Jag har gått och sugit på en idé om takbelysning i köket som blir en hybrid mellan en armatur och ett nedfällt tak. Tanken är att jag skruvar upp några 95 mm regelbitar i taket och sätter fast spån- eller gipsskivor i dem, där jag kan ha infällda spottar som ansluts till takbelysningsuttaget. Skivorna ska målas i en färg som avviker från taket och de är öppna från sidorna så att de visuellt "svävar" under taket. Här är en illustration:

armatur.jpg

Vad tror ni om idén? Risken jag främst ser är att damm samlas på ovansidan men jag tänker mig att jag får damma av det ungefär de gånger jag byter lampor i spottarna.

En annan liten stötessten är upphängningen av panelerna. Helst vill jag inte ha synliga skruvhål underifrån, och dessutom vill jag gärna kunna ta ned panelerna utan alltför mycket skruvande, för att t ex kunna inspektera spottarna. Finns det någon typ av upphängningsbeslag som kan hjälpa till här?



 
Det här är strålande idé. Jag har varit inne på samma sak, fast jag ville bygga en "låda" med spottar under taket. Det här med svävande skiva är säkert enklare och snyggare.
Fast jag förstår inte din ritning......
Jag tror att jag satsar på någon form av hyllplan som man köper i bygghandel, sågar i hål för downlights (220V), kanske rundar kanter och lämnar in till lackeringsfirman för att få den lackerat.
Upphängning borde väl inte vara problem. Jag ska kolla några kataloger om man hittar lämpliga beslag för att slippa skruva nerifrån.
 
Johan, kolla på sänghakar hos Biltema eller Clas Ohlson.
Kan det vara nå't?
 

Ritningen är hur den ser ut underifrån. Tänk att du ligger på golvet och tittar upp mot taket.

Hyllplan låter som en bra idé! Furuhyllplan väger ganska lite vilket gör dem lättare att montera, och jag kan lasera dem om jag vill se träet.

Ska kolla upp sänghakar!

Spottarna ska jag ta upp på elforumet. Spontant har jag tänkt mig 2 transformatorer med 3 x 20w 12v spottar till varje.
 
Då vet jag inte om sänghakar funkar när jag ser din ritning. Kanske. Jag tänkte bara ha en skiva, inte flera i vinkel. Man skulle kunna använda s.k. expansionsbeslag.
Eller beslag för sjutdörrar kan fungera också. Jag är lite rädd att sänghakar inte är det rätta för horisontel montering, men jag har sett de bara på bild.....
Hör av dig om du kommer på ett smidigt sätt att hanga upp det hela.
 
Jag har en idé för upphängningen -- hängbleck, de som används för att hänga upp tunga tavlor mm. De är avsedda för vertikala upphängningar, men med ett par brickor i ena ändan så borde de funka även för horisontell upphängning. Om jag skruvar dessa i reglarna så kan jag sätta en skruv med en skalle av tillräckliga mått för att det ska gå att hänga panelen i taket.

 
Det har jag också tänkt på. Det skulle funka faktiskt. Jag berättade allt det här för min fru och hon tyckte att vi krånglar för mycket med det här. Varför inte använda vanliga lampkrokar, sa hon?

Ja, varför inte? Har man flera så borde inte skivan svaja i luften.
 
Om du bara ska sätta upp en panel så är nog lampkrokar ännu bättre. Då kan du böja krokarna litegrann om det behövs. I mitt fall ska jag ha tre paneler som bildar ett stort L och det kan bli svårt att få dem på samma höjd med lampkrokar. Hmm, tål att funderas på.


 
Vad har du tänkt dig ha för avstånd mellan taket och skivorna? Det gäller att transformatorer, kablar, krokar (upphängning), inte syns nerifrån.
 
Det beror på spottarnas miniavstånd till brännbara material -- det brukar röra sig om 10 cm. Om upphängningen placeras ca 8 cm från kanten så tror jag inte de kan synas från golvet men jag har inte funderat närmare på den detaljen än.

 

Uppföljning: I slutändan byggde jag en armatur av en sjödränkt ekplanka som jag hittade på stranden och fem 20w 12v-spottar. Den är ca två meter lång. Spottarna sitter lite oregelbundet vilket är avsiktligt.

Resultatet syns här:

armatur2.jpg
 
Urtjusigt!
Det kunde man inte riktigt ana när man såg första ritningen ;)
Jag ska bygga hylla till min toalett som jag börjat riva, o har köpt hem 5 puckar (12 mm dj) 12V 20 W o en 30 mm limträskiva. Tycker du att det blev bra belysning LYSE med din lampa? (dvs tror du att mitt val av armatur fungerar?) Ska ha taklampa också
:-*
 
Belysningen känns bra för mitt 8 m2 kök. Då den inte specifikt lyser på köksbordet så känns den lite dämpad. Jag tänkte tidigare fixa en dimmer men hittills så känns det inte som det behövs. Dessa spottar har rätt stor spridning och kan ej vinklas (markslöjds, köpta på bauhaus).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.