Hej

Jag har ett problem som jag hoppas att någon här på forumet kan hjälpa mig med.

Min syster skall bygga ett nytt hus och jag försöker hjälpa henne med telefoni, bradband, el mm. Det problem jag har är detta med intelligenta hus och hur tränger man in i detta ämne?
Jag är intresserad av tekniken bakom:
- Vilka olika system finns (för- och nackdelar funktionellt, pris och installationsmässigt)?
- Hur ser installationen ut?
- Finns det någon hemsida för dummies?
- Finns det funktioner som är så bra att man måste ha dom ('hejdå-huset' mm)?

Ja, kort sagt allt som rör intelligenta hus och tekniken runt detta är jag intresserad av (någon kanske har ritning och plan från deras tänk när dom installerade ett system).

Tack på förhand.
/TheDog
 
Hej

Mitt första råd är att du tar hjälp av en kunnig elektriker.
Välj inte första bästa utan försäkra dig om att företaget eller personen har erfarenhet från tekniska bostadsinstallationer.


Du frågar efter två saker.
Infrastruktur för multimedia och styrsystem för bostäder
I ett befintligt hus kan det i bägge fallen vara intressant med radiolösningar men eftersom det rör sig om ett nybygge tar jag inte upp trådlösa varianter.

Infrastruktur för multimedia
För telefoni bredband etc. behöver du någon form av infrastruktur
Traditionellt har man i bostäder haft ett telefonnät, en kabel som gått från uttag till uttag, samt ett antenn-nät, en kabel som gått från uttag till uttag eller förgrenat beroende på husets storlek.
När man bygger hus nuförtiden brukar det vara läge att även installera datornätverk, dessa installeras i stjärnstruktur.
Ett antal leverantörer har kombinerat dessa olika anläggningar i ett och samma kabelnät och det installeras som ett datornätverk, alltså stjärnstruktur.
Om det är bra? Absolut när det väl ligger i väggarna men det blir en hel del kablar vid installationen.

Exempel på system:
LexCom Home från Schneider Electric
ELKO Link Home från Elko
CetHome från CET group

Principen för dessa system är att man har samma sorts uttag för alla funktioner, alltså blir det mindre apparater på väggarna.
Genom att flytta en korskopplingskabel i en central kapsling väljer man sedan själv vilket media som skall finnas i de olika uttagen, TV, Data Radio eller Telefon.

Vad krävs då nu när du bygger?
På varje ställe du vill ha telefon, data eller tv sätter du en apparatdosa, till denna drar du sedan dubbla dataledningar (eftersom uttagen har dubbla anslutningar).
Använd fördragen kabel i slang så går det fortare och du slipper oroa dig för att ledningen skall fastna i rören.
Vid hemmakontoret kan du ju sätta 2 uttag så är det förberett för mer möjligheter just där.
Alla ledningar dras till en central plats i huset där kapsling eller korskopplingspanel installeras.




Styrsystem
För att kunna styra elen i huset på ett bra sätt krävs det att man tänker till från början.
Kolla med elektrikern vad han föredrar för system och sök på nätet och bilda dig en egen uppfattning.
Eftersom du bygger in tekniken i ett hus så tycker jag att du skall välja ett etablerat system även om dessa inte alltid är billigast.

Exempel på system
De vanligaste för professionellt bruk är gissningsvis:
KNX – tidigare EIB, ett standardiserat system med flera leverantörer
IHC – Intelligent House Control, ett system från Schneider Electric (se även PEHA)
Elkomatic, ett system från ELKO (se även Carlo Gavazzi)

Du kan läsa mer om dessa system i andra inlägg i forumet men gemensamt för dom är att ledningarna i huset måste dras lite annorlunda jämfört med en traditionell elinstallation.
En tumregel du kan ha är att allt styrs från elcentralen, antingen en eller flera beroende på hur stort huset är.

