Tja!
Någon som vet om det är krav på åldersbeständig plast under parketten när man har golvvärme även på träbjälklag?
Vissa märken skriver det i läggnings anvisningen men andra tex Byggmax parkett föreskriver det ej!
Finns det något bransch krav på detta?
Någon som vet eller vart jag kan ta reda på det?

Magnus
 
Byggmax säger lumppapp, men de flesta jag pratat med rekommenderar ändå att köra åldersbeständig plast (byggfolie) + foam eller lumppapp under trägolvet. Däribland Kährs rekommenderar detta.

Själv så lägger jag plast + 2mm foam under alla mina 15mm trägolv från både Kährs, byggmax, m.fl. Foam kör jag för att slippa klapprande ljud och har man några ojämnheter så är det tacksamt att foamen 'döljer' en del utav dessa.

Att använda åldersbeständig plast under trägolv på både bjälklag och betongplatta med vattenburen värme kan väl inte vara fel eftersom det enda jag vill ha uppåt är värme, och den stoppas ju knappast utav plasten.

Dessutom är det ju ingen fara för själva plasten eftersom golvvärme går på så låg temperatur.

 
Jag la också plast (vattenburen golvvärme, träbjälklag, övre plan) efter rekommendation från just Kährs!
La lumpapp ovanpå eftersom det inte isolerar lika bra som foamen.
 
Ok!
Jag vet redan att vissa föreskriver detta i sina läggningsanvisningar.
Det jag vill veta är om det finns några som helst krav på detta!
Hoppas på att någon vet detta!

Tack på förhand!
Magnus
 
I ett utav rummen (sovrummet) struntade jag i plasten och lade bara foam under. Detta pga relativt nytt flytspackel som kanske skulle avge lite mer fukt och då kanske det kan börja lukta om det blir 'instängt' under plasten? (ingen aning, bara gissar).

Ang att foam isolerar så borde det inte göra alltförmycket eftersom värmen trots allt helst stiger uppåt enligt fysiklagarna, men bäst (snabbast värmeväxling) får man nog med lumppapp :)

 
erito skrev:
I ett utav rummen (sovrummet) struntade jag i plasten och lade bara foam under. Detta pga relativt nytt flytspackel som kanske skulle avge lite mer fukt och då kanske det kan börja lukta om det blir 'instängt' under plasten? (ingen aning, bara gissar).

Ang att foam isolerar så borde det inte göra alltförmycket eftersom värmen trots allt helst stiger uppåt enligt fysiklagarna, men bäst (snabbast värmeväxling) får man nog med lumppapp :)
Får jag bara kliva in och säg en sak....

Värme stiger inte!!
Varmluft stiger!
 
  • Gilla
torporoman
  • Laddar…
true :D

Tur att vi inte har vaccum inne

 
Vi har betongbjälklag på bottenvåningen och trä på övre våningen. Således plast plus lumppapp på BV och bata lumppapp på övre.
 
Tycker att mitt golv sviktar lite väl mycket på en del ställen pga. foam som underlag... konstigt nog rekommenderade flera golvläggare foam istället för lumppapp...
Nåja, det är skönt att gå på iallafall :)

 
Jag frågade på Byggmax igår och då hade de ändrat sig. De kräver åldersbeständig plast under för att garantierna skall gälla.

Ett rum lade jag som sagt utan plast, bara foam, men funderar nu på att plocka upp det och lägga plast under...

:-/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.