Hur resonerar ni kring att välja alkylatbensin?
Vad är fördelar resp nackdelar med den?

Jag undrar vad motiveringen och den stora miljöbesparingen är i att köpa soppa till sin gräsklippare för dubbla priset mot på macken?
Kanske gör av med 10l bensin per säsong i gräsklipparen. Är jag en miljöbov?:cool:
 
Följande fördelar räcker för mig:

* Ingen (eller nästan ingen) cancerframkallande bensen.
* Mindre lukt.
* Tål att långtidslagras.
* Har även hört att motorn hålls renare (har dock inga belägg för detta, men det går säkert att googla fram något?)

För mig blir merkostnaden ca. 150:- per säsong. Det är faktiskt ingen större utgiftspost om man ser till de totala driftkostnaderna på huset. Jag skulle inte tanka bilen med detta. Men med gräsklipparen och trimmern som jag promenerar runt med och andas in avgaserna från är valet ganska lätt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Wheelabrator
  • Laddar…
Så tänkte jag med innan jag läste mer om akrylatbensin.
Gör du av med endast 10 l/år så blir inte kostnaden så stor.

+ Minskar hälsoriskerna vid exponering av avgaser och bensinångor.
+ Håller kolv och ventiler renare och medför mindre avlagringar, vilket ökar motorns livslängd.
+ Kan lagras i ca 4 år utan att kvaliteten försämras.
+ Motorn mer lättstartad och får färre driftsstörningar efter längre tids förvaring.
+ Bra till maskiner som förvaras utomhus.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Etanolen i vanlig bensin löser upp gummimembranet i B&S förgasare så det är ingen bra lösning. Kanske har de bytt packningen till ngt bättre numera. Med alkylat startar min 15 år gamla B&S-klippare på första draget säsong efter säsong. Samma med Klippon med Hondamotor på landet. Det är värt några kronor för mig att slippa allt bök när säsongsmaskinerna ska dras igång första vändan.
 
Vad gäller gräsklipparen har jag inte märkt någon direkt skillnad. Inte tänker jag särskilt mycket på miljön heller.

Men däremot är det enorm skillnad när det gäller tvåtaktsmotorerna på motorsåg och röjsåg. Framförallt är det nästan aldrig motorkrångel när man kör akrylatbensin.
 
Just lagringsbeständigheten tycker jag är den största fördelen, främst då för maskiner som används sällan. Dagen mack-bensin kan bli rejält dålig efter ett tag. Jag kör å andra sidan privat väldigt lite bensindrivna maskiner som jag måste vara nära då jag använder elkedjesåg så mycket det går och har batterigräsklippare, så det som borde komma först - hälsan är inte tyngsta argumentet för mig.

På jobbet (brandkåren) kör vi alla elverk, pumpar, sågar m.m. på alkyat just eftersom det kan ta så lång tid utan att bensinen omsätts i maskinerna. Numera aldrig problem med igengrodda förgasare och liknande. Innan vi började med alkylat var det inte ovanligt på dom prylarna som används sällan. Och det räcker inte med att starta upp maskinerna då och då, det gör vi ju ständigt för att kolla att de är ok, rätt vad det är så vill dom inte ändå om bensinen är gammal.

Hemma resonerar jag lika - jordfräs och dylikt som är starkt säsongsbaserat - definitivt alkylat. Saker som man är nära typ motorsågen likaså, men då av hälsoskäl. Båten som jag kör året runt borde egentligen gå på alkylat av miljöskäl, men då ingen mack har alkylatsoppa på pump härikring så får den gå på vanlig bensin än så länge. Det blir för stora volymer för att vara hanterbart i dunk.
 
Om man tänker så här gällande avgaser som t.ex. äldre B&S-motorer släpper ut är avgasrening i princip obefintlig, gäller även nyare.
Och ser man bara till din gräsklippare blir det väldigt lite utsläppspåverkan, men skulle alla köra sina maskiner på alkylat då blir det en stor minskning av farliga utsläpp. Finns beräkningar på mängden jämfört med bilar som har effektivare katalysatorer, där bilarna kan rulla många mil utsläppsmässigt.
Sedan har du fått de andra argumenten i tidigare inlägg;)

Köper min alkylat vid pump.
 
