Letar hus/radhus och slår till direkt om jag hittar rätt objekt...
Bor nu i en bostadsrätt (2:a) och jag funderar på om man ska passa på att sälja den nu när priserna är skyhöga? Det är en enorm efterfrågan på bostadsrätter i den stad där jag bor och risken kanske är att priserna går ner i höst/vinter?
En variant hade alltså varit att sälja lägenheten nu och skaffa en hyreslägenhet i väntan på att "rätt" objekt dyker upp? Eller ska man kanske bo kvar och sälja bostadsrätten först den dag man hittar huset/radhuset?
Vad tror ni händer med marknaden på hus och bostadsrätter när det eventuellt blir ett regeringsskifte, och/eller när räntorna troligen börjar krypa uppåt i höst/vinter?

Ska jag sälja nu, eller ska jag vänta? Vad händer med marknaden?
 
Omöjlig fråga, men mitt svar får Du ändå :p
Jag skulle bo kvar och sälja när jag hittat nåt att köpa, så vitt jag kan se har priserna följts åt där vi har bott så får Du lägre för det Du säljer har Du köpt för ett lägre pris också, men visst där kan man ju ha jätte-otur förstås. Å andra sidan slösar Du bort vinsten på att betala hyra varje månad Du bor i hyresrätt så det jämnar nog ut sej.

Priserna sjunker med regeringsskifte eftersom folk ska betala högre skatt på både boendet och annat, finns mindre pengar kvar att köpa fastigheter för.
 
Om du säljer nu för att köpa senare så spekulerar du ju i en prisnedgång. Du bör känna dig ordentligt säker på att priserna kommer gå ner för att det ska vara klokt.
 
Jag har precis köpt nytt hus och skall sälja radhuset - så jag hoppas att det är all-time high ;)

Men egentligen spelar det mindre roll tror jag. Säljer du nu och köper i höst så är frågan om inte en bättre/sämre budgivning spelar mer roll än det generella prisläget...dvs har du lite tur så kanske det just den söndagen inte dök upp ngn som ville ha det där radhuset lika mkt som du och säljarna vill sälja precis då = bra pris. Har du mindre tur så kanske det dyker upp otroligt många och det råkar vara precis ditt drömboende...

Skall du spekulera i en prisnedgång så skall du nog sälja och sedan vara beredd på att vänta ett par år iaf.
Jag personligen tror dock inte på ngt jätteras, utan mer på en utplaning eller kanske en nedgång på säg 10% under 3-4 år...
10% på ett radhus värt 2 mkr innebär 1.8 mkr - de 200 kkr kan det lätt skilja per objekt och beroende på budgivning...

/K
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.