Hej!

Vi kommer att måla vårt nybyggda hus i sommar och tänkte då måla med Alcro Allmogefärg. Eftersom vi vill ha en matt färg så var det var antingen den färgen eller Falu Slamfärg, men efter att ha hört att det är stor risk för mögel, så valde vi bort Slamfärgen.
Nu har vi dock läst en del artiklar som påstår att det är lika stort problem med Alcro Allmogefärg. Är det någon som har någon erfarenhet av den här färgen? Positiv el. negativ?

Hlsn, Marrex
 
Hej!

Målade vårt hus 2006 med denna färg och har inte upplevt några problem!

Grundade med alcro bestå och hann tyvärr bara måla ett varv med allmoge (brist på tid då annat skulle göras)

Kommer måla vårt andra varv i år!

Vi valde allmoge svart... blev ursnyggt då vi också från början kollade på slamfärg!

Kan dock rekomendera att måla andra varvet duå trät är torkat rejält eftersom träet krymper och därmed kommer man åt bättre om man har funkispanel eller liggande som vi...

så jag tycker du skall använda allmoge!!

lycka till
 
Jag skulle alla dagar på året välja riktig Faluröd. Vet inte var du har fått mögelryktet ifrån, men det var något regnår i början på 2000-talet då det möglade lite oavsett vilken färg man målade med...

Alcro Allmogefärg har nått sämre eller ungefär lika bra resultat som exempelvis Bruksbalkens Slamfärg Röd, Slamfärg Grå eller Tradition Falu Rödfärg ...
Testet finns under, kan kolla både i vinkel och lodrätt (vinklade representerar större slitage på kortare tid...
http://www.folksam.se/testergodarad/hemmetochmiljon/fargtest/aretsresultat/oversikt

Generellt är nog mögelproblematiken värre för ljus än mörka hus, något att tänka på.

Vid valet mellan oljefärg (Alcro Allmoge) eller slamfärg så bör även betänkas att ommålning av slamfärgade hus är en dröm jämfört med annan färg. Varför tycker jag det? Jo, slamfärgen borstar du lite innan ommålning medans annan färg skall tvättas, skrapas mm.

Tänk även på om du har hyvlat virke eller sågat... Kan påverka valet av färg.
 
Hmmm. dock är problemet att du alltid är bunden att använda slamfärg!!!
 
hmm.. ser även att när de målade så använde de utomhus grundfärg och inte alcros egna Bestå grundfärg vilket vi blev rådda att göra.. gäller även grundoljan!
 
JKPK_peter: "dock är problemet att du alltid är bunden att använda slamfärg!!!". inte helt sant (det går med viss möda att få till det hyggligt), men även det omvända gäller... Att en yta målad med annan färg inte normalt övermålas med slamfärg, även här går det med möda att få till det hyggligt.

Vilken färg du än väljer så bör man normalt hålla sig till den. Men som sagt det är vid ommålning det verkliga skitgörat kommer.

Ett tips till kan vara att titta på ommålningsintervallen. Där brukar slamfärgerna ligga något år kortare i rekomenderat ommålningsintervall än andra färger (i praktiken så kan man ju kika runt i omgivningen på jämförbara kåkar eftersom miljön är A och O för färgens hållbarhet).
 
Anders_Roslagen: Hur stor möda krävs och hur går det till att få slamfärg att fästa på annan färg? Har en friggebod jag är sugen på att måla i falusvart. Vet inte vad för färg det är i dag, men den har börjat flagna litet.

mvh
A
 
Ledsen att jag dröjt med svaret. Har inte gjort det själv men jag har tittat på ett par kåkar som man målat om med slamfärg efter att ha haft annat. Det är endel jobb.

Ordentlig skrapning är A och O och skvätt i lite linolja extra i slamfärgen bör inte vara negativt. Normalt så blir resultatet lite flammigare. Observera att de jag sett har varit linoljemålade som man åter målat faluröda... Ett hus kan finnas nog på skansen, kan vara värt att kolla upp med dem...

För att avgöra vad ditt hus har för färg idag så bör du kunna kolla bland annat hur färgen lossar. Exempelvis linoljan flagar inte initialt utan krackelerar i små, små fina fält. Alkyderna lossar mer i stora fält.
 
Hej

Ni som målat med Alcro Allmoge för några år sedan - hur ser fasaden ut idag? Tappar den i kulör efter ett tag? Är det mögelpåväxt? Behöver man tvätta den ofta? Efter hur lång tid behöver man måla om?

Tacksam för svar! Velar själv mellan Alcro Allmoge (Alkyd), Alcro Bestå (Akrylat, ej matt), Demidekk Ultimate (Akrylat) och Beckers Perfekt matt (Akrylat). Vill helst ha slamfärg, men huset är tyvärr grundat från fabrik.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.