Vet inte om jag lägger mitt inlägg i rätt forum nu.
Men behöver lite råd och tips hur man kan gå vidare med detta.

Vi bytte värmekälla från vedpanna till luft/vatten. Wow vilket kap tänkte, vi smidigt slippa elda för att få duscha..

...tills vi insåg att de började komma in vatten på golvet i tvättstugan. Fattade ju inte vart vattnet kom ifrån, vi letade och knövlade med tvättmaskinen men icke. Det pågick ett tag tills vi inser att röret utifrån fläkten som går till pumpen är borrat neråt från väggen maskin på utsidan står för lågt så de har alltså pumpat in vatten i yttervägg och golv och ner i grunden. Ska påpeka ingen var här och besiktigade efter de monterade in allt.

Vi ringde givetvis i panik för att få hjälp med detta..men ingen åtgärd ..

Vi hade folk som renoverade badrummet och deras rörmokare kollade ingångshålet för rör från maskin är som jag nämnde innan borrat genom mattan och för snett neråt pumpen saknar utgångsrör maskin på utsidan står för långt, alltså inte korrekt installerad engång.

Detta var i vintras. "Inget går och göra nu när de är kallt" fick vi till svar.

Nu i sommar har en från polygam varit här och de sågade ut både pannrummet och viss del i tvättstugan för att de skulle torka upp stog och blåste en månad. Vi fick ut på hemförsäkringen på pannrummet så de håller ett bolag på att fixar även om vi tycker att ivt ska stå för detta..

Men tvättstugan står still ..chefen för ivt sa i januari att allt är klart, bara och köra och nu när vi har gubbar som fixar pannrummet så säger han helt plötsligt att Nej inte bara köra måste gå ihop med försäkringar alltså va??

Vi har stått med skiten I 1 års tid nu..vi har barn och leva med vattenskada och fukt i huset har satt sina spår kan jag säga...va fasen gör man i detta läge?..vi står med gubbar för att ta tag i jobbet och vi behöver gubbar från ivt som ska fixa med maskinen men nej då går de inte får chefen verkligen göra såhär? Nu står värmepump urkopplad och de börjar bli jäkligt kallt ute....
 
Redigerat av moderator:
  • Wow
  • Gilla
M2E och 3 till
  • Laddar…
M Missy77 skrev:
Hmm..Ja du oläsligt? Hur mer förtydande behöver du? är fruntimmer inte min avdelning de här men försöker i allafall
Strukturera texten och dela upp den i stycken. Exempelvis:

Stycke 1: Vad är grundproblemet?
Stycke 2: Vad har hänt efter detta?
Stycke 3: Vad är nuläget?
Stycke 4: Vad är konsekvenserna för er?
Stycke 5: Vad vill ni ha hjälp med?

Komplettera gärna med bilder så är det lättare att ta till sig och förstå.

Jag håller med @fsn om att det inte går att ta till sig det du skrivit. Så som det är beskrivet för tillfället så kommer ni inte att kunna få särskilt mycket hjälp av de andra i forumet, detta då man inte förstår mer än delvis vad som är problemet och vad ni behöver hjälp med.
 
  • Gilla
HHHGF och 10 till
  • Laddar…
F
M Missy77 skrev:
Hmm..Ja du oläsligt? Hur mer förtydande behöver du? är fruntimmer inte min avdelning de här men försöker i allafall
Men du vet vad disposition av text betyder? Det har inget med det tekniska innehållet att göra. Vill du ha hjälp så behöver det du skriver vara läsbart.
 
  • Gilla
Lindusfindus och 2 till
  • Laddar…
U
M Missy77 skrev:
Hmm..Ja du oläsligt? Hur mer förtydande behöver du? är fruntimmer inte min avdelning de här men försöker i allafall
Kan ibland vara lättare att förstå byggfel om du fotograferar och lägger upp bilderna här.
 
Väldigt svårläst för oss andra. Men försökte ändra lite i texten åt TS. Men många stavfel, ingen styckesindelning mm.


Vet inte om jag lägger mitt inlägg i rätt forum nu.

Men behöver lite råd och tips hur man kan gå vidare med detta.

Vi bytte värmekälla från vedpanna till luft/vatten, wow vilket kap tänkte vi smidigt slippa elda för att få duscha. Tills vi insåg att de började komma in vatten på golvet i tvättstugan men vi fattade ju inte vart vattnet kom ifrån vi letade och knövlade med tvättmaskinen men icke.

Det pågick ett tag tills vi inser att röret utifrån fläkten som går till pumpen är borrat neråt från väggen för att maskinen på utsidan står för lågt. Så de har alltså pumpat in vatten i yttervägg och golv och ner i grunden .

