Hej!

Imorgon kommer en plattsättare och lägger klinker i min hall.
Golvet är 22mm spån och därpå ska läggas 13mm golvgips och sedan klinkers.
Han som ska hjälpa mig säger att det räcker att skruva golvgipset men jag tycker vi även ska limma. Jag tycker även att trappans "ben" bör sågas av och klinker läggas under, men han säger att man ska lägga runt om istället.

Vad tycker ni?
Bilder kommer strax...
 
Huruvida det funkar att skruva eller man måste limma avgörs av underlaget som du inte berättar om. Vad finns under spånet? Är det reglar på c/c 300 funkar det att skruva (då är gipset där bara för att vara ett dött material att lägga plattor på), reglar med större c/c så måste det limmas i och med att golvspånet då ska få en böjstyvhetsförstärkande funktion. Då ska det limmas med en speciell typ av lim, inget PL400 eller liknande, utan ett formstabilt mineraliskt bundet lim som kammas ut med kam på sex millimeter. Typ Ardex Ardurit S48 eller liknande.

Och det är väl klart ni lägger under trappans ben också, dels om man byter trappa nån gång, och dels för att det helt enkelt kommer se slarvigt ut om man inte gör det.
 
Hur sågar man av trappan smidigast då? Lägga en bit gips och en klinkerplatta på varandra och lägga sågen på? Är väl viktigt att det inte blir nåt glapp sen när det är klart?

Jag är inte så haj på det du skriver om reglar (c/c 300) men under spånet sitter reglar med 60cm mellanrum... Huset har kryp/torpargrund.
 
c/c 600 betyder att reglarna sitter med 60 centimeters mellanrum. Då ska golvspånet limmas. Det är stor risk att det blir problem med plattor som släpper efter ett antal år annars.

Ja, så som du beskriver är ju vettigt att göra, fast det blir gips plus tre millimeter lim plus klinkerplatta plus ca 5 millimeter fix. Försök kanske lyfta trappan några millimeter med en domkraft eller liknande. så att man kan få in plattan under, och så att trappan kommer vila på plattan när man sänker den igen. Helst vill man ju vänta med att sänka trappan tills fixet fått brinna något dygn.

Blir det för bökigt med trappan så kan man ju lägga runt som han tänkt om man inte är petig. Men se till att gipset limmas. Och som sagt, det ska vara det dyra limmet som kammas ut över hela ytan, inget lim på tub.
 
Tack för snabba svar!

Det är nog jobbigt att lyfta trappans inre ben, måste lossas från väggen då. Det yttre är enklare. Vi får väl se imorrn hur vi gör. Jag vill helst ha klinker under benen. Osäker på hur det kommer se ut om man lägger runt... Jag har tillgång till S48-lim så jag får med hjälp av dina argument förklara för plattsättaren att vi ska använda det.

Tar gärna emot fler tips ang. trapp-sågning om nån vet.
 
Ja, du kan förklara för honom att det handlar om att ta upp skjuvkrafter, det vill säga samma typ av krafter som om man gnuggar händerna ihop. Om man lägger på en golvgips utan att fästa den överhuvudtaget i golvspånen blir ju golvet styvare. När man belastar golvet så blir det en liten svikt, och då kommer skivorna att röra sig pyttelite mot varandra. Det är den rörelsen som man behöver stoppa, och det klarar inte skruv. Efter ett par år har skruvarna belastats och ruckats upp i sina hål, så att de inte tar upp skjuvkrafterna alls, och man har bara motsvarande styvhet som om gipset låg löst. Limmar man istället tas alla skjuvkrafter upp, och spånet och gipset bildar tillsammans en hel homogen platta med myckt högre styvhet än om gipset bara låg löst ovanpå.
 
lite sent svar kanske men vi lade golvet utan att kapa trappan och det blev suvveränt, hoppas det blev bra för dig
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.