När jag flyttade till hus och började införskaffa verktyg gick jag all in på Bosch Blå. Det är några år sedan nu och jag har en bra samling med verktyg. Typ alla 18V och 12V.och stationära sågar.

Att jag köpte profesionella verktyg har jag motiverar för mig själv med att de kommer fungera länge och väl, och strular det går det alltid att reparera.

Men jag måste ändå säga är jag är lite konfundersam vad gäller kvalitén. På kap- och gersågem slutade lasern att fungera. Inget stort problem och det gick på garantin. Mer förvånad blev jag när tigersågen slutade fungera. Det visade sig vara elektroniken som hade lagt av. Att laga kostade typ som en halv ny. Nu är det mitt multiverktyg jag fått problem med. Verkstaden säger att det låter som ett fel på elektroniken även på den. Reservdelen kostar 1000 kronor och sen tillkommer arbetskostnaden. Känns rätt surt. Min plan var aldrig är jag skulle skrota verktygen och köpa nya, men när det kostar som halva verktyget att laga och det har några år på nacken (2018) är valet inte lika självklar längre.

Andra verktyg har fungerat bra, men jag blir ändå lite besviken och måste ställa frågan - är Bosch Blå inte särskilt bra kvalité, har de generellt problem med elektroniken? Vad säger ni andra? Har jag satsat på fel häst eller bara haft otur?
 
vad gäller deras skruvdragare, har jag bara bra erfarenheter, då jag misshandlat min till och från i 6 år på jo´bbet och den funkar nice fortfarande.
 
Jag skulle säga att det beror lite på hur man ser på saken. Min analys är man för mycket pang för pengarna med blå Bosch, det var därför jag själv valde dessa, men det är nog inte det märke som håller längst. Jag har två skruvdragare som krånglar, 18voltaren är nog 5-6 år men chucken började glappa rätt tidigt. 12volts slagskruvaren startar inte alltid när man trycker in knappen (jäkligt störigt) och belysningen har slutat funka. Men jag tänker samtidigt att man nog kanske ska ha rimliga förväntningar på en maskin som kostar runt dryga 1000-lappen. De dyra sakerna laser, sågar etc upplever jag inte samma sak med.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Fick mitt första blåa verktyg för dryga 20år sedan.
Sedan har antalet ökat, om jag minns rätt är det 1 batteri som blivit dåligt, och bytts ut på garanti utan frågor då Bosch tillämpar EU garanti, under dessa år.
Mao. jag har inte haft några eller iaf väldigt få bekymmer med varesig garanti eller kvalitet.
 
  • Gilla
Mateuszdziurla
  • Laddar…
Körde länge enbart blå Bosch och om man undantar de billiga skruvdragarna och de minsta gap/gersågarna som ofta är på kampanj på byggladorna så tycker jag kvaliteten är riktigt bra. Har kört vissa verktyg riktigt hårt och speciellt borrhammare och slaghammare har gått fruktansvärt hårt och när man river dessa för byte av slitagedelar är det uppenbart att de är bra konstruerande även om reservdelar är rätt skapligt prissatta. De billiga dragarna med plastchuck är jag lite tveksamma till då de helt enkelt är för billiga för att kunna vara så bra jag vill
 
Karrock
Har hasat mig upp till ett femtontal blå boschmaskiner som jag har renoverat nästan ett helt hus med. Köpta från 2014 och fram.

En 18V mutterknack var jag inte särskilt nöjd med, men den har fungerat hela tiden. En slagborrchuck till skruvdragare har jag plågat halvt ihjäl med grövre borrning än den är specad för, men det lastar jag inte bosch för. Min lilla slagborrmaskin har borrat ett hundratal meter i berg som jag har kilat och spräckt på tomten, även den borde vara död, men hänger ännu i.

Enda som har pajat är et 12V-batteri till dotterns skruvdragare som lade av. Det var tydligen lättlagat av brorsan, men jag vet inte vad han gjorde, öppnade och lödde en kontakt?

Jag plågar kanske mina maskiner på avsett vis, men ställer alltid ned dem mjukt, förvarar torrt och uppvärmt, och har sällan tappat dem. Inga dåliga erfarenheter från mig alltså; varken konfunderad eller fundersam över kvalitén.

Hoppas att din otur med maskiner är slut nu!
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
S S_B_O skrev:
När jag flyttade till hus och började införskaffa verktyg gick jag all in på Bosch Blå. Det är några år sedan nu och jag har en bra samling med verktyg. Typ alla 18V och 12V.och stationära sågar.

Att jag köpte profesionella verktyg har jag motiverar för mig själv med att de kommer fungera länge och väl, och strular det går det alltid att reparera.

