Har knåpat ihop en automatisering av min gamla dumma luft/luft-värmepump så tempen justeras baserat på nordpools timpriser. Har inte velat lägga några pengar på sensibo/tibber eller home assistant så gjorde allt själv. Nu funderar jag på hur man gör detta på ett optimalt sätt?

I dagsläget utgår jag från att grundtempen baseras på elpriset enligt följande:

<1kr -> 22*
1kr-2kr -> 21*
2kr-3kr -> 20*
3kr< -> 19*

sen har jag lagt på en balansering över dygnet där tempen förskjuts baserat på om priset ligger över/under dygnsmedelvärdet:

Negativ pris -> +2*
<75% -> +1*
125%-200% -> -1*
200%< -> -2*

Finns det nån som suttit och pillat med prisoptimering som har några tips? Ska man räkna in temp eller tid på dygnet för att få den ännu mer kostnadseffektiv? En sak som händer är att den värmer på 23* på natten vilket känns onödigt. Dock sänker den vid 06:00 så det är inte så dumt att ha ganska hög temp i huset så den inte hunnit sjunka för mycket när man kommer upp på morgonen.
 
Attitudeswe
Verkar vara mer fokus på komfort än jag har. Misstänker att det kommer vara ruggigt hos mig vissa dagar i vinter när det vissa timmar endast värms till 17 grader. Dock har jag kakelugn som jag planerar att använda då. Jobbar hemifrån så jag kommer märka om det blir för obehagligt.
 
Attitudeswe
LarssonEmil LarssonEmil skrev:
Verkar vara mer fokus på komfort än jag har. Misstänker att det kommer vara ruggigt hos mig vissa dagar i vinter när det vissa timmar endast värms till 17 grader. Dock har jag kakelugn som jag planerar att använda då. Jobbar hemifrån så jag kommer märka om det blir för obehagligt.
Jo - håller minst 20grader på golvet i stora rummet när man är hemma och vaken. Finns inget behov av värme så tillåts utkylning till 17. Temp boostas sen upp med max fläkt innan nån har behov av komfort igen...

Alla parametrar i scriptet är justerbara ifall man vill tumma på komforten...
 
står lite inför samam problem hittade TS någon lösning eller har någon ett nytt förslag?
 
Redigerat:
namnbyte
S Silkesnusa skrev:
står lite inför samam problem hittade TS någon lösning elelr har någon ett nytt förslag?
Har generellt i hushållet kört följande formel;
Snittpriset från dagens alla timpriser * 2.5 = gränsvärde. När en specifik timmes elpris är över detta gränsvärde undviks strömförbrukning. Hittills kapar det ganska effektivt bort alla stora pris-peak:ar. Vet inte om eller hur du kan applicera detta hos dig, men i vår automation funkar det fint så här långt
 
Attitudeswe
Min algoritm från #2 ovan undviker dyrtid utan att komfort blir lidande.

En sensibo sky kostar idag mer än när jag köpte, men ändå under 900kr. Pengar som rätt använd sparas in på ett år.

Man kan spara pengar på två sätt. Jämn låg temperatur, eller genom att flytta förbrukning till billig tid. Dessa två sätt står i viss mån i konflikt. Min algoritm försöker balansera dessa...

Varmvatten och elbil på morgonen styrs av andra algoritmer. Resten av dygnet är det primärt algoritmen som mha sensibo IR dosa optimerar LLVP som står för elanvändning till värme. Bild på hur förbrukningen mappar mot elpris. Notera lägre förbrukning förmiddag när huset är tomt och liten puckel billigaste timmen för att återställa värmen.

Histogram över elkonsumtion under dygnet, jämför medelhus och snittpris.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Min algoritm från #2 ovan undviker dyrtid utan att komfort blir lidande.

En sensibo sky kostar idag mer än när jag köpte, men ändå under 900kr. Pengar som rätt använd sparas in på ett år.

Man kan spara pengar på två sätt. Jämn låg temperatur, eller genom att flytta förbrukning till billig tid. Dessa två sätt står i viss mån i konflikt. Min algoritm försöker balansera dessa...

Varmvatten och elbil på morgonen styrs av andra algoritmer. Resten av dygnet är det primärt algoritmen som mha sensibo IR dosa optimerar LLVP som står för elanvändning till värme. Bild på hur förbrukningen mappar mot elpris. Notera lägre förbrukning förmiddag när huset är tomt och liten puckel billigaste timmen för att återställa värmen.

[bild]
Mycket intressant det här. Står inför vår första vinter i huset med en LLVP. Vill naturligtvis optimera förbrukningen till Max, finns det någonstans man kan läsa och få guider om hur jag går till väga med denna sensibo? Är medel teknisk men har aldrig pysslat med algoritmer.
 
Attitudeswe
G Ganescha skrev:
Mycket intressant det här. Står inför vår första vinter i huset med en LLVP. Vill naturligtvis optimera förbrukningen till Max, finns det någonstans man kan läsa och få guider om hur jag går till väga med denna sensibo? Är medel teknisk men har aldrig pysslat med algoritmer.
Just mitt algoritm script kräver en internettuppkopplad dator som är på dygnet runt. Det kan vara en hyrd virtuell server eller en strömsnål billig raspberry pi som står gömd i nån garderob. Nått som kan köra python. 128mbyte RAM bör räcka för Os och python...
 
S Silkesnusa skrev:
står lite inför samam problem hittade TS någon lösning eller har någon ett nytt förslag?
Jag byggde en lösning mha en Wifi/IR dongel, google sheets och en sida som heter make.com. Kostade ett par hundralappar totalt. Beräknar att det sparar ca 20% av vår elkostnad vintertid. Blev lite väl kallt några dagar när det var både mycket kallt och mycket dyrt förra vintern så jag la på en variabel för utomhustemperaturen också och nu är den ganska exakt som jag vill ha den.
 
Hej,

Lånar tråden lite då det är lite samma spår som min fråga.

Bor idag i en enplansvilla med källare 126+126 kvm. Uppvärmningskälla är fjärrvärme samt en luft/luft på övervåningen.

Har en Homey, installerat en Ngenic Tune kopplad till fjärrvärmen och har även en Sensibo Sky (ej inkopplad än) till min luft-/luft.

Jag skulle vilja kunna automatisera så att beroende på utetemperatur (om det har någon betydelse) kontra elpris (kör Tibber) att uppvärmningen i huset ska styras antingen via fjärrvärmen eller luft-/luftvärmepumpen.

Är detta lösbart och i så fall hur? Någon som har någon input?
 
Attitudeswe
tårtkennet tårtkennet skrev:
Hej,

Lånar tråden lite då det är lite samma spår som min fråga.

Bor idag i en enplansvilla med källare 126+126 kvm. Uppvärmningskälla är fjärrvärme samt en luft/luft på övervåningen.

Har en Homey, installerat en Ngenic Tune kopplad till fjärrvärmen och har även en Sensibo Sky (ej inkopplad än) till min luft-/luft.

Jag skulle vilja kunna automatisera så att beroende på utetemperatur (om det har någon betydelse) kontra elpris (kör Tibber) att uppvärmningen i huset ska styras antingen via fjärrvärmen eller luft-/luftvärmepumpen.

Är detta lösbart och i så fall hur? Någon som har någon input?
https://automatiserar.se/optimera-din-luftvarmepump-med-hemautomation/
 
  • Gilla
tårtkennet
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
[länk]
Tack! Ska kika där får vi se om det är det jag söker 👍🏼🙂
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.