Accens kapacitet (Ah) avgör hur länge du kan köra med maskinen.
En 14.4V maskin med 1.3Ah Lilon bör således vara lika stark som en 14.4V maskin 2.5Ah NiMh men går kortare tid.
 
Är det ett bättre köp att välja en med 12v nimh 2,5ah än en lion med 14,4v 1,3ah?
 
14.4v blir starkare, men du kan köra längre på 12v (med 2.5Ah), men visst går 12v´arn tungt så drar du ur accen snabbare.
Jag hade hellre valt en 14.4 med mindre batterikapacitet.
Satsa på en maskin med 2st batterier så kan du alltid ha ett fulladdat, gärna snabbladdare då också. :)
 
Vilken bosch ska man upp på om man vill ha lite rejälare batterier och vad kostar den, är det inte lite futtigt med 1,3 ah?
 
Med 2st accar till den maskinen du länkar till på Jula borde den funka fint.
 
Mikael_L
Båda maskinerna du länkar till verkar helt OK. Jag har ingen egen erfarenhet av någon av dessa men skulle inte tveka själv att köpa någon av dom. Jag antar att Boschen på Jula kommer med 2 batterier, annars är den på tok för dyr.

Personligen föredrar jag mindre Ah-batterier = lägre maskinvikt = snällare mot min handled.
Men två batterier och snabbladdare (max 30 min) ska det ju vara till maskinen då.

Jag skulle antagligen låta priset avgöra mellan dessa två, dvs Hitachin.
Särskilt då Boschen dessutom verkar ha endast 10mm chuck, mycket märkligt på en Blå Bosch ...?
 
Jag har en sån köpt på jula, 2 batterier följer med.
Hitachin du länkar till är skit, boschen är rätt okej.
Boschen är bra utformat med handtag och reglage, men växelreglaget blev trögt snabbt för mig.
För min del så kvittade det med 10mm chuck, har aldrig använt nåt större under dom 2 år jag har renoverat huset.

Märkligt nog så drar boschen större skruv än hitachin trots 38nm mot 52nm.

1,3 batterierna håller helt ok, även om jag även köpte 2,6 till min.
 
Mikael_L
skalman1 skrev:
Jag har en sån köpt på jula, 2 batterier följer med.
Hitachin du länkar till är skit, boschen är rätt okej.
Vad är det för fel på Hitachin?

Vad det gäller 10 vs 13mm chuck så har även jag väldigt sällan behövt 13mm.
Det jag på rak arm kommer på är när jag monterat karmskruv med en sådant där karmskruvsverktyg till borrmaskin, sen när jag någon enstaka gång borrat stora hål med träspiralborr.

Tillgång till en 230V-maskin med 13mm chuck, varvtalsreglering och helst 2-växlad löser dessa smärre arbetsuppgifter lika bra.
 
Mikael_L skrev:
Vad är det för fel på Hitachin?

Vad det gäller 10 vs 13mm chuck så har även jag väldigt sällan behövt 13mm.
Det jag på rak arm kommer på är när jag monterat karmskruv med en sådant där karmskruvsverktyg till borrmaskin, sen när jag någon enstaka gång borrat stora hål med träspiralborr.

Tillgång till en 230V-maskin med 13mm chuck, varvtalsreglering och helst 2-växlad löser dessa smärre arbetsuppgifter lika bra.
Skit var väl kanske överdrift, men jag tyckte att den borde varit bättre för det priset.

Utgående axeln blev extremt glapp, hjälpte ej att lämna in för rep.
Batteritiden var väldigt dålig, utformningen på handtaget blev jobbig efter någon timme, laddaren var känslig för temperatur där den stod osv osv.

Boschen gillar jag faktiskt, dock ett frågetecken för hur hållbar den är (det gäller ju rätt många maskiner tyvärr).
 
jag har inte testat blå bosch 14,4 volt men dess 18 volts variant är en fantastisk maskin. Jag snålade dock ock köpte en grön 18 volts för 1600 med dubbla batterier. jag har inte lyckats tömma ett batteripack innan det andra har laddat klart. Märkbar skillnad mellan grön och blå bosch men även de gröna är bra. varnar bara för B&D som jag sler ut på ett år trots att den kostade ca 1600 kr.
 
Mikael_L
skalman1 skrev:
Skit var väl kanske överdrift, men jag tyckte att den borde varit bättre för det priset.

Utgående axeln blev extremt glapp, hjälpte ej att lämna in för rep.
Batteritiden var väldigt dålig, utformningen på handtaget blev jobbig efter någon timme, laddaren var känslig för temperatur där den stod osv osv.
Ja det låter ju inte sådär jättekul.
Och då DS14DFL är en budgetvariant i Hitachis sortiment och inte egentligen vänder sig till de yrkesverksamma så är väl konstruktionen troligen lite snikigare på några punkter.
 
Mikael_L skrev:
Ja det låter ju inte sådär jättekul.
Och då DS14DFL är en budgetvariant i Hitachis sortiment och inte egentligen vänder sig till de yrkesverksamma så är väl konstruktionen troligen lite snikigare på några punkter.
Visst är det en lågbudget modell, men dom har ju ändå sätt sitt namn på den.
Nåja, jag lyckades sälja den dyrt på tradera så jag är nöjd! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.