Hej!

Ska göra en grundlig renovering av mina fönster från 1937.
Är det korkat att måla fönster med alkydfärg? Tex Beckers eller Nordsjö olja, grund och färg avsedd för fönstermålning.
Eller är det Linoljebaserat som gäller? Vad blir det för skillnad i hållbarhet, arbetstid, pris?
Har de stora färgtillverkarna linoljefärg som håller måttet?

Tackar!
//Sussi
 
37 var det linoljefärg som var det man målade fänster med. Gör man ett gått underarbete med enligt tillverkarens rekommendationer samt i rätt väderlek så håller både alkydoljefärg och linoljefärg i många år. Kanske håller alkyden något längre. När du kommer till ommålningen i framtiden så är det lättare att skrapa i vissa fall bara borsta linoljefärgen, medan alkyden bitvis sitter fast och flagar i skjok på andra ställen. Mer jobb att renovera alkydoljemålade fönster. Min erfarenhet är också att halvtaskg till dålig målning med alkyden kan påskynda skador på det underliggande trät speciellt om den ligger i tjocka lager, blir som regnrock som håller fukten innanför. Men målar man tunnt även med alkyden och är någa med att grunda så kan det bli riktigt bra resultat.

Personligen hade jag dock valt en linoljefärg, typ Ottossons eller Gysinge (de har jag goda erfarenheter av själv) och måla om lite oftare men få mindre arbete vid nästa renovering.

Sedan kan man ju byta fönstren till så kallade underhållsfria fönster vilket i praktiken betyder att man inte kan underhålla dem. Då kanske fönstern kan sitta i 20-25 år innan de är dags för att byta ut dem och då byter man hela fönstert igen. Dyrt och resursslöseri tycker jag. Dessutom är de inte lika vackra i utformning och glas som gamla fönster. De har dock bra energivärde som nya, frågan är väl bara om det finns rätt tätningslister till dem (använder ofta specialprofiler) om 5-10 när dessa behöver bytas.

mvh plexi
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.