Vårt hus är putsat med tjock kalkputs. Spritputs, ganska grov, ca 100 år gammal. Det mesta av fasaden är målat med någon alkydfärg, akrylat eller liknade för ca 20 år sedan, andra delar har varit täckt av brädor och är i stort sett omålade och runt fönstren sitter ny puts. Trots att Alkyden är för tät sitter putsen bra på de flesta ställen.

Vad kan jag använda för färg på detta? Kalkfärg tror jag inte sitter kvar på alkyden. Samtidigt blir det ju knappast bättre av att lägga på mer Alkyd. Skulle KC-färg sitta? Annars får jag väl måla vidare med nån Alkyd och ta den som har mest skryt om att ”andas” i reklamen.

Texturerad, ljusgrå yta, möjligtvis en betongvägg, sliten med oregelbunda mönster och små håligheter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En del av en byggnad med grovputsad fasad och ett fönster med blommönstrad gardin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


 
S
  • Gilla
KungAnka
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Ska du bara bättra eller måla hela?

Alabaster har lite olika silkatfärger. En del av dem har plastinbladning och funkar på gammal alkyd.

[länk]
Tackar! SOL-Silikat verkar vara precis vad jag behöver. Att det dessutom finns hos Göranssons i Sundborn gör det ännu bättre.

Hela gavelspetsarna är omålade och runt alla fönster, så det måste nog målas helt om det ska bli något sånär jämnt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.