Hyresgästerna kom på den briljanta iden att inte ha på värmen i källaren varpå både varm- och kallvattenrören har frusit till ett tappställe. Misstänker att det är rejäla proppar då de dessutom inte hörde av sig förrän efter tre dygn...

Det är prisolrör (12- eller 15mm) så det går inte att dra varmluft genom skyddsröret.
* Är det värt ett försök att blåsa med tryckluft? Men tänker att den ju är rätt kall så det kanske inte ger så mycket?
* Försöka få ner en tunn slang så långt det går och ansluta till dammsugaren?
* Suga upp stående vatten med tunn slang och försöka hälla i varmt vatten?

Stoppet är högst 5 meter bort.

Eller är det bara att ge upp och ringa rörmokare direkt?
 
Krilleman
Hur har det gått för dig?

Tina 12 eller 15mm prisol är ju lite svårt invändigt i röret.

Värmefläktar ett par timmar i utrymmet?
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Jo, det löste sig till slut. Testade med värmefläkt över natten först men utan resultat. Visste heller inte riktigt var propparna var och ledningarna går en bit i bjälklaget misstänkt nära mot yttervägg.

Lösningen blev det tredje alternativet med att lossa kopplingarna i diskbänkskåpet och köra i tunn dragfjäder så jag kunde känna proppen. Tog en lite styvare 6 mm vaccumslang som jag hade liggande som gick i rören fint och sög ut vattnet och hällde sedan i kokande vatten och vispade runt med dragfjädern och det löste 2-3 cm av proppen varje gång. Sedan var det bara att repetera ett 15-tal gånger. Uppskattar att proppen var minst 50cm lång.

Tvättmaskinen hade dessutom frusit ihop. Den verkar dock mirakulöst nog ha klarat sig. Hade det inte varit tjäle i marken hade jag nog grävt ner hyresgästerna.
 
  • Haha
  • Gilla
kulle och 4 till
  • Laddar…
Det som ryker sin väg i en TM är magnetventilen som släpper in vatten och är av plast ( lite bättre än metall ) Grattis även i det tråkiga.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Verkade inte vara några läckor vad jag kunde upptäcka och vattenmätaren stod still när den skulle. Var lite orolig för prisolrören då stoppet var i bjälklaget och en läcka där inte hade varit så smidig att fixa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.