Vad krävs då nu när du bygger?
Det vanligaste idag är nog att installationen sker med kabel fördragen i slang, dra då en 6-ledare till varje rum och dela upp lasterna från en tak- eller väggdosa.
Du har då för varje rum förutom fast spänning styrningar för takbelysning, fönsterbelysning och styrda uttag.
Till elcentralen kommer det då lika många rör som det finns rum, sedan återstår givetvis övrig kraftinstallation som man installerar som vanligt, dvs. köksmaskiner, värmepump, tvätt tork etc.
Samt givetvis något rör för yttre belysning.

Det enklaste systemet rent installationsmässigt är KNX.
Alla apparater kopplas samman med en bussledning vilket innebär att du knyter ihop alla dosor för knappar som en julgransslinga som sedan går till elcentralen.
KNX är dessutom det mest kompletta system du kan välja men det är lätt att skena iväg i funktioner och design, och då även i kostnader. Men bra blir det.
 
Jag håller helt med Anton J. Att KNX styrsystem är den bästa lösningen tekniskt sett. De är en standard som ger många flexibla möjligheter och stor utbud av material från olika leverantörer.
// Anders
 
Hej och tack för svaren

När det gäller bredband, telefoni och TV så har jag bestämt hur det bör se ut.

Bredband och telefoni
Varje rum kommer att förses med en dosa med dubbla 16mm VP-rör förutom
arbetsrummet och vardagsrummet som får två dosor. I varje dosa ansluts ett
dubbeluttag via Cat6-kabel, där båda kablarna dras i det ena VP-röret (det andra
lämnas tomt för ev. Tv-koaxial).
I den centala kopplingspunkten så kommer inkommande telefoni och bredband att
vara lokaliserat. I detta fall blir det nog stadsnätet som ansluts och får leverera både
bredband (10Mbit/s) och IP-telefoni, det blir väldigt dyrt med abslutningsavgift till
både Telia och stadsnätet. När det gäller IP-telefonin så kommer det att bli en
telfonadapter/växel för två abonemang och för bredband en fiberövergång med
efterföljande brandvägg.
Allt korskopplas ut till uttagen från den kopplingspunkten. Finns det någon anledning
att köpa och inte bygga detta själv?

TV
Distribution av TV-signalen i huset är mera problematiskt, men i dagsläget lutar det
mot ett koaxialnät med ett uttag i varje sovrum och två i vardagsrummet. Uttaget
placeras i en dosa bredvid nätverksuttaget och kabeln dras via 16 mm VP-rör från en
central kopplingspunkt.
I de rum där det inte sätts in något uttag så kan det adderas senare genom att en
ROT-dosa borras in vid nätverksuttaget och kabel dras via tomt VP-rör till datautagets
dosa vidare till ROT-dosa.
I den centrala punkten så sätts antennförstärkare, splitter 1->4 för antennkabeln och
4 st kombiners (antenn/sattelit och motsvarande uttag i rummen för TV/Radio/SAT).
På detta sätt hoppas jag kunna skapa en korskopplingspunkt för 4 st TV-apparater
där man initialt sätter Boxer. Vill man i framtiden ha HDTV så kan man koppa på en
parabol och sattelitmottagare med HDTV i vardagsrummet.
Jag vet att det kanske inte är den mest flexibla lösningen för att distribuera DVD/Video
runt i huset, men det är enkelt. Har någon bättre förslag så ge mig gärna dom.

Styrsystem
Ja, vi kommer att ta hjälp av kunnig elektriker (man vart finns denne?).

Problemet är att jag sökt här uppe i norr (Skellefteå), men det finns inte så många
villor med styrsystem och därmed liten erfarenhet.
Jag kämpar för att komma under skalet på hur systemen är uppbyggda. Anledningen
är den att jag inte riktigt litar på vart utvecklingen tar vägen och då vill jag se att
det system man valt enkelt och billigt går att byta ut mot konventionell funktion.

