Jag har haft inbrott i min bil där ratt, radio och annat stulits. Kostnaden för att laga / ersätta detta blir rackarns hög. Bilen är 7 år gammal så nu börjar jag oroa mig för eventuellt åldersavdrag på grejerna.

Hur brukar försäkringsbolagen agera i såna här skador gällande åldersavdrag?
 
Nej

Men blir det för dyrt så löser dom ut bilen och då kan man få bråka med dom lite om man har otur.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
Nej

Men blir det för dyrt så löser dom ut bilen och då kan man få bråka med dom lite om man har otur.
Ok, har läst att vissa t.ex. fått åldersavdrag för fälgar som blivit stulna. Hur kommer det sig att det inte gäller ratt eller bilradio etc?

Verkstadens nota landar ungefär på 60% av bilens uppskattat begagnatvärde. Så reservdelsvärdet på bilen (sälja fälgar, däck, motor etc) + reparationskostnaden skulle kunna överstiga begagnatvärdet. Brukar de försöka lösa in då?
 
P Peter321 skrev:
åldersavdrag
Min 2004 gamla Toyota Corolla råkade i vintras ut för en rejäl smäll - reparation inkl lackering blev dyrt. FB ansåg tydligen att det var befogat med reparation vilket förvånade mig.
Troligtvis beror det på vilken typ av försäkring man har och om man är helkund.
 
  • Gilla
Peter321
  • Laddar…
C
P Peter321 skrev:
Ok, har läst att vissa t.ex. fått åldersavdrag för fälgar som blivit stulna. Hur kommer det sig att det inte gäller ratt eller bilradio etc?
Skulle tro att det hänger på om det räknas som stöld vs. skada.
 
  • Gilla
Peter321
  • Laddar…
Däck/färg är slitagedelar. Därför det är ett avdrag på dom.(oavsett stöld eller körskada)

Ligger kostnaden av rep 60 % av beg priset av din bil så kommer den att lagas.
 
  • Gilla
Peter321
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.