Ska påpeka ingen var här och besikta efter de montera in allt. Vi ringde givetvis i panik för att få hjälp med detta. Men ingen åtgärd. Vi hade folk som renovera badrummet och deras rörmokare kollade ingångshålet för rör, från maskin är som jag nämnde borrat genom mattan och för snett neråt. Pumpen saknar utgångsrör, maskin på utsidan står för långt ner alltså inte korrekt installerad.

Detta va I vintras inget som går och göra nu när de är kallt fick vi till svar. Nu i sommar har en från polygam varit här och de sågade ut både I pannrummet och viss del i tvättstugan för att de skulle torka upp. Stod fläktar och blåste en månad. Vi fick ut på hemförsäkring för pannrummet så de håller ett bolag på att fixar, även om vi tycker att ivt ska stå för detta.


Men tvättstugan står still. Chefen för ivt sa i januari att allt är klart bara och köra. Nu när vi har gubbar som fixar pannrummet så säger han helt plötsligt att Nej inte bara köra, måste gå ihop med försäkringar alltså va??

Vi har stått med skiten I 1 års tid nu. Vi har barn, och leva med vattenskada och fukt i huset har satt sina spår kan jag säga. Va fasen gör man i detta läge?.

Vi står med gubbar för att ta tag i jobbet och vi behöver gubbar från ivt som ska fixa med maskinen. Men nej då gör de inte. Får chefen verkligen göra såhär?

Nu står värmepump urkopplad och de börjar bli jäkligt kallt ute.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Jonas Svensson74 och 3 till
  • Laddar…
M Missy77 skrev:
..de pågick ett tag tills vi inser att röret utifrån fläkten som går till pumpen är borrat neråt från väggen maskin på utsidan står för lågt så de har alltså pumpat in vatten i yttervägg och golv och ner i grunden
Vad är det för rör? Är det rören mellan ute- och innedelen, eller kondensdränering från utedelen? Vad är det som pumpar in vatten i väggen?

Bilder?
 
  • Gilla
Missy77
  • Laddar…
useless useless skrev:
Vad är det för rör? Är det rören mellan ute- och innedelen, eller kondensdränering från utedelen? Vad är det som pumpar in vatten i väggen?

Bilder?
Kondensröret från utedel in till avloppet va motlut på röret så när vattnet fylldes i röret så gick vattnet in i vägg och golv
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Men vad säger försökringsbolaget, dom har ju tagit en del av skadan man alltså inte allt?
 
Vad har IVT för ansvar i detta? Har ni köpt en färdig installation av IVT? Det vanligaste är att man köper IVTs produkter via en installationsfirma som egentligen inte har så mycket med IVT att göra.

Oavsett, så är det installatören (IVT eller annan firma) som gjort fel och det är installatörens försäkringar som då skall användas. Sedan har ni också försäkringar och ert försäkringsbolag skall troligen göra upp med installatörens försäkringsbolag om hur problemen skall fixas. Ni skall inte behöva samordna detta själva.

Så tillbaka till grundfrågan: Vad har hänt och i vilken ordning? Vem har tagit på sig att göra vad?

Som jag förstår det hela (även om det är svårt att få ihop hela sammanhanget) så har installatörsfirman rätt, ni kan inte göra något i dessa rummen själva innan de och försäkringsbolagen har rättat till alla problem som uppstod pga skadan och innan de åtgärderna är slutbesiktade. Det är det normala förfarandet.
 
  • Gilla
EvertL
  • Laddar…
Okej ska försöka igen :D
När dom installera luft/vatten pumpen så drog dom in dräneringsröret in genom väggen till avlopp.
Tack vare att de va motlut på kondensröret så när de fylldes med vatten så istället för att rinna ner i avloppet så rann de på röret och in i väggen.
Då kan ni tänka er själva va blött de vart vi hade vatten samling i krypgrunden till och med.
Tack vare att dom inte höjde pumpen på utsidan.
Pumpen på insidan saknade även ut tömningsrör.
Vi har stått med skiten I ett år för de va för kallt och ta tag i ansåg dom i vintras och de som hänt är att polygam va här öppna upp golv i pannrummet och tvättstuga som båda rummen fått vatten skador och fått stå med fläkt och torka en månad.
I januari/februari sa vd för ivt höjdens att allt va klart med försäkringar och de skulle såklart stå för de..våran försäkring tar bara pannrummet och hans försäkring skulle ta tvättstugan men nu när vi fått hit gubbar som jobbar med pannrummet och ska börja i tvättstugan så säger vd att Nej nej försäkringar är inte klart ..va?? I ett års tid har han haft på sig..som jag skrev innan de är kallt utan värme..vi har barn som lever i fuktskador och mögel..denna vd verkar inte vilja göra rätt för sig..
Kan även påpeka att killen som såg till att vi fick de installerat har slutat och de killar som installera fick sparken hmm...
 