Vet någon vart man hittar en bra beskrivning av skillnaderna installationsmässigt
mellan de olika standarderna? Eller har kanske någon själv någon eminent lösning
som dom vill dela med sig av?

Återigen ett stort tack för att ni intresserat er och svarat på mina frågor.

mvh
/TheDog
 
Tycker att det låter genomtänkt och tar du det bara lugnt och metodiskt så bygger man sitt datanät alldelles utmärkt på egen hand.

Det finns en kommentarstråd till nätverksskolan där du kan hitta ytterligare några praktiska tips
 
Ok, får väl revidera mitt första råd något.
Välj en nyfiken och intresserad installatör istället, så kan ju rådet stå kvar till nästa person som bygger i Skellefteå-trakten.

Att komma "under skalet" på hur systemen är uppbyggda är inte särskilt svårt.
Jag skall försöka hjälpa dig en bit på vägen, men först måste jag säga att du kan slappna av vad gäller framtidssäkerheten. Strunta i tanken på att konvertera tillbaka till traditionellt utförande för det komer du aldrig att behöva (eller vilja).

Det finns gott om inlägg i forumet om hur IHC är uppbyggt så jag begränsar mig här till KNX som jag är mest bekant med.

Vad är skillnaden mot en traditionell installation?

I en vanlig installation så går ledningen ner till en strömbrytare och sedan till lampan.
Sambandet är fast och fysiskt, vill man tända från en annan plats måste man dra ledningen från strömbrytare 1 - till strömbrytare 2 och sedan till lampan.
Detta är ett förvånansvärt statiskt sätt att installera så här en bit in på 2000-talet.

Om man installerar strukturerat med system drar man istället ledningarna till relän eller dimrar som placeras i elcentralen. De kan även placeras på andra ställen i boxar och liknande men i en normal villa är avstånden relativt korta och el-centralen är dessutom en naturlig knutpunkt.

För att det inte skall bli för mycket rör i väggarna så drar man istället fler ledningar i rören. Om man drar in 6 ledare i ett rör så får man med sig jord, nolla och fas vilket krävs för att få sprutt på vägguttagen, det finns då 3 ledningar kvar som kan användas för sånt som skall styras. 3 funktioner brukar vara lagom för ett rum - takbelysning, fönsterbelysning och styrda uttag.

I exemplet ovan behöver man då i elcentralen 1 dimmer för takbelysningen och 2 reläer för att styra fönsterbelysningen och styrda uttag till och från.

På så sätt betar du av rum för rum, tills du är färdig.

Men knapparna då?

Än så länge har vi inte brytt oss om knapparna men det är nu tid att göra det.
Knapparna som används är inga traditionella strömbrytare även om de i vissa fall kan ha sådan design. De förbinds med en 2-tråds bussledning på enklaste sätt.
Alltså, man drar bara ett rör mellan alla knappar och slutar i elcentralen.

Med hjälp av en dator länkar elektrikern sedan ihop knapparna med relän och dimmrar på ett lämpligt sätt och för sedan över programmet till de olika apparaterna. Systemet fungerar därefter helt utan hjälp av någon dator.

Vill man lägga till en knapp vid dörren som släcker allting så behövs datorn endast för att skapa funktionen.

Förutom belysning så styr man ofta värmen i rummen med KNX, numera finns det knappar med inbyggd värmereglering från alla leverantörer så du slipper fler apparater på väggarna.

Det är inget fantastiskt med KNX-tekniken och den är heller inte ny, däremot är den ytterst praktiskt och det finns ett enormt produktutbud eftersom det är en standard.

Sen så fiinns det förbaskat snygga designade knappar för systemet.

Kostar det något?

Det kostar absolut mer än en traditionell installation i en normalvilla men hur mycket är svårt att säga, man får å andra sidan något helt annat.
I större hus däremot med komplicerade funktionskrav är det faktiskt oftast mycket billigare att använda KNX än att försöka få ihop något med traditionell teknik

Räkna ut hur många dimmer-, reläkanaler och knappar du behöver och begär in offert från flera leverantörer via din elektriker.

