joazi045: Köpte dom allt eftersom under tre månader. Hade bevakning på Blocket och kunde få kolla om det kom in nåt bra. Pelarborren är i nyskick och bandsågen sparsamt körd.
Det var inte så att dom som sålde inte visste grejernas värde men det kändes som att efterfrågan var lägre än utbudet och därför fanns det prutmån. Tror faktiskt jag var ensam spekulant på samtliga maskiner.
 
Fundera på vad du får plats med. Om jag skulle köpa snickerimaskiner skulle jag om ytan tillät se till att köpa separata maskiner snarare än en kombimaskin. Att vara långsiktig i sin blocketbevakning som du tänker tror jag är helt rätt väg att gå. Det finns alltid en nästa annons!

PS. Köp Festool.
 
Remne skrev:
Välkommen hit...

Forumet kan sammanfattas i tre mycket enkla regler...

1: Läs igenom gamla trådar...
2: Köp Festool
3: Handla utomlands....;)
Du glömde den fjärde regeln: köp ett dyrare verktyg än du tänkte från början.
 
  • Gilla
Remne
  • Laddar…
Du har iofs rätt andersmc, men den fjärde regeln är onödig eftersom den är en följd av den andra regeln ;)
 
Jag (som också bor i Östergötland) har också letat en del på blocket främst efter rikt/plan och en rejäl bandsåg. Måste nog tyvärr säga att de mer ordentliga maskinerna tenderar till att finnas lite längre norrut än vad jag har lust att åka.
 
Håller med om att det kan bli långt att åka. Min bandsåg fanns i Östersund = 18 timmars resa totalt
Hyvel, pelarborr och bordssåg fanns som tur var närmare
Två och dom var jag och tittade på en gång innan köp.
Det gör det lättare att pruta
Men avståndet går också att använda vid prutningen - "när jag nu åker så långt och hyr släp så har jag inte råd att betala ..."
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.