Fick den fina iden att montera upp ett 375 l akvarium i väggen. mellan sovrumet och vardagsrummet. måtten 150*50*50. lite bilder på projektet. kommentera gärna! imorron blir den stora flytten om allt går som det ska! 9 jan 2010

30238551.jpg

hållet sågat och ställningen nästan klar inan jag fick tag på en kamera tyvärr!

30238553.jpg

ställningen från insidan sovrumet skjut dörrarna från ikea!

30238554.jpg

30238558.jpg

har sågat ut för listen till skjut dörrarna

30238559.jpg

och listen högst upp
30238564.jpg

30238563.jpg
 
Redigerat:
akvariumet som ska upp 1,3 m å väger bly tomt!

30238576.jpg

30238567.jpg

målar hela ställningen för att motverka att fukt tränger in i virket!

30238571.jpg

färdig målat och provat hänga dit en dörr allt gick perfekt!

30238572.jpg

lägger dit 1 cm tjock frigolit skiva som ska fördela ut trycket på akvarium ramen eftersom virket inte e 100% rakt fortsättning följer då imorrn! får se om de blir blött i sovrumet borde hålla tycker jag fast man vet ju aldrig dörrarna väger ganska mycket så det blir några kilo!
 
Redigerat:
gick kanon diffade med nån millimeter i sidled fick trycka in det! å det höll =) knakade lite men vart stabilt!

30238548.jpg

tömt akvariumet plockat ut fiskar mm

http://www.pixbox.se/pic30238550
30238524.jpg
30238528.jpg

på plats akariumet tomt. Bilden tagen inefrån sovrumet

30238529.jpg
och framifrån
30239114.jpg
med fiskar och vatten! lite lister o färg på väggen så kommer det se bättre ut sen kommer det komma ett bar bord under.

30239115.jpg
skjutdörrarna lite skivor kvar som ska upp sen börjar det dra ihop sig till att bli klart i sovrummet!
 
Redigerat:
Snyggt och roligt projekt, såg något liknande på något byggprogram men kommer inte ihåg vilket.
 
tack! Okej a skulle va kul och se om det finns nått liknande där ute!
 
Redigerat:
ska försöka hinna jobba lite här i veckan så ni får se slut finishen! Nån som har nått bra förslag på list och färg till ramen runt akariumet, är mycke ine på mörkrött eftersom jag tänkt ha en mörkröd fondtapet på en av dom stora väggarna i vardagsrumet?????
 
Ser ut att bli riktigt snyggt..

Vad är det för bakvägg i akvriet? en BTN?

/Adam
 
Jättekul!

Vi kar ett nästan exakt likadant projekt på gång, men har bara kommit så här långt än. Vi funderar på att ha en lite Barock guld-tavelram som inramning på utsidan av akvariet.
Har du förresten inget "golv" under akvariet? Vi tänkte lägga golvspån där under frigoliten.

IMG_6801.JPG
 
Redigerat:
Det vore väl smart att klä in golvet under akvariet med en våtrumsmatta samt golvbrunn. En kall- och varmvattenarmatur skulle också va praktiskt.
 
Ja, ena sidan av vårt akvarium är in mot ett badrum, så det blir inget problem. Däremot får jag nog försöka lita till mitt sunda förnuft och inte till BKR-regler när jag gör våtskikten.

Min plan är att det ska bli tätt mot utsidan av badrummet och öppet mot insidan. Vårt akvarium ska inte ha någon "baksida" utan var glas åt bägge hållen. På badrumssidan blir det också ett skåp under för pump och el och sådant, med allt vad det innebär av att hitta en dörr som fungerar och få till ett skapligt våtskikt. Ovanför akvariet är vi inne på jalusi eller skjutdörrar för att komma åt att städa och fixa.
 
adl skrev:
Ser ut att bli riktigt snyggt..

Vad är det för bakvägg i akvriet? en BTN?

/Adam
en btn kopia men är jätte snygg och funkar lika bra som en btn =)
 
pinebar skrev:
Jättekul!

Vi kar ett nästan exakt likadant projekt på gång, men har bara kommit så här långt än. Vi funderar på att ha en lite Barock guld-tavelram som inramning på utsidan av akvariet.
Har du förresten inget "golv" under akvariet? Vi tänkte lägga golvspån där under frigoliten.
okej kul att det är fler som håller på! har inget golv under men det skadar nog inte att ha det, men eftersom jag har aluminium ram så blir allt tryck ut mot kanterna så tycker det ska funka. men jag skulle nog inte använda mig utav spånskiva suger ju upp minsta lilla vattnet!
 
Immobil skrev:
Det vore väl smart att klä in golvet under akvariet med en våtrumsmatta samt golvbrunn. En kall- och varmvattenarmatur skulle också va praktiskt.
ja skulle jag gjort om jag inte bode i lägenhet fast har fixat så det blir ganska lätt att göra delvatten byten endå. våtrumsmatta därimot e en jävla bra ide då det börjar läcka som det gjorde för mig idag, som tur va fick jag syn på det fort! så jag har fått plocka ner allting igen å lagt alla fiskar i badkaret =) började titta på silliconen i akvariumet å det såg inte så kul ut! köpte akvariumet för ca 2 månader sen å silliconat det har dom gjort själva så ska åka till glasmästeriet imorron så vet man att det är ordentligt nästa gång jag sätter upp det! fundera även på att byta framrutan då det är lite små repor som kom fram mer när akvariumet kom upp en bit!
 
pinebar skrev:
Ja, ena sidan av vårt akvarium är in mot ett badrum, så det blir inget problem. Däremot får jag nog försöka lita till mitt sunda förnuft och inte till BKR-regler när jag gör våtskikten.

Min plan är att det ska bli tätt mot utsidan av badrummet och öppet mot insidan. Vårt akvarium ska inte ha någon "baksida" utan var glas åt bägge hållen. På badrumssidan blir det också ett skåp under för pump och el och sådant, med allt vad det innebär av att hitta en dörr som fungerar och få till ett skapligt våtskikt. Ovanför akvariet är vi inne på jalusi eller skjutdörrar för att komma åt att städa och fixa.
Vad ska ni ha i akvariumet och hur stort ?
 
sml skrev:
ja skulle jag gjort om jag inte bode i lägenhet fast har fixat så det blir ganska lätt att göra delvatten byten endå.
Bor du i lägenhet? :eek:
Har hyresvärden godkänt ingreppet i väggen? :confused:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.