Mer information.

Sök på KNX eller EIB på Internet så hittar du mängder av bra information och inspiration eller så kan du kolla direkt på någon av de större leverantörernas hemsidor.

Gira - http://www.gira.com/en/
Merten - http://www.merten.se/html/se/index.html
Berker - http://www.berker.de/
Jung - http://gb.jung.de/
Schneider Electric - http://www.schneider-electric.se/smartahus
Siemens - http://www.automation.siemens.com/et/gamma/html_76/products/instabus.htm
Busch Jaeger - http://www.busch-jaeger.com/en/index.htm
ABB - http://www.abb.com/product/se/9AAC111724.aspx?country=SE

Nu skrev jag bara på, om jag har upprepat mig så får du se det som ett pedagogiskt hjälpmedel.
 
Bra beskrivning på hur det är uppbyggt!

Det kan ju tilläggas att IHC-systemet fungerar på samma sätt förutom att knappar och andra ingångar till systemet inte går över ett en bus. Det medför att man måste dra kabel från varje kontakt eller ingång till el-centralen. Det finns både för och nackdelar med det.

När jag valde system så var KNX dyrare än IHC fast hade fler möjligheter. Jag valde dock IHC pga. priset samt att de trots allt har alla de funktionen som jag har efterfrågat plus lite till.

Det finns generella utgånga till båda systemen som gör att man kan i princip koppla in vad man vill till dom.
 
Roligt att få så mycket bra information om sådant här, tack för det!

Kan bara inte låta bli att komma med en fråga (som kanske är korkad, men jag förstår inte riktigt) Varför dra kabel för data och telefoni överhuvudtaget?

- Vi har två abonnemang för fast telefoni och har två basstationer för trådlösa telefoner (Siemens) stående bakom en TV-bänk i sovrummet men de skulle lika gärna (och kommer att, så småningom) stå i källaren där telekabeln kommer in i huset. Har redan testat och täckningen är fullgod, annars kan man komplettera med slavstationer. Har alltså ett antal oanvända jack som kan skruvas ner och tapetseras över...
- Jag arbetar hemma och har min studio på övervåningen där min stationära dator står och min sambo har sitt arbetsrum och sin dator på entréplanet. Bägge har vi tillgång till bredband via trådlöst Ethernet. Just nu sitter jag med min bärbara dator i soffan i vardagsrummet och har perfekt signal, hade det inte varit regnsäsong hade jag lika gärna kunnat sitta i trädgården och surfa. På nätverket har jag dessutom en skrivare som är trådlöst ansluten. Allt funkar precis som det ska utan kabel kors och tvärs.


- När det gäller audio/video finns det ju också grejor för att skicka signalerna trådlöst i huset, dock har jag ingen erfarenhet av det. Men tekniken finns och blir väl sannolikt bara bättre och billigare.

Alltså: Om man ska framtidssäkra huset ska man väl INTE dra kabel för åtminstone data/tele? Jag har svårt för att tro att man kommer att gå tillbaka till fysiska kabelnätverk. Kanske är det inte ens en bra investering att dra kabel för audio/video?
Är det inte bättre att lämna ytterligare plats i rören för mer el-tråd?

Nu väntar jag bara på trådlös elektricitet också... ;)

Mvh/ronnie
 
Det ligger mycket i vad du säger. Idag kan man köra allt trådlöst.

Problemet kan dock komma om man t.ex. vill köra IPTV i huset till några olika tv apparater, samtidigt som någon annan gör backup på en DVD skiva till en central dator över samma nät. Eftersom det trådlösa inte har så stor kapacitet så kommer tv bilden börja hacka och backuppen ta evigheter.

Nu kommer dock snabbare trådlösa nätverk snart (har redan börjat dyka upp på marknaden) men samtidigt finns HDTV lurande i framtiden och mediafiler blir bara större och större.

