Vi håller på att bygga en bokhylla i vardagsrummet av mdf och det har blivit en del borrande och sågande i mdf:en inomhus. I måndags började arbetet. På natten vaknade jag med hjärtklappning och att det kliar på kroppen. Känner igen reaktionen från när jag t ex är hos hårfrisörskan, för jag är överkänslig mot färg. Det har blivit värre och för varje dag, att jag känner mig påverkad, hjärtklappning, det kliar och ögonen rinner.

Jag googlade mdf och ser att det innehåller formaldehyd som kan vara allergiframkallande. Frågan är nu om mdf-skivorna kommer att fortsätta avge formaldehyd, om vi kommer att behöva riva ut eländet eller om det ger sig när man fått ordning på det värsta byggdammet?
 
Merparten av inredning, dörrar, kök är vl i MDF, har aldrig hört talas om dessa problem tidigare men frågan är om det blir bättre när man inte arbetar i den längre samt målar den.
 
Ja så är det nog. Jag får väl lugna mig och fortsätta torka damm. :confused:
 
Bygga ute eller i annan lokal så du slipper dammet om du har möjligjet
 
Det är många som är allergiska mot sågdamm. Jag känner en byggmästare/duktig snickare som är det.
 
Det är så skumt att det dyker upp nu. När jag gick på högstadiet och gymnasiet jobbade jag extra på en snickerifabrik och där utsattes jag ju för enorma mängder sågdamm utan att känna något alls ...

I vilket fall som helst så är det en lättnad att det är dammet i alla fall så att vi slipper riva ut bokhyllan.
 
Något skit är det i mdf. För några år sedan sågade jag till en massa bitar i mdf. Jag var utomhus och hade skyddsglasögon, men fick ändå lite fint damm i ögonen. Det resulterade i en rejäl ögoninfektion i båda ögonen.
 
Jag har läst lite mer om det nu och det är tveklöst formaldehyd som är problemet. Det finns också i färg och kläder som är skrynkelehandlade - något som jag också har reagerat på nu under hösten.

Det var inte så roligt att läsa i den här artikeln i DN att "Formaldehyden kan fortsätta läcka ut i färdiga produkter med spånskivor, till exempel möbler. " http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/formaldehyd-orsakar-cancer/

Jag tycker synd om alla som måste jobba med mdf yrkesmässigt. Det verkar vara bevisat att det är cancerframkallande (näsa/munhåla/leukemi).

http://ki.se/imm/formaldehyd
 
Glas- och stenull innehåller också formaldehyd. Vi som bygger med halm och lin kan sova gott tror jag. :)
 
Jag skulle nog vilja råda dig att hålla dig borta från MDF, allergier rikerar att byggas på med tiden.
 
Det finns mdf utan formaldehyd men tyvärr har jag bara hittat det via yrkesbutiker (som inte säljer direkt till privatkund). Stort utomlands men än så länge relativt okänt i Sverige. Leta efter carb-2 certifierade skivor. Numera certifierar SP tillverkare men jag tror bara någon enstaka är klar. Medite premiere är ett exempel på en importerad certifierad produkt.
 
Att spånskivor innehåller formaldehyd, och att det är ohälsosamt, och att det avges under hela skivans livslängd var känt redan på 70-talet. MDF är en variant av spånskiva. Sedan länge är alla svensktillverkade spånskivor lågemissionerande vad avser formaldehyd, men det finns där.

Utan att veta säkert utgår jag från att det är detsamma med alla limmade träprodukter, dvs t ex limträ och kryssfaner. Är det andra limmer, utan formaldehyd, så är det andra kemikalier, och tills vetenskapligt bevisat att de är helt ofarliga, ensamma såväl som tillsammans med andra kemikalier så undviker jag dem som pesten.

Är man konstaterat allergisk så är kroppens bägare för den substansen full, och varje ytterligare påfyllnad leder till reaktioner. Så är man allergisk mot just formaldehyd, så bör nog hemmet saneras från allt vad spånskivor heter. Exakt hur kritiskt det är märker du. Antingen lägger det sig när ni är klara, eller också inte.

Sedan är det nog så att dammet är en större retande trigger av kroppens försvarssystem än ev kemikalieemissioner, så med lite tur kanske det lägger sig när dammet har lagt sig.
 
Köpte en byrå på ikea, för några månader sedan den luktade starkt i flera veckor, Kläderna som låg i byrån tog åt sej lukten. nu har det börjat avta iallafall. men är inte helt bra ännu:(

Känner inte av några stora hälsoproblem, men blir irriterad på lukten iaf.
Byrån är av laminerad och folierad spånskiva...
 
  • Gilla
runningdream
  • Laddar…
Emissionerna är värst i början, och avtar med tiden, (men försvinner aldrig helt).
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.