Om en skruv lossnar i elentralen inomhus vilken orakar en skada är det en oförutsedd händelse eller räknar man åldersavdrarg på centralen?
 
Undrar bara hur en skruv skulle kunna skada en elcentral? Skruv lossnar i bygel mellan nolla/jord är väl det enda jag kan tänka mig ? Det kan ju resultera i sönderbränd skena/skruv/bygel , men få en ny central pga det tror jag knappast nåt försäkringsbolag går med på.

Sekundära skador som kan uppstå, t.ex. en TV som pajar om bygeln går gäller väl dess åldersavdrag. I det stora hela skall det väl täckas av en självrisk om det är vid samma tillfälle skada skett.

Normalt är väl runt 25 år innan fullt avdrag nåtts på el-installationer.
 
Redigerat:
O
Uppstod det några skador i centralen? Däremot är eventuell trasig teknik något du kanske kan få ersättning för. Hur de klassar nollsläpp har jag ingen aning om, men det beror säkerligen på vilket typ av försäkring du har.
 
Jag har full försäkring med alla tillägg.

Ja när skruven lossnade upptod någon form av skada, jag kan inte förklara fackmannamässigt, ska kanske be om en skriftlig förklaring från elektrikern som kom mitt i natten då det hände.

Jag funderar på hur en skruv som lossnar kan kopplas ihop med hur gammal centralen är, det är väl något som kan hända redan efter något år och bör inte ha något med centralens ålder att göra...vad tänker ni om det?

Om centralen är lika gammal som huset är det fullt åldersavdrag men om olyckan inträffade med anledning av en skruv som lossnat bör väl inte åldersavdrag tillämpas, tänker jag ?
 
Kan du inte lägga upp en bild på den skadade centralen ?
 
Ålderavdrag har inte med skadans orsak att göra. De är till för att om centralen måste bytas pga. ex. mindre brand i centralen (sådant händer), då har du fått en ny central som är värd mer än en gammal som av underhållskäl borde bytas snart. Tanken är att du skall inte tjäna på en skada.
 
Rent logiskt borde inte ålderavdrag tillämpas på en reparation, den reparerade centralen (skruven åtdragen) är ju inte värd mer än den var före felet. Jag tror att det varierar rätt mycket mellan bolag hur de hanterar just reparation och avdrag.
 
Åldersavdrag tillämpas mkt riktigt ej vid reparation då det ej bedöms finnas något mervärde.

I övrigt tillämpas dock åldersavdrag på både arbete och material generellt sett. Det är också vanligt förekommande att den felande produkten som orsakar skada ej ersätts utan endast arbete och följdfel. Så det är inte osannolikt att kostnaden för själva elcentralen faller på försäkringstagaren medan arbetet och ev följdskador ersätts med åldersavdrag tillämpat.
 
  • Gilla
carra
  • Laddar…
Min fråga gäller kostnaden för elektriker som kom ut mitt i natten och åtgärdade felet, det kostad 3 800 kr, mitt försäkringsbolag menar att de utgåt från åldern på elcentralen och då blir det åldrersavdrag med 100%.

När jag talat med andra försäkringsbolag om skadan menar de att det är en oförutsedd händelse där inget åldersavdrag tillämpas.

Jag funderar på om jag uttryckte mig fel till mitt eget försäkringsbolag, eller om det beror på med vem man talar? Fundrar också på om ett intyg från elektrikern kan vara till hjälp.

Om det handlar om en skruv ...... känns det inte rätt med 100% åldersavdrag, tänker jag helt fel?
 
Nej, i princip borde det inte vara något åldersavdrag alls (för själva reparationen av centralen), tycker jag.

Men en annan fråga är vilket moment i försäkringen som skall täcka reparationen. Det finns ju många fel som kan uppstå på ett hus som man är helt oförsäkrad mot. Dvs. det är möjligt att du inte skall ha ersättning, men inte av det skälet.

Jag tror att den rätta gången är att du gör en formell skadeanmälan, om bolaget avslår, så kan du i första hand vända dig till deras kundombudsman, som skall finnas i alla förs. bolag. Den vägen kan man få en omprövning av beslutet. Har du inte fått ett formellt avslag, så är det svårt att få en överprövning.

Det finns också konsumenternas försäkringsbyrå (tror jag det heter), det är ett branschorgan, finansierat gemensamt av alla förs. bolag. Den skall hjälpa till med rådgivning, och kan även på eget bevåg dra ett förs. bolag inför rätta vid behov.
 
För att låna en tråd (eller egentligen rubriken);
Jag fick ett brev hem från försäkringsbolaget (Trygg Hansa) där de meddelar mig några förändringar (läs: försämringar) i min hemförsäkring. T.ex. så är inte längre max åldersavdrag 80% utan 100%. För mig som bor i ett gammalt hus där det mesta är betydligt äldre än 10 år, så är det ganska bra att åtminstone få NÅNTING från försäkringsbolaget vid en skada.

Jag ska alltså börja leta efter något bättre bolag som inte infört ett sådant försämrat åldersavdrag. Några tips?
 
If har en begränsning på 80% avdrag på byggnadsdelar som fungerade före skadan. Har du dessutom deras "stora" villaförsäkring så maximeras åldersavdraget till 15 000, annars 100 000.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.