Hej,

Jag håller på att byta kök och letar efter en bra fläkt och jag hittar Futurum och Cylinda som skall passa.
Min fråga är om man måste köra på det här viset. En annan idé skulle ju vara att ha ett reglage för centralfläkten som detta
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=20952951

och en vanlig fläkt till spisen.

Ville bara kolla om det är ett okej alternativ annars så får man köra alliance. Finns ju inte så många olika alternativ tyvärr bara så därav min konstiga fråga :)

/Micke
 
Skall du fortfarande ha köksfläkten kopplad till din centralfläkt (antar på taket) måste du ha en alliance fläkt.
Inte bara spänningsreglaget som skiljer, alliance fläktarna har ett riktigt spjäll som stänger när du inte använder köksfläkten.
Alternativt en ny imkanal, köksfläkten för sig själv och sedan då hastighetsreglage till den "gamla" takfläkten.
Finns en hel del om dessa fläktar på forumet, kolla även i ventilation och köks delarna av forumet.
 
Känns som att det blev en omväg av allt eftersom spjället skall stänga till. Hittade en alliancefläkt på Coop faktiskt och lyckades pruta lite :)

Kopplade in fläkten och det fungerar bra, men jag funderar lite på varför den har 2st hastigheter till centralfläkten och 3st till den vanliga. Jag upplevde att den gamla hade tre steg till centralfläkten?
På den gamla sitter det ett timerspjäll - knapp sedan en hastighetskontroll som man kan reglera i tre steg så när spjället är stängt så kan man köra centralfläkten i tre olika steg. Det kan man inte med den nya tydligen.

Är detta ett problem eller är det så att den skickar på skapligt ändå i hastighet. Motorn kanske reagerar på hur mycket ström den får som en steglös variant. Var mest nyfiken på varför bara!? :)

/Micke
 
Så här funkar det i våran alliancefläkt.
Spisfläkten har tre lägen för matlagning. Avslagen (0) matas centralfläkten på halv styrka. På 1:an matas centralfläkten med halv styrka. på 2 & 3 matas centralfläkten med full styrka. Har även ett läge där spisfläkten är avslagen men centralfläkten matas med full styrka.

hmm, blev osäker nu. Det kanske är tre olika hastigheter på takfläkten ändå.
Här finns det en fin animation hur det funkar, om ni inte redan har sett den.

http://www.cylinda.se/alliancekonceptet.asp
 
  • alliance.jpg
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.