Ska gjuta ett källargolv i ett nytt hus och alla säger olika ang åldersbeständig plast.

Min fråga är:

Ovanpå cellplasten ska man lägga åldersbeständig plast där innan armeringsnätet och golvvärmeslangen kommer?

Jag kommer att gjuta med SKB C25/30 betong.

Hur ska man göra?
 
F
Det är ganska lätt att punktera plasten när man börjar armera så det smidigaste borde vara att placera den en bit ner. Jag la den mellan två cellplastlager och ut i kantbalken. Nu kommer vissa att påstå att den skall under kantbalken men det blir betydligt krångligare. Lättast borde vara att lägga den direkt efter första lagret cellplast så det blir helt plant. Tejpa rörgenomföringar med svindyr åldringsbeständig PE-tejp.
 
Nu vet jag inte om detta är sant, men någonstans så läste/hörde jag att om man lägger 300 mm cellplast så lägger man plasten efter 100mm och sedan 200mm till ovan på detta. Men ioch med plasten så skulle de första 100mm helt enkelt tappa sin isoleringsförmåga eftersom fukten skulle vandra upp fram till plasten. Vilket betyder att man egentligen bara har 200 mm som isolering...

Så om du lägger plasten högre upp så skulle ju cellplasten bara vara onödig. Men som sagt bara något som jag hört/läst någonstans, så kontrollera det mer nogrant och får du vettig svar så skriv det gärna här, så vet man...

- M
 
Du kan lägga plasten längst upp med risk att armeringen punkterar den. Fördelen med att ha plasten långt upp är blandannat att betongen håller sig där den ska vara.

Om det passar bättre så lägg plasten mellan dina lager av cellplast, antar att du lägger dubbla lager 100mm om du gräver ur källaren.

Att cellplast som ligger under ett tätt skikt tappar sin isolerande förmåga låter befängt. Fuktvandring och isolering är två olika saker. Att göra som beskrivet ovan är vedertaget och inte något konstigt. Möjligen kommer denna skröna från någon konstruktion med stenull eller glasfiberisolering - blöt sådan isolering tappar rimligen sin förmåga att isolera eftersom den då är full med vatten istället för luft. Cellplast är ju dock tät och kan inte drabbas av samma fenomen.
 
Redigerat:
Mikael_L
Den vita EPS-cellplasten är ju inget vidare tät. Den är diffusionöppen samt, iaf vissa kvaliteer, kan "suga" i sig vatten. Och då kan jag inte tänka mig att den har kvar samma isoleringsförmåga

MEN, om nu så är fallet, så är det inte cellplastens fel, utan då är det dränering osv som inte är gjort som det ska. För vare sig cellplasten eller gruset under ska stå i flytande vatten.

Jag tror inte att cellplasten är hygroskopisk, så markfukt i form av vattenånga, upp till rH 100% ska alltså inte vara några problem.

XPS-cellplast har bättre egenskaper, den är både betydligt mer diffusionstät och drabbas mindre av vattenmättnad, liggande i vatten (alltså såvitt jag läst).
 
Att kalla cellplast för diffusionsöppen är väl att gå lite långt?
 
Mikael_L
http://www.sundolitt.se/default.asp?menu=409

Ånggenomsläpplighet


EPS-cellplastens ånggenomsläppligheten är 0,9-1,4 10-6 m2/s.

EPS-cellplast har ett relativt högt ånggenomgångsmotstånd, jämfört med material såsom lättbetong och mineralull med motsvarande tjocklek. EPS-cellplast är inte diffusionstät och kan jämföras med betong i fuktområdet 90 - 95% RF, eller massivt trä.
 
Exakt. Min tolkning av det är att cellplast är relativt tät? Men självklart inte helt tät.
 
Mikael_L
MathiasS skrev:
Exakt. Min tolkning av det är att cellplast är relativt tät? Men självklart inte helt tät.
Men då får man tänka på att de 10cm betong som ligger ovanpå cellplasten är också relativt diffusionstätt, så resultatet kan mycket väl bli att man erhåller mycket nära 100% rH i gränsskiktet EPS-cellplast och betong.

På thermisol's hemsida fann jag ett produktdata-dokument som stipulerar att deras EPS har :
Vattenabsorbtion (vol%) 2-3% enligt SS 165961
Kapillär stighöjd ingen


Vilket känns bra. :)

http://www.thermisol.se/pdf/standardprodukter.pdf
 
Så då kan jag alltså lägga plasten längst upp ovanpå två lager cellplast?
Då jag ska gjuta med SKB betong så den inte sticker ner i mellan cellplasten.
 
Thermisol har den ovanför nedersta lagret i sin guide men där står det ev om den också :)
 
Har några som kört XPS cellplast som först lager på grunden,följt av vanlig EPS cellplast för att minska risken som nämns ovan. Om det nu är rätt väg att gå kan man ju undra? Men den har ju mindre genomsläpp av fukt så det låter ju logiskt ;)
 
F
Vad är det för prisskillnad på SKB och vanlig C25/30 betong?
 
Jag köpte SKB C25/30 för 1060:- inkl moms.
Tror SKB kostade 200:- extra per kubik.
 
  • Gilla
Almedals
  • Laddar…
S
Om man lägger plast mellan lager ett och två av tre, hur blir det när man förankrar cellplasten med hullingar? Jag vill ju inte att bara övre lagret är förankrat.

Som jag ser det så är det inte lönt att lägga mot makadamen då det går hål på plasten.
Överst är samma problem.
Mellan lager 1/2 och 2/3 har problem med förankringshullingar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.