D dthompa skrev:
Men vad säger försökringsbolaget, dom har ju tagit en del av skadan man alltså inte allt?
Ja precis ena rummet pannrummet men våran försäkring kommer kräva ivt på deras försäkring.
 
M Missy77 skrev:
Okej ska försöka igen :D
När dom installera luft/vatten pumpen så drog dom in dräneringsröret in genom väggen till avlopp.
Tack vare att de va motlut på kondensröret så när de fylldes med vatten så istället för att rinna ner i avloppet så rann de på röret och in i väggen.
Då kan ni tänka er själva va blött de vart vi hade vatten samling i krypgrunden till och med.
Tack vare att dom inte höjde pumpen på utsidan.
Pumpen på insidan saknade även ut tömningsrör.
Vi har stått med skiten I ett år för de va för kallt och ta tag i ansåg dom i vintras och de som hänt är att polygam va här öppna upp golv i pannrummet och tvättstuga som båda rummen fått vatten skador och fått stå med fläkt och torka en månad.
I januari/februari sa vd för ivt höjdens att allt va klart med försäkringar och de skulle såklart stå för de..våran försäkring tar bara pannrummet och hans försäkring skulle ta tvättstugan men nu när vi fått hit gubbar som jobbar med pannrummet och ska börja i tvättstugan så säger vd att Nej nej försäkringar är inte klart ..va?? I ett års tid har han haft på sig..som jag skrev innan de är kallt utan värme..vi har barn som lever i fuktskador och mögel..denna vd verkar inte vilja göra rätt för sig..
Kan även påpeka att killen som såg till att vi fick de installerat har slutat och de killar som installera fick sparken hmm...
OK, nu börjar jag förstå sammanhanget. Du behöver höra av dig till ditt försäkringsbolag så får de reda ut allting åt dig. Eftersom de redan är inblandade och det är de som står för pannrummet så är de redan en del av hanteringen.

Tyvärr är det ofta så att "märkesfirmor" hyr in klåpare som ställer till det (jag har egen erfarenhet av detta, jag har både lyckats få dessa klåpare sjukskrivna och sparkade genom åren, men å andra sidan har jag bla haft en elbrand i min IVT-panna pga deras inkompetens också) och om man inte är kapabel att kvalitetskontrollera det som görs så måste man ta in experter som håller koll att det blir korrekt. Detta är extra viktigt när det gäller försäkringsärenden! Eftersom ni inte verkar ha kunskapen så behöver ni diskutera med ert försäkringsbolag vilken hjälp de kan ge er (utifrån vilket försäkringsskydd ni har).
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Håller med pacman42

kontakta försäkringsbolaget och se till att dom ligger på ivt och dom hjälper dig med en lösning.
 
  • Gilla
leifberggren och 1 till
  • Laddar…
F
Jag funderar på det logiska att dr in kondensvattenrör för utedelen in till avlopp invändigt öht. Varför släpper man inte konsensvatten utvändigt istället? Det måste vara en risk att dra det genom väggen.
 
  • Gilla
NoiseMaker och 4 till
  • Laddar…
D dthompa skrev:
Håller med pacman42

kontakta försäkringsbolaget och se till att dom ligger på ivt och dom hjälper dig med en lösning.
Tack för ett bra svar..
Vi kontakta länsförsäkringar och de vart lite press på killen att sätt fart ta tag i de..betalar inte dyr husförsäkring för inget liksom.
Han svara ja ja men de kan inte jag men som sagt fixa de bara..suck aldrig mer länsförsäkringar heller så
pacman42 pacman42 skrev:
Vad har IVT för ansvar i detta? Har ni köpt en färdig installation av IVT? Det vanligaste är att man köper IVTs produkter via en installationsfirma som egentligen inte har så mycket med IVT att göra.

Oavsett, så är det installatören (IVT eller annan firma) som gjort fel och det är installatörens försäkringar som då skall användas. Sedan har ni också försäkringar och ert försäkringsbolag skall troligen göra upp med installatörens försäkringsbolag om hur problemen skall fixas. Ni skall inte behöva samordna detta själva.

Så tillbaka till grundfrågan: Vad har hänt och i vilken ordning? Vem har tagit på sig att göra vad?

Som jag förstår det hela (även om det är svårt att få ihop hela sammanhanget) så har installatörsfirman rätt, ni kan inte göra något i dessa rummen själva innan de och försäkringsbolagen har rättat till alla problem som uppstod pga skadan och innan de åtgärderna är slutbesiktade. Det är det normala förfarandet.
 
  • Gilla
leifberggren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.