Jag har inte hittat någon Alliance-fläkt med högre luftflöde än 340 m3/h (bara kollat Franke).
Är det någon anledning till detta?
Har det att göra med max flöde som fläkten på taket klarat av? (Bor i villa)

Vanliga fläktar ligger ju oftast uppåt 600-700 m3/h. Även om man inte använder max flöde normalt skulle man ju vilja ha denna kapacitet..
 
E
Det är väl (hjälp)fläkten i kåpan som klarar av att skicka 340. Resten står den externa fläkten för. På så sätt minskar man drastiskt ljudnivån på spiskåpan.
 
Men den externa fläkten är ju väldigt dåligt drag i när den kör själv. Idag har vi bara den extrerna och då blir det osigt när vi steker..
 
E
Är (tak?)fläkten gammal? Är övriga frånluftsventiler injusterade? Fungerar styrningen till fläkten?

Spiskåpor med alliance ska inte ha för stark motor.
 
Fläkten är nog från 1980.
Övriga ventiler är inte justerade helt korrekt, men står rätt snålt. Styrningen fungerar.
 
Har du en alliansfläkt är mitt råd att sätta en Franke/Cylinda köksfläkt med alliansfunktion. Då får du en inre fläkt med bra tryck och en på taket som funkar för grundflöde. Så gjorde jag i förra kåken och det förbättrade funktionen ett par 100 ggr mot den usla fläktkåpan med spjäll som vi hade tidigare.
 
En väl utformad spiskåpa som sitter 50 cm över stekhällen kan i snitt suga ut 99% av matoset vid normal användning med ett luftflöde på 75 -90 kubikmeter luft/tim. Det är på senare år som designers fått för sig att kökskåpor o köksfläktar ska se ut som nåt annat och gärna sitta en meter ovan spis. För att över huvud taget suga ut nåt matos har man ökat luftflödet till 700-1000 kbm/tim. Det senaste är, förutom idiotin att integrera en liten sugspalt direkt i stekpannehöjd på spisen, att sätta en köksfläkt uppe i taket vilket gör att hela kökstaket får agera spiskåpa och med resultat därefter. De flesta takfläktar (svab el likn) på den tiden låg på ca 400 kbm/tim och delade sig till wc,toa,tvätt mm med en 125mm kanal och med en annan 125-kanal till kökskåpan. Med spjället fullt öppet låg oftast suget i kåpan på ca 200-240 kbm/tim. Med din tänkta allians får du troligen de 340 kbm/tim vilket med råge borde räcka, om du inte sätter fläkten högre än nödvändigt. Skulle du ev leta upp en allians som ger mer flöde måste även takfläkten bytas till större och även kanalen upp till fläkten. Då kanske det vore lika bra att separera allmänventilationen och installera en köksfläkt .
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Set blev en Franke Allians, stor klassisk aluminium-köpa med inbyggd fläkt à 340 kbm/min. Snickarn satte den på 63 cm höjd, vilket ser fullt normalt ut.
Jag är dock inte helt övertygad om flödet i den. Plockar man ut fläktarna och kör de utanför fläkten så känns det som det brallan på ordentligt. Men när de sitter i fläkten så känns det inte som världens drag under direkt. Visst, ett vanligt A4-papper fastnar, men man kan se att allt steg-os inte tas upp när man kör på de yttre delarna av hällen.
Ska experimentera lite mer och se om det blir någon skillnad när jag öppnar fönstret till köket.
Kan det vara så att takfläkten är på upphällning och "stryper" köksfläkten?
 
Ingen framgång här.
Kan det vara så att det börjar bli läge att byta ut fläkten på taket om den stryper hela flödet ut?
 
Känner inte till din fläkt, men måste du har takfläkten också? Prova att koppla förbi den. Jag har bara fläkt i spiskåpan och sedan fritt ut genom taket och det fungerar ju utmärkt. Har du kollat att det inte finns något, typ fågelbo, där röret mynnar?
 
Det är ju en alliansfläkt. Den är väl dimensionerad för att köras i serie med en takfläkt för att få rätt flöde antar jag.
Men jag får väl luska rätt på någon tekniker som kan ta sig en tid på takfläkten..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.