ClasseClas skrev:
Med alkylat startar min 15 år gamla B&S-klippare på första draget säsong efter säsong. Samma med Klippon med Hondamotor på landet.
Jag har också en runt femtonårig B&S och en runt femårig Honda. Dessa körs dock på vanlig blyfri 95. Trots detta startade båda på första rycket i år! (y) Eller ja, det krävdes ett ryck per motor. :p

Jag kör alkylat enbart på sågar/trimmers. Dels av bekvämlighet (tvåtaktsbränsle) och dels för att avgasutsläppet är nära näsan.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Korvgubbe
Jag resonerar att det är bra för "sällanmaskiner" och långtidsförvaring. För "oftamaskiner" avskräcker priset samt tillgången. Gräsklippare och båtmotor kör jag på vanlig bensin hela sommaren, förutom sista tankningen på hösten som blir alkylatbensin för att vinterkonservera motorn och se till att den startar lätt och smidigt nästa vår. Kedjesåg, röjsåg, elverk och snöslunga får alkylat dels för att jag jobbar nära avgaserna med dessa maskiner, dels för att de kan bli stående en lång tid mellan varven. Egentligen borde jag köra gräsklipparen på alkylat hela sommaren men det har inte blivit så. Varför vet jag inte, speciellt dyrare blir det ju faktiskt inte för en så liten motor och så få gångtimmar.
 
Korvgubbe skrev:
Egentligen borde jag köra gräsklipparen på alkylat hela sommaren men det har inte blivit så. Varför vet jag inte, speciellt dyrare blir det ju faktiskt inte för en så liten motor och så få gångtimmar.
I mitt fall avskräcker priset när det gäller gräsklipparen. Har nog för mycket gräs...
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Korvgubbe
Jo det blir väl ungefär dubbelt så dyrt, och det är helt klart en anledning till att jag inte gör det. Å andra sidan så skulle bytet för mig handla om ett par hundralappar per år, det går faktiskt att överleva. Båtmotorn till exempel skulle innebära många tusenlappar per år och då kostar det mer än det smakar.
 
Chaly
AG A skrev:
Vad gäller gräsklipparen har jag inte märkt någon direkt skillnad. Inte tänker jag särskilt mycket på miljön heller.

Men däremot är det enorm skillnad när det gäller tvåtaktsmotorerna på motorsåg och röjsåg. Framförallt är det nästan aldrig motorkrångel när man kör akrylatbensin.
Precis samma observation som jag gjort. Mycket mindre motorkrångel med motorsågen på akrylatbensin, men inte märkt någon skillnad alls i gräsklipparen. Så den sistnämnda får gå på vanlig 95. Det som är kvar i dunken vid sommarens slut hamnar i frugans bil och så fyller jag upp den på nytt med färsk soppa när det är dags att starta upp inför våren.
 
A
AG A skrev:
Vad gäller gräsklipparen har jag inte märkt någon direkt skillnad. Inte tänker jag särskilt mycket på miljön heller.

Men däremot är det enorm skillnad när det gäller tvåtaktsmotorerna på motorsåg och röjsåg. Framförallt är det nästan aldrig motorkrångel när man kör akrylatbensin.
Driftsäkerheten på tvåtaktsmotorer höjs ordentligt med alkylat, jag har drivit röjningsfirma i tio år och vi har kört med aspen från dag 1, har inte haft ett enda bränslerelaterat fel på dessa år. Sågarna står ute hela sommarhalvåret och i ett förråd under vintern och de startar alltid på andra rycket (y)

Gräsklipparen kan man köra med 98 om man vill köra med mackbensin, då slipper man etanolet.
 
M
AG A skrev:
Men däremot är det enorm skillnad när det gäller tvåtaktsmotorerna på motorsåg och röjsåg. Framförallt är det nästan aldrig motorkrångel när man kör akrylatbensin.
Alkylat. Akrylat är något helt altogether different ;)

Jag kör med aspen 4 med iblandad 2-taktsolja. Något med oljan som aspen har i sina röda dunkar ger mig halsbränna vid körning mer än några timmar...
 
Redigerat av moderator:
Jag skiter nog både i maskinaspekten och miljöaspekten utan tänker nog mest på vad man själv får i sig för skit.
Kör nog upp iaf 150 liter bensin på motorsåg, röjsåg, gräsklippare osv per år, om några packningar i gräsklipparen pajar så går det köpa nytt, men det är svårt att reparera skador som man kan få av att andas in avgaserna.
Har bekantar som slabbat mycket med bensin genom åren, leukemi kan det sluta i.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.