Hej
Någon som målat sin husfasad med Alcros Allmoge färg?
Önskar synpunkter, är ni nöjda?
Hur pass känslig är den matta ytan?

Vill ju helst ha falu röd slamfärg men eftersom huset redan är målat med alkydoljefärg måste vi fortsätta med det...Letar därför efter något likvärdigt.
 
Vi har målat med Alcro allmoge av ungefär samma skäl som ni har. Vi ville ha Falu rödfärg men huset kunde inte levereras grundat för falu röd och då valde vi Alcro allmoge för att få ett utseende som är så likt falu röd som möjligt. Jag tycker att resultatet är helt OK och vi är nöjda med resultatet. Ytan är ganska känslig så det är en nackdel men jag vet inte om ytan är mycket känsligare än riktig falu röd utan det kanske är problemet med en matt färg generellt.
 
C
Grundat för falu rödfärg? Det ska väl inte grundas alls?
 
Hmm, du har säkert rätt. Den information vi fick av hustillverkaren var först att de kunde grunda/måla med falu rött på fabrik men sen så fick vi beskedet att det bara gick i ett av deras tillverkningsställen om jag minns rätt och vårt hus skulle tillverkas på det andra. Så ville vi måla med falurött så skulle huset levereras helt obehandlat och det kändes inte som ett lockande alternativ. Kan det inte vara så att grunmålningen innebär en strykning med utspädd färg eller målar man bara direkt med falu rött utan att grunda?
 
C
Nu flyttade vi ifrån det huset när jag var 12 år gammal, men jag har då för mig att vi bara målade de obehandlade brädorna med rödfärg rätt ur burken när det begav sig. Kan ju minnas fel dock.

edit: Hittade den här sidan: http://www.falurodfarg.com/frf_templates/Page.aspx?id=240

Hursomhelst, nu har du inte målat med det, och då är det som det är. Jag ska inte fortsättningsvis lägga mig i, eftersom jag kan för lite om färg. :)
 
Redigerat av moderator:
Mr bygg: När målade ni? Tänkte om du kunde säga något om hållbarhet, mögelpåväxt osv? Var den lättmålad?

cheetah 1: Du har rätt. Med slamfärgen är det bara att "smacka" på, ingen grundning behövs. Helt obehandlad yta kan man måla en tunn omgång utspädd med vatten och sen på. Annars räcker det gott och väl med en gång. Älskar slamfärg!! Enda nackdelen är om man på ett nytt obehandlat hus målar när det först är på plats, är när panelen torkar så kryper det trärena fram, så det blir till att måla i listkanter osv.
 
Vi målade för drygt ett år sedan och än så länge har vi inte sett någon påväxt av mögel. Jag har inte så mycket att jämföra med, men jag reagerade inte på att den skulle vara svårmålad. Jag målade bara några brädor i taget för att inte riskera att det skulle synas några skarvar om det hunnit torka, men det kanske egentligen inte behövdes.
 
6
Någon som målat om sitt hus med Alcros Allmoge direkt på akrylatfärg? Enligt Alcro ska man grunda med Alcros system grund för att minimera risken för sprickbildning i färgfilmen. Men om man inte behöver det så slipper jag gärna att grundmåla.

Om jag fattat det rätt så ska väl Beckers Elite vara samma som Alcros Allmoge?
 
6
matte75 skrev:
Någon som målat om sitt hus med Alcros Allmoge direkt på akrylatfärg? Enligt Alcro ska man grunda med Alcros system grund för att minimera risken för sprickbildning i färgfilmen. Men om man inte behöver det så slipper jag gärna att grundmåla.

Om jag fattat det rätt så ska väl Beckers Elite vara samma som Alcros Allmoge?
Enligt Alcros kundtjänst så är inte Beckers Elite och Alcro allmoge inte samma.

Köpte 1liter svart Alcro allmoge idag för att provmåla och affären sa inte att man inte behövde grunda om huset var målat med akrylatfärg innan. Bara de partier så var trärena.

Vilka ska man lita på?
 
6
Provmålade med Alcros Allmoge svart idag och mattheten var perfekt men jag tyckte att den går för mycket åt det bruna hållet. Går den att bryta ännu svartare?

Ingen som har erfarenhet av Beckers Elit? Går den att få riktigt svart?
 
Hej

Ni som målat med Alcro Allmoge för några år sedan - hur ser fasaden ut idag? Tappar den i kulör efter ett tag? Är det mögelpåväxt? Behöver man tvätta den ofta? Efter hur lång tid behöver man måla om?

Tacksam för svar! Velar själv mellan Alcro Allmoge (Alkyd), Alcro Bestå (Akrylat, ej matt), Demidekk Ultimate (Akrylat) och Beckers Perfekt matt (Akrylat). Vill helst ha slamfärg, men huset är tyvärr grundat från fabrik.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.