T
Jag har två jordfelsbrytare som betjänar ungefär halva centralen var. Om jag stoppar in något, vad som helst, i ett specifikt vägguttag löser båda ut samtidigt. Vägguttaget sitter på en egen grupp, och prylarna fungerar i andra vägguttag.

Min teori är att nollan till den gruppen sitter på fel plint, men finns det något annat som skulle kunna förklara fenomenet? Vägguttaget är korrekt kopplat.
 
Alla JFB ska ha en egen nolla till sig och vara kopplade till varsin nollskena till dom objekt som dom ska betjäna ´, annars blir det problem, däremot jordskenan kan vara densamma
 
Det låter ju väldigt mycket som att nollan kommer via ena jordfelsbrytaren och fasen från den andra. Jag tycker att du skall gå vidare med din teori och titta i centralen.
 
  • Gilla
tommib och 3 till
  • Laddar…
Har det fungerat någonsin?
 
T
H hempularen skrev:
Har det fungerat någonsin?
Tror aldrig vi testat, det är ett torkskåpsuttag men det finns inget torkskåp :)

Men jag har ringt en elektriker, ser inga andra konstigheter utanför centralen och den har jag ingen lust att gräva runt i.
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna
  • Laddar…
T
Det var nollan som låg fel.

"Nu är det fixat" sa elektrikern efter fem minuter. Jag kopplade in en lampa, och då löste bara en av dem ut. Sen tog det bara ett par minuter att flytta nollan igen, till rätt plint den här gången :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.