Y
Nu när jag började riva tapeterna så upptäckte jag att alla väggar har tunna masonitskivor, ingen gips... Jag hade ju tänkt riva loss för att ljudisolera alla väggar.. Men gipsskivor, är ju mycket tjockare än dessa, då blir rummen mindre och allt blir bara kasst känns det som...

Finns ju iofs tunn renoveringsgips såsett men...

Ska jag låta masoniten vara kvar, finns det överhuvudtaget någon fördel med masonitskivor?

Funderar på låta de mot ytterväggarna få vara medans vissa mellanväggar får öppnas.. fast då är frågan om jag ska sätta ny masonit eller tunn gips isf... retar mig att rummen blir mindre även om det handlar om några millimetrar...
 
  • Gilla
MLindstrom
  • Laddar…
C
Ja, har du ett rum på säg 4x4 meter och du byter från 3mm masonite till 13 mm gips så blir rummet 0,016 kvadratmeter mindre ungefär. Bedrövligt. :)
 
  • Gilla
Hampus Chenon och 1 till
  • Laddar…
Man kan mycket väl ha masonit som väggbeklädnad inomhus. Har du själv inte lagt märke till något negativt så rör inget som fungerar är mitt tips!
 
Har du tagit bort en masonitskiva och kollat hur tjock den är? Den masonit som använts som väggbeklädnad i mitt fritidshus från 60-talet är ca 11 mm tjock och jag skulle bli förvånad om din är tunnare.
 
  • Gilla
mamikawaii
  • Laddar…
Y
i köket hade jag stort hål, där kunde jag mäta upp 10mm tjocklek på skivan, fast anar att jag inte har sån tur på de övriga.

Folk säger ju att "levande" material rör sig mer och antingen är det pga det eller sättningar som tapeterna spruckit på några ställen...

(byggt 1981, modulhus, 2meter torpagrund)

Vad finns det för tjocklekar på gips att välja mellan?
 
13mm gips är standard, ingen anledning att ta ngt annat egentligen...

Renoveringsgips är endast 6mm, funkar iofs kanske bra att sätta utanpå masoniten..

En innnervägg kan man bygga med endast enkelgips utanpå regelverket/isoleringen, för bättre stabilitet och starkt förenklad möjlighet att sätta upp skåp och hyllor bygger man ibland med en OSB skiva under gipsen. (Rekommenderas starkt för tex kök...), i andra fall sätter man ibland dubbla lager gips.

En av fördelarna med gips framför masonite är brandhärdigheten...
 
Redigerat:
Yrrol skrev:
i köket hade jag stort hål, där kunde jag mäta upp 10mm tjocklek på skivan, fast anar att jag inte har sån tur på de övriga.
Jo, jag skulle sätta en slant på att det är samma skivor i hela kåken. Varför tor du att det är annorlunda?
 
Y
för där hängde köksskåpen osv... andra ger ett klent intryck när man knackar på dem, men så är det ju tomt på insidan så kan ju vara det som ger sådant intryck, därav min vilja att öppna och isolera..
 
  • Gilla
BissyM
  • Laddar…
Mjo, men inte har de satt kökskåpen enbart i skivan? Anledningen till att jag inte tror att det är tunnare än 10 mm i övriga delar av huset är att hela väggen skulle annars svikta mellan reglarna. Är det c/c 600 och du har en masonitskiva på 3 mm kommer ju hela väggen att bågna bara du stödjer dig med handen.

Har du satt upp någon tavla på väggen? Bågnade hela vägen vid varje hammarslag när du satte upp din krok? :)
 
Y
ja nä de är väl stabila såsett... ändrar ju inte det fasansfulla att behöva montera tjockare skivor även om rummen minskar minimalt, hehe...

Är renoveringsgips mycket svagare? hellre att rummen blir större.. :)
 
Du menar hela 3 mm tjockare väggar? Om du har ett par lager tapet på de gamla väggarna så går det jämt upp. Renoveringsgips är 6 mm och inte gjorda för att stå fritt utan stöd bakom.
 
ändrar ju inte det fasansfulla att behöva montera tjockare skivor även om rummen minskar minimalt
Tur du inte gör som jag tillläggsisolerar innefrån, det är 10 cm som rummet krymper vid alla ytterväggar.... det du :)
 
Tillägsisolera inifrån är inte roligt.
 
Y
Fanns ju 9mm utomhusgips.. vad gör det ifall man sätter sådan inomhus?
sugen på att hellre sapckla ut den där millimetern än at ha 3 millimetrar förmycket.
 
Sätt upp renoveringsgips överallt.

Vad gör 6mm för skillnad? Förutom problem runt dörrar och fönster?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.