Jag såg till att dra kabelbundet nätverk för då vet jag att jag alltid kommer att kunna ha den prestanda som jag vill. Jag kör både tv, telefon och data på kablarna i mitt nätverk. Sedan så kör jag mest trådlöst när jag använder min bärbara dator.

Det viktigaste är att man funderar själv på vilket behov man har och utformar efter det. Tänk dock på att det är billigt och enkelt att dra rör och sätta upp dosor när man bygger nytt.
 
Är man nöjd med sitt trådlösa nätverk så kan man nog fortsätta med det. Kabelbundet kommer dock alltid att vara bättre prestandamässigt. Som föregående talare säger så är det svårt att förutse framtida bandbreddsbehov. Bill Gates vill ju t.ex. att varje hem ska ha en server med foton/filmer/musik etc. När sen hela familjen sitter på varsitt håll och streamar ut HD-upplöst film så kan det nog hacka både här och där med trådlösa förbindelser.

Sen är det nog ett plus vid en eventuell framtida försäljning (minst tre hus ska man ju tydligen bygga i sitt liv) om det finns infrastruktur för data och telefoni.

Själv har jag ett trådbundet nätverk för alla fasta installationer som stationär dator, TV, etc och en trådlös basstation i routern så att jag kan titta till forumet även ute i trädgården.
 
Det man också bör tänka på är att rör kan man dra enkelt enbart vid nybygge och större renoveringar. Trådlösa prylar kan man stoppa dit när man vill.

Iom detta rekoomenderar jag att man drar rör när man har chansen. Sen behöver man ju inte fylla dem om man inte vill men infrastruktur kan man aldrig få för mycket av
 
Ett alternativ för elstyrning är ett decentraliserat system med en styrsignal som går tillsammans med spänningen i befintligt elsystem. Xanura från Eaton Holec är ett sånt system. http://www.xanura.nl/handboek/xan_technischEN.pdf
Detta system är en förbättring av X10.
Läs här vad som skiljer Xanuras A10 från X10: http://www.domoticaforum.eu/topic.asp?TOPIC_ID=11
Då finns möjligheten till styrning från tex http://www.homeseer.com/ och http://www.cinemaronline.com/
Då kan man på ett snyggt sätt intregera allt både styrning av el, ljud och Tv i hela huset via tex touchscreens. http://www.cinemaronline.com/installphotos.html
Bara fantasin sätter gärnser för vad man kan göra med detta (okej, nästan då)
Via Cinemars Mainlobby är det möjligt att bygga ljudzoner i hela huset och likadant med video och DVD. Går att göra higend eller budget bygge.
I detta går också att integrera IR styrning för att tex. slå på TV förstärkare osv.
Med ett enda tryck på tuchscreenen så kan man dimma ljuset i rummet slå på tv:en och förstärkaren  byta till rätt ingång på förstärkaren. Välja DVD i en växlare eller om man har filmerna lagrade i datorn, välja den.
TV tittandet är det i dagsläget svårt att ge något tips på tycker jag. Ska man ha bara tv på ett ställe och från en programvaruleverantörär det enkelt, välj den box sm denne tillhadahåller. Finns videosplitters för att dela ut signalen (även HDTV) så kan man samsas om samma kanal i hela huset samtidigt så är det fortfarande inget problem.
 
Hej!
Det du ska tänka på vad gäller intelligenta hus är vad vill göra? vad för funktioner är du ute efter?
När du har de klart för dig så funderar du på om det kommer att räcka eller om det ska vara utbyggbart i framtiden (bygga in funktioner senare). När du har det klart för dig är det lättare att titta på en bra lösning för din syster.
 
Om ni väljer strömbrytarmaterial från en tysk tillverkare, kolla priserna i Tyskland. Man kan tjäna mycket på att anlita en elektriker på lite högre timpeng och skaffa brytarmaterial själv. Jag har beställt material för €3500 från voltus.biz i tyskland. (www.voltus.biz).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.