Har en Albin Polar V35 från -97. Ren vedpanna.
Någon som har en liknande?

Saken är den att min har packat ihop.... Så där lagom kul efter endast 7 år. Som tur är så var det 8 års garanti, men ändå.
Kommer kosta mig nästan tiotusen i alla fall, mycket p.g.a att priserna har stuckit i höjden, frakter o.s.v.

Hur har ni som köper nya pannor idag eller för nåt år sen med garanti?

Det är ju inte roligt om man lägger ner mellan 60-100 000 och sen håller det inte längre...

Har som tur är en installatör som är hjälpsam trots att han är överbelastad med jobb.

Bara trött på alla kostnader, skönt att skriva av sig och tycka lite synd om sig själv.
 
Vad har hänt med pannan?
 
Hur är det med Garantin, får du Termia att ställa upp. Min var från -96 pajade i nov. (spruket rör under roster,gick att repa =Kalix pannprodukter men ingen garanti)
Deras tips ta det på försäkringen. De räknade av 24% som jag fick stå för själv.. Trist med pengarna..//Hans

 
Var glad för dina 7 år min Albin gav upp efer 4...

/Mario
 
Det läcker vatten, var är svårt att säga. Någonstans innanför vedmagasinet. Ej "reparabelt" enligt installatör.

Jag får på garantin + försäkring, men eftersom pannan har ökat i pris, frakt från Finland, installation, mm. så blir det ju dyrt i alla fall.
Thermia har varit väldigt tillmötesgående. Men man undrar ju hur kvaliten är?
Ny panna är på väg från Finland, hoppas den håller bättre.

Tanken på fjärrvärme eller bergvärme for förbi, som tur var stannade den inte ;)

Mario > Om din gav sig efter 4 år så måste du fått ny på hemförsäkringen till endast vanlig självrisk, eller? Enligt trygghansa har man 5 fria år.
 
Det är förmodligen den emaljerade varmvattenberedaren som gått åt skogen, tanken med den här sortens beredare är jättegod men tyvärr passar den inte ihop med vårt dricksvatten vi här i Sverige.

Blev erbjuden en exakt likadan panna som min gamla av försäkrigsbolaget men avböjde vänligt men bestämt. Lyckades istället köpa loss ett demo-ex av en Pulsonex Octavia som stått i butiken på firman jag då jobbade på. Nu i efterhand var väl inte de världens bästa panna men den kostade mig inte många kronor i inköp och drog betydligt mindre olja än den gamla.

Nu finns även Pulsonexen i pannornas himmel, nu är det fjärrvärme som gäller istället. Lite dyrare men vad fasen någonting är ju all service och underhåll man slipper på pannan värt.

/Mario
 
Mario skrev:
Det är förmodligen den emaljerade varmvattenberedaren som gått åt skogen
Mja, det felet brukar väl yttra sig genom att det pinar vatte ur skvallerröret till expkärlet? Fast det är klart, om man inte upptäcker det felet, och pannvattnet hela tiden byts ut mot färskvatten via vvb så lär pannan rosta sönder ganska fort.
 
Om du menar varmvattenberedare som till varmvattnet så är det inte så. Den sitter ju i tankarna.

Det är väl nån svets som spruckit. Men att ta sig in till den svetsen kan betyda rondelljobb...
 
Det läcker vatten, var är svårt att säga. Någonstans innanför vedmagasinet. Ej "reparabelt" enligt installatör.
Har pannan rostat invändigt?
Hur har du kopplat pannan till acc, Laddkoppel eller självcirk?
Vilken returtemperatur har du till pannbotten från acc?
Har du slutet tryckexpansionskärl eller öppet system?
Kan pannan ha utsatts för tryckvariationer?
Kan ditt systemvatten syresättas på något vis?


 
Postad av: Akuza9 Postad den: 25. jan 2005 kl 13:03
Om du menar varmvattenberedare som till varmvattnet så är det inte så. Den sitter ju i tankarna.
Tankarna och pannan har samma vatten. Om beredaren läcker, och om man inte upptäcker det, syresätts vattnet
(precis som sveno skrev).

Det behöver ju inte vara så, men jag är bara nyfiken på vad som kan vara orsaken till dina problem, så därför, Akuza9, vad tror du om mina frågor?

Pannan kan ju vara dåligt byggd/konstruerad också (det har jag inte kunskap om att bedöma),
Men lämnar man 8 ? års garanti verkar tillverkaren tro på sin produkt. (även om det verkar som att garantin är tandlös, och värdelös, eftersom den förde med sig kostnader för DIG??)


Har pannan rostat invändigt?
Hur har du kopplat pannan till acc, Laddkoppel eller självcirk?
Vilken returtemperatur har du till pannbotten från acc?
Har du slutet tryckexpansionskärl eller öppet system?
Kan pannan ha utsatts för tryckvariationer?
Kan ditt systemvatten syresättas på något vis?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.