Men jag måste ändå säga är jag är lite konfundersam vad gäller kvalitén. På kap- och gersågem slutade lasern att fungera. Inget stort problem och det gick på garantin. Mer förvånad blev jag när tigersågen slutade fungera. Det visade sig vara elektroniken som hade lagt av. Att laga kostade typ som en halv ny. Nu är det mitt multiverktyg jag fått problem med. Verkstaden säger att det låter som ett fel på elektroniken även på den. Reservdelen kostar 1000 kronor och sen tillkommer arbetskostnaden. Känns rätt surt. Min plan var aldrig är jag skulle skrota verktygen och köpa nya, men när det kostar som halva verktyget att laga och det har några år på nacken (2018) är valet inte lika självklar längre.

Andra verktyg har fungerat bra, men jag blir ändå lite besviken och måste ställa frågan - är Bosch Blå inte särskilt bra kvalité, har de generellt problem med elektroniken? Vad säger ni andra? Har jag satsat på fel häst eller bara haft otur?
Pröva att beställa reservdelar och laga själv. Bosch har nog en av de bästa reservdelssidorna med klickbara sprängskisser, rimliga priser och snabb leverans.
 
  • Gilla
Edvuld och 1 till
  • Laddar…
Inget fel där, stort ekosystem och hyggliga grejer... Dessutom några lite udda maskiner till vettiga priser.

Inte mitt personliga val av plattform, men det är en annan femma. Är du nöjd och plattformen har de maskiner du behöver så är det rätt. :)
 
Redigerat:
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Sittställning
Har väldigt mycket av deras prylar, kapan har trillat i golvet några gånger, allt fungerar.

Har faktiskt inte haft något som gått sönder har allt från skruvdragare till värme kamera så :love:
 
C
S S_B_O skrev:
Andra verktyg har fungerat bra, men jag blir ändå lite besviken och måste ställa frågan - är Bosch Blå inte särskilt bra kvalité, har de generellt problem med elektroniken? Vad säger ni andra? Har jag satsat på fel häst eller bara haft otur?
Tycker mig ha noterat att Bosch med tiden smugit in all fler "billiga" maskiner i den blå serien. Iallfall vad gäller vissa typer av maskiner. Kan tycka att vissa maskiner inte förtjänar att säljas som blå, medan andra håller förväntad nivå, både vad gäller kvalitet och pris. Så man skall nog inte ha för höga förväntningar på de riktigt billiga blå maskinerna.
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
H
Jag har kört blå Borsch i 10 plus år.
Tyvärr de senaste åren så har fler och fler av verktygen gått sönder.
Oftast dom som är yngst.
De äldre håller än.
Oftast elektroniken som är trasig.
Ser samband med att man grejar ute och dom blivit fuktiga då går dom i sönder.
Ser även att mutter knack håller kort tid om man skruvar och det är oljigt, samma där trasig elektronik.
Men samtidigt så tycker jag Bosch fungerar bra, fast de har tappa kvalitet på slutet.
 
Kul att höra alla olika uppfattningar! Jag har också övervägande positiva erfarenheter.

Men just att det är elektroniken som lagt av känns snörpligt. Man känner sig ju oslagbar när man står med tigersågen i handen och är beredd på att kunna kötta sig igenom vad som helst. Det hade varit lättare att acceptera en fysisk skada i samband med att man tappat maskinen eller gjort några extremt. Jag har inte använt mina prylar utomhus eller ens särskilda omfattande.

Men på tal om reservdelar. Finns det något annat ställe att köpa än direkt från Bosch? Vore fint om man kunde få tag på OEM-delar lite billigare någonstans på nätet...
 
Jag har också blandade erfarenheter. Har flera 10,8 verktyg som använts regelbundet till "allt" i säkert 10 år snart och dessa fungerar klockrent fortfarande.

Har också en den stora fräsen, som inte alls är särskilt flitigt använd, men som har fått vara inne på reparation då just elektroniken havererade. Här fick jag även påtala för en lokal återförsäljare att Bosch påstår att alla återförsäljare ska ta emot trasiga maskiner till verkstaden.
 
C carlbanan skrev:
Jag har också blandade erfarenheter. Har flera 10,8 verktyg som använts regelbundet till "allt" i säkert 10 år snart och dessa fungerar klockrent fortfarande.

Har också en den stora fräsen, som inte alls är särskilt flitigt använd, men som har fått vara inne på reparation då just elektroniken havererade. Här fick jag även påtala för en lokal återförsäljare att Bosch påstår att alla återförsäljare ska ta emot trasiga maskiner till verkstaden.
Har också den stora fräsen. Har använt den extremt lite. Men där slutade dioderna att lysa rätt omgående iallafall alla utom en, vill jag minnas.
 
Redigerat:
Bandslip, elhyvel och excenter-slip gav alla upp på ett och samma projekt när vi höll på med lite grövre timmer. Sprakade fint från motorn på två av de...

Hade som tur var inte investerat mig allt för djupt i Bosch då. Säkert ren och skär otur men jag blev bortskrämd där och då.

Har religiöst kört på Milwaukee sedan dess och enda anmärkningen där är en dammsugare som inte längre startar som den ska - Men verktygen är det toppnivå